Goden en mensen Leven in de geest van de goden op Bali en Java Adat De tentoonstelling probeert de com plexiteit van de Javaanse en Balische cul tuur duidelijk te maken aan de hand van een zestal thema's. Met elkaar vormen zij als het ware ingangen, die leiden naar de kern van deze gelaagde ui. De kern wordt verondersteld te zijn dat de mens zich dient te gedragen naar de wetten van haar omgeving en universum. Anders gezegd, harmonie tussen micro- en macrokosmos behoort het streven van een ieder te zijn. Om dit doel te bereiken, is in de loop der eeuwen een complex systeem van zeden en gewoon ten ontwikkeld. Deze zeden en gewoonten penetreerden ieder aspect van het leven en staan alge meen bekend als adat en zijn gebaseerd op animistische ideeën. Dat wil zeggen dat alle aspecten van de natuur, inclusief de mens, een ziel hebben. Zelfs objecten die ongewoon of extreem hard zijn, zoals keramiek of een lemmet van een keris. Indien ze ook nog eens van een belangrijke voorouder afkomstig zijn, verkrijgen ze pusaka, ofwel magische krachten. Geesten van de voorouders blijven dus invloed uitoefenen op hun nakomelin gen. Zij worden regelmatig uitgenodigd neer te dalen in, onder andere, speciale houten beelden (illustratie 1). Om hen tevreden te stellen dienen offeranden, muziek en dans te worden aangeboden. Mocht men de adat niet volgen, of niet op de juiste, voorgeschreven wijze, dan kunnen ziekten of zelfs epidemieën en rampen uitbreken. Adat helpt bovenna tuurlijke krachten te accepteren die niet verklaard kunnen worden met het ratio. Het zal duidelijk zijn dat, om aan deze adat te voldoen, een oneindig aantal ceremoniën en festiviteiten het dagelijkse leven van de inwoners van Bali en Java beheersen. Zo wordt het leven geken merkt door de vele overgangsriten en kalenderceremoniën. Deze concentreren zich vooral rond belangrijke gebeurtenis sen als geboorte, het doorknippen van de navelstreng van de pasgeborene, besnijdenis, vijlen van de tanden, menst ruatie, huwelijk en crematie of begrafe nis. Iedere ceremonie vraagt om de juiste kleding en rituele voorwerpen die gebruikt worden om de goden, voorou ders en geesten uit te nodigen, te partici peren of tevreden te stellen. Ook landbouwactiviteiten als het planten van de rijst en het oogsten ervan worden gezien als ceremoniële handelingen. Zo heeft iedere rijsthalm zijn eigen ziel en mag alleen geoogst worden indien de aar rijp is. Dit wordt uitgevoerd met een speciaal mesje (illustratie 2) om zo niet de toorn van de rijstgodin Dewi Sri over zich af te roepen. Het zal duidelijk zijn dat het gehele proces omgeven wordt door vele rituelen. Ook leden van de vorstelijke hoven deden mee aan de diverse activiteiten en sponsorden vaak ceremoniën en familieriten. Met name de voorwerpen die vervaar digd zijn in opdracht van de hoven blon ken uit door hun schoonheid, want het beste is niet goed genoeg om de voorou ders, goden en geesten tevreden te stem men. Naast rituelen die vooral in en rondom het huis plaats vinden, kennen de inwoners van Bali en Java religieuze activiteiten die gepraktiseerd worden in nabij gelegen familie-, dorps-, stads- of andersoortige tempels. Omdat de meeste voorwerpen op de tentoonstelling uit Bali afkomstig zijn, ligt de nadruk op dit eiland. Grotere tempelcomplexen bestaan meestal uit een ommuurd open gebied waarop diverse kleinere gebou wen staan. Bijna altijd is een locatie gekozen waar reeds een voorouderlijke ceremoniële plaats aanwezig was. Toch resideren Balische goden niet permanent in de tempel, maar ze dalen af uit hun eigen wereld, die verondersteld wordt te liggen boven de heilige berg Gunung Agung. Dit doen zij alleen wanneer zij worden gesommeerd door de priester met offers, dans en muziek. Daarom is de hoofdschrijn van het tempelcomplex van boven open; om de goden en voor oudergeesten op de juiste manier te ont vangen. De belangrijkere complexen bestaan uit diverse paviljoens die rond om de hoofdschrijn zijn gebouwd. Ze staan op vier palen, die weer met elkaar verbonden zijn door dwarsbalken. Boven op deze hoog gelegen, gekruiste balken staan grote houten beelden die nagenoeg altijd mythologische dieren voorstellen (illustratie 3)Ze zijn vrolijk geverfd en dienen negatieve krachten buiten de deur te houden. De expositie toont een aantal zeer fraaie exemplaren. Keramiek keris Binnen het paviljoen oefenen priesters hun ceremoniën uit en gebruiken daarbij diverse voorwerpen. Vooral reinigingsri- tcn behoren tot het belangrijkste religi euze repertoire. Hiervoor gebruiken priesters een grote variëteit aan wijwa terkannen en kommen. Kostbare exem plaren kunnen van goud of zilver zijn maar ook van porselein. En zo komen we bij een volgend thema dat de religieuze potentie van de kerami sche erfschatten behandeld. De meeste Indonesische eilanden kennen nauwelijks een keramiekindustrie omdat noodzake lijke kleisoorten niet aanwezig zijn. Het gevolg is dat de meeste keramische voor werpen, speciaal steengoed en porselein, ingevoerd moesten worden uit China en Thailand. Geïmporteerde voorbeelden kennen we reeds uit de Oost-Javaanse Majapahit periode (van 1292 tot circa 1500). Wanneer bepaalde schenkkan nen, vazen of bekers van generatie op generatie werden overgedragen, verkre gen ze pusaka en werden tot het familie erfgoed gerekend. Met name schenkkannen (kendi) waren zeer belangrijk voor de vele reinigingsriten tijdens familie- of tempel festiviteiten (illustratie 4)Hoe fraaier versierd met kostbare gouden of zilveren monterin gen, hoe groter de religieuze potentie van dergelijke waterkannen. Niet alleen keramische objecten behoren tot de familieschat, ook de bekende keris. De tentoonstelling laat een groot aantal zeer fraaie exemplaren zien. Daarnaast is een rijke collectie aan keris- grepen te zien, die vervaardigd zijn uit gerepousseerd goud, zilver, ivoor, brons, hoorn en hout. Traditioneel worden wapens gezien als het symbool van mannelijkheid en virili teit. Hoe mooier en rijker gedecoreerd Banque Generale du Luxembourg, 50, Avenue Kennedy, Luxemburg-Kirchberg, Luxemburg. De tentoonstelling is te zien van 16 oktober tot en met 15 december 2001. Openingstijden: maandag-vrij dag 8.30 tot 18.00 uur, zaterdag 11.00 tot 15.00 uur. Meer informatie: Mevrouw Evelyne Dubus, tel. 00.352.42.42.40.99, fax. 00.352.42.42.33.25, e-mail: evelyne.dubus@bgl.lu De bijbehorende catalogus (Engels of Frans), kost 800 LUF. 19,83 Euro) en kan via mevrouw Dubus worden besteld. moessQn 28

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2001 | | pagina 30