jang arab en pala-manis, de goenizakken aan de fan-loze plafonds met de 'toekang-keboets' op de balkons die aan de touwtjes trokken, waardoor de zakken verveeld begonnen te kipassen. Dit was 'thuis'. Zoals thuis commandeerde je op luide verontwaardigde toon de katjongs om te keboet als ze, verdiept in de film, vergaten te waaieren. Daarop bleef je voortdurend alert en zelfs tijdens de diepst tragische of hoogst-emotionele momenten kon je een schelle stem horen opklinken: 'Hé! Tolol! Keboet!!' Direct zetten de waaiers zich dan weer in bewe ging en al werd het geen graad koeler in de zaal, je kon weer gerustgesteld weg zakken in je stoel achter je hoog opge trokken knieën. Het strijkje bij het doek werd even eens genadeloos aangepord om door te spelen.Een paar gipsy-ach- tige sinjo's van een krontjong-orkestje met gitaar, viool en banjo, soms een fuselier in hemdsmouwen en met zwaar getatoeëerde armen aan de pianola. Zij zorgden voor de muzikale interpretatie. Weergaloos. Denkt u zich een achter- volgingsscene in van de Pony Express op een jagende 'friss', een krankzinnige 'czardas', afgebroken door een schrille dissonant bij de fatale losbranding van de Mauser en de aangrijpende ster- vensscene: het gebroken lichaam van Red, dying in his boots in het Arizonase stof, terwijl zijn cayuse vereenzaamd blijft staan grazen op de verlaten prai rie. Dan weerklonk diep en meeslepend de 'lassu' en zaten we allemaal met een prop in de keel, die kritisch verergerde door het nerveus toevoegen van han denvol zoutige, droge katjang arab. Als dan de laatste toon weg stierf en nog even een close-up volgde van de ban diet met zijn valse schurkengrijns, dan barstten we los in de hefstigste ver wensingen. Aan het adres van de onver laat en aan het adres van het orkestje: 'Moesik!! Ajo! Garok boentoet koedé'. (Letterlijk: krab de paardenstaart; gebruik de strijkstok!) In dit milieu werden zij onsterfelijk: William Desmond, Harry Carey, Jack Warren Carrigan, William Farnum, Edmund Cobb, Art Acord, William S. Hart en andere coryfeeën op lasso en sixshooter. Zij maakten met een zorgelo ze lach of de Colt op ons hart ons trouw bewaarde zakgeld of zuurverdiende gok- centen buit, in eindeloze seriefilms, zoveel episoden ad zoveel chapters per avond. We knipten onze helden uit de paarse, groene, rode en gele programma's en plakten ze zorgvol in duurbetaalde plak boeken. Die een ereplaats hadden in de boekenkast naast de beduimelde stui versuitgaven met de sensationele voor plaat van Buffalo Bill, naast Karl May's Meesterwerken: De Llano EstacadoHet Geheim van de Witte Bison, De Duivelskop in het Rotsgebergte. Er groeide in ons iets vast van deze wilde roman tiek, zo vast dat het er niet meer uit kon, ook toen we rijper, ontwikkelder en Europeser werden. En toch, toch ging je telkens weer kijken. Stiekum soms. En soms ook om die afrekening eindelijk finaal te maken. Zo ga je ook naar My Darling Clementine. En je capituleert opeens. Onvoorwaardelijk. Schaamteloos. Direct al als de film zich inleidt met die wegwijzer met al die verweerde door vocht en onbarmhartige hitte gemoles teerde plankjes in de blakerende zon, met de namen erop van producer, medewerkers en spelers, in stuntelige letters, ben je weg. IETS springt weer uit een ver verleden terug naar de wer kelijkheid. Je merkt ook opeens dat het wijsje, dat in je gehoorgang speelt, van de film komt en niet van binnenuit. Ook uit dat verleden. Toen hoorde je het komen uit een krassende fonograaf. Nee nee, niet klassiek, zelfs nooit een songhit geweest nee. Maar daarom juist zo intiem, zo verborgen, zo (ahem) zondig eigen. Maar nu is dat IETS er. Je weet niet eens of je het zelf ontdekt of her ontdekt hebt, of dat de man die deze film maakte het ontdekt heeft.Dat IETS is de confrontatie van de mens met hitte en verlatenheid, niet zijn strijd ertegen of poging tot ontvluchting er vandaan, maar de aanvaarding van deze levensfactoren in een nieuw bestaan: de Europeaan, samenlevingsmens, in Tombstone, ingesloten door desolate prairies, de genadeloze hitte, het voor onze ogen verpulverende Colorado-rots- gebergte, het stuivende stof, het bijtende licht, de altijd donkere gezichten onder de breedgerande Stetsons, het stuivende stof. moessOn Met AURORA naar Hawaii 19 dagen/16 nachten Waikiki fl. 3240,- Eur. 1470 p.p.in 2 pk. (kamer met kitchenette) incl. vliegbiljetten/luchthavenbelastingen Vertrek tussen 01 januari en 25 maart 2002 Overwinteren in Maleisië? Appartementen in Penang met 1 of 2 slaapkamers. Voor verblijf van drie maanden is voor Nederlanders geen visum vereist. Wij sturen graag onze informatie. Liever niet in groepsverband, maar wel verzorgd? Kies dan voor Aurora's PrivacyTours®. Dit zijn reizen waarvan het programma door ons wordt uitgevoerd aan de hand van uw wensen Onze bestemmingen individueel: Australië, Nieuw Zeeland (autohuur/motorhomes) Brazilië, Suriname (diverse excursies) Indonesië, Maleisië, Sri Lanka, Thailand (rondreizen/strandvakanties) U.S.A. (Californië/Florida - fly self drive) Bekijk onze website: www.auroratravel.nl scr t AU R^5R^\ Baden Powellweg 130, 1069 LK Amsterdam Telefoon 020 - 619 93 77 - Fax 020 - 610 16 11 uTvüi bL E-mail: postbus@auroratravel.nl - Open ma. t/m vrij. 09-17 uur. Zaterdags tussen 10-14 volgens afspraak. 20

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2001 | | pagina 20