Oscar Rexhaüser: 'ik ken van eckt djatihout' Met Mochtar Lubis en zijn gezin. Hij vestigde de aandacht op nieuwe nummers en ons repertoire onder scheidde zich steeds meer van andere Indo-bands. Uit Amerika kregen we singles toege stuurd, waaronder "I'm in Love Again" en de "Hippy Hippy Shake". Beide nummers hebben we op de plaat gezet, maar de Blue Jeans scoorden er later een hit mee. Ik weet niet of het aan de kwaliteit van onze EP lag. Er werd in ieder geval niet veel tijd aan een opname besteed, inspelen was er nauwelijks bij. "Speel maar wat," zei een stem. We speel den een aantal nummers tot we hoorden: "Oké, dat was het," en we konden gaan. We hebben in die jaren vaak in de voorprogramma's gestaan van onder andere Chubby Checker, de Beatles en Cliff Richard, The Shadows - het waren grote jongens. Destijds waren wij de meest invloedrijke Haagse band en stonden op goede voet met de media. Zij schreven regelmatig over ons: "De Hot Jumpers die hun verpletterende rockexplosies de zaal in slingerden", of de ge renommeerde Hot Jumpers, een Haags rock 'n roll orkest dat zijn spo ren ruimschoots verdiend heeft".' De Hot Jumpers worden een ver trouwd beeld op de Indische dans avonden. Zij blijven in Nederland als de grote trek van Indo-muzikanten naar Duitsland is begonnen. 'Onze muziek is altijd recht-toe- recht-aan geweest. Niet te vergelijken met de Tielman Brothers, zulke muzikanten worden maar eens in de zoveel jaren geboren. Maar de men sen vonden het heerlijk om op onze muziek te dansen. Jammer genoeg was ik niet zakelijk. In het begin speelden wc voor vijf gulden de man; dat werd later een tientje.' I hiilsl.tiicl 'Ik trouwde toen ik drieëntwintig was. Ik had hele fijne schoonouders, vooral mijn schoonvader was een wijze man. Hij kon messcherpe opmerkingen maken, maar bleef er heel kalm bij. Dat heb ik in stilte contract aan, maar we moesten wel naar Duitsland gaan. Wij had den inmiddels allemaal een gezin en de jongens von den dit toch een te groot risico, omdat niemand kon garanderen dat we altijd werk zouden hebben. Lou altijd bewonderd. Mijn huwelijk is misgelopen en dat kwam omdat in mijn leven muziek nu eenmaal de belangrijkste plaats in nam. Toen ik bijvoorbeeld op een dag geen vrij kon krijgen voor een optreden, nam ik ontslag en vertelde dat thuis alsof het de gewoonste zaak van de wereld was. Voor mij was de band nummer één, dan een groot gat en dan pas kwam de rest. Dit feit en andere randverschijnselen maakten dat ze op een dag is weggegaan.' Oscar krijgt een aanbod dat hem in staat stelt zich alleen met muziek bezig te houden, maar het loopt een beetje anders: 'Lou van Rees hoorde ons in een nachtclub in Rotterdam spelen en bood ons een gaf ons de verzekering dat hij ons uit eigen zak zou betalen als dat het geval zou zijn, maar mijn bandleden hebben het niet aangedurfd. Bovendien was er in Nederland aan werk geen gebrek. Veel Duitse Indo's zal ik maar zeggen, zijn later zonder een cent terug gekomen. Vanwege hun lange verblijf in het buitenland was hun repertoire aanvankelijk ook minder geijkt op de Indo hier en ook hun ritmes waren anders.' C onservatorium Ieder mens heeft dingen die hij bij een tweede kans anders zou doen. Bij Oscar heeft dit ook weer met muziek te maken. moessQn 12

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2002 | | pagina 12