Oscar Rexhaüser: 'ik ken van eckt djatihout'
Met Mochtar Lubis en zijn gezin.
Hij vestigde de aandacht op nieuwe
nummers en ons repertoire onder
scheidde zich steeds meer van andere
Indo-bands.
Uit Amerika kregen we singles toege
stuurd, waaronder "I'm in Love
Again" en de "Hippy Hippy Shake".
Beide nummers hebben we op de
plaat gezet, maar de Blue Jeans
scoorden er later een hit mee. Ik weet
niet of het aan de kwaliteit van onze
EP lag. Er werd in ieder geval niet
veel tijd aan een opname besteed,
inspelen was er nauwelijks bij. "Speel
maar wat," zei een stem. We speel
den een aantal nummers tot we
hoorden: "Oké, dat was het," en we
konden gaan.
We hebben in die jaren vaak in de
voorprogramma's gestaan van onder
andere Chubby Checker, de Beatles
en Cliff Richard, The Shadows - het
waren grote jongens. Destijds waren
wij de meest invloedrijke Haagse
band en stonden op goede voet met
de media. Zij schreven regelmatig
over ons: "De Hot Jumpers die hun
verpletterende rockexplosies de zaal
in slingerden", of de ge
renommeerde Hot Jumpers, een
Haags rock 'n roll orkest dat zijn spo
ren ruimschoots verdiend heeft".'
De Hot Jumpers worden een ver
trouwd beeld op de Indische dans
avonden. Zij blijven in Nederland als
de grote trek van Indo-muzikanten
naar Duitsland is begonnen.
'Onze muziek is altijd recht-toe-
recht-aan geweest. Niet te vergelijken
met de Tielman Brothers, zulke
muzikanten worden maar eens in de
zoveel jaren geboren. Maar de men
sen vonden het heerlijk om op onze
muziek te dansen. Jammer genoeg
was ik niet zakelijk. In het begin
speelden wc voor vijf gulden de man;
dat werd later een tientje.'
I hiilsl.tiicl
'Ik trouwde toen ik drieëntwintig
was. Ik had hele fijne schoonouders,
vooral mijn schoonvader was een
wijze man. Hij kon messcherpe
opmerkingen maken, maar bleef er
heel kalm bij. Dat heb ik in stilte
contract aan,
maar we
moesten wel
naar Duitsland
gaan. Wij had
den inmiddels
allemaal een
gezin en de
jongens von
den dit toch
een te groot
risico, omdat
niemand kon
garanderen
dat we altijd
werk zouden
hebben. Lou
altijd bewonderd. Mijn huwelijk is
misgelopen en dat kwam omdat in
mijn leven muziek nu eenmaal de
belangrijkste plaats in nam. Toen ik
bijvoorbeeld op een dag geen vrij
kon krijgen voor een optreden, nam
ik ontslag en vertelde dat thuis alsof
het de gewoonste zaak van de wereld
was. Voor mij was de band nummer
één, dan een groot gat en dan pas
kwam de rest. Dit feit en andere
randverschijnselen maakten dat ze op
een dag is weggegaan.'
Oscar krijgt een aanbod dat hem in
staat stelt zich alleen met muziek
bezig te houden, maar het loopt een
beetje anders: 'Lou van Rees hoorde
ons in een nachtclub in Rotterdam
spelen en
bood ons een
gaf ons de verzekering dat hij ons uit
eigen zak zou betalen als dat het
geval zou zijn, maar mijn bandleden
hebben het niet aangedurfd.
Bovendien was er in Nederland aan
werk geen gebrek. Veel Duitse Indo's
zal ik maar zeggen, zijn later zonder
een cent terug gekomen. Vanwege
hun lange verblijf in het buitenland
was hun repertoire aanvankelijk ook
minder geijkt op de Indo hier en ook
hun ritmes waren anders.'
C onservatorium
Ieder mens heeft dingen die hij bij
een tweede kans anders zou doen. Bij
Oscar heeft dit ook weer met muziek
te maken.
moessQn
12