fMP?i Kol oniale Geschiedenis v ^v|.4p POrRF'f De ene keer hen je Indiër, de andere keer Indonesiër of Indiaan. Daar hoef je niet voor op je achterste henen te gaan staan, want daar zitten ook veel fijne mensen hij. Maar na a I die jaren zou je het toch weI prettig vinden als er - hij andere mensen - niet zoveel onduidelijkheid zou zijn over wat je hent. Gelukkig begint het te gloren aan de horizon. Dat blijkt uit de 'Examentest' van Tom van der Geugten in het augustusnummer van Moesson. Nooit geweten dat ze hier al zo ver waren. Het is toch niet niks als tienduizenden leerlingen een examen afleggen over het onderwerp 'Nederland-Indonesië: Vier Eeuwen Contact en Beïnvloeding.' En in 2002 nóg zo'n contingent dat gaat doen. Daar gaat je hart van open, maar toch vraag je je af waarom het zo lang heeft geduurd. Hadden ze toch veel eerder kunnen weten dat je 'iets van vier eeuwen' wel onder de mat kunt vegen, maar dat het dan een veel te grote bult vormt om te laten liggen. Daar struikelen hele volksstammen over, gegarandeerd. Koloniale sfeer Met alle respect en waardering voor het streven naar meer (positieve) kennis over ons koloniale verleden, vind ik toch dat ze dit onderwerp veel eerder in het onderwijsprogram ma moeten opnemen. En wel meteen in de onderbouw van het basisonderwijs. Die mening ben ik toegedaan vanwege mijn ervaringen op het gebied van opleidingen. Om de koe bij de horens te vatten: mijn middelbare schoolopleiding is de zwartste episode uit mijn leven. Die aaneenschakeling van debacles, waar de oorlog gelukkig een einde aan maakte, heeft me ook nauwelijks enige kennis opgeleverd. Niet omdat de stof of de leerkrachten niet deug den, maar omdat ik nou eenmaal behoor tot degenen wiens intelligen tiepeil en weetgierigheid in de kin derjaren tot maximale hoogten reiken, om daarna ineen te zijgen. Langzaam, wat de ellende rekt en tot veel nutteloze inspanningen van het kind en nodeloos verdriet van de ouders leidt. Opmerkelijk aan deze ongelukkigen is dat ze doorgaans niets meer weten van wat men ze op hun meestal onvoltooide middelbare schoolopleiding hebben proberen bij te brengen, maar dat ze des te meer uitblinken in het vasthouden van lagere schoolkennis. Dat komt omdat ze als prille leerling voldoen de ruimte in hun nog vrijwel lege hoofden hebben om lagere school kennis effectief op te slaan, maar hiervan in de hogere opleidingsfase helaas geen sprake meer is. Daarom geloof ik dat 'Vier Eeuwen Nederland-Indonesië' al op de basis school moet worden ingevoerd als vak. Zo mogelijk in koloniale sfeer. Aanschouwelijk onderwijs wordt immers makkelijker opgepikt en werkt stimulerend, dat snapt iedere gek. Verdient het misschien ook aan beveling om - in tegenstelling tot de huidige soepele pedagogische aan pak - de stof niet alleen met geweld in de kop van het onmondige grut te stampen, maar ze ook net zo lang te overladen met huiswerk tot ze alles zonder haperen en stotteren kunnen opdreunen. Dat lijkt middeleeuws, maar daarmee wordt wel bereikt dat ze de stof rotsvast in het hoofd ver ankerd krijgen en ze tot op hoge leeftijd makkelijk uit de voeten kun nen met dit belangrijke onderwerp. Weeë lucht Zullen ze later ook nooit de vergis sing begaan waarvan ik kort geleden het slachtoffer ben geweest. Het gebeurde op een pasar malam, het bekende culturele evenement waarop mensen uit alle windstreken gebroe derlijk en gezusterlijk genieten van de exotische artikelen en geurtjes, de traditionele nasi rames met saté ajam, -babi of -kambing, oosterse dansen en een muziekprogramma dat herinneringen oproept aan zowel de Krontjong-, Hawaii- als Indorock-periode. We waren met een bevriend Hollands echtpaar. Het was er barstensvol en bloedheet. Het zweet liep ons over de rug, maar dat deed geen afbreuk aan de pret. Net als iedereen vermaakte ik me uitste kend, tot er een bekende, weeë lucht m'n neus binnen kwam zweven. Ma'af als ik daar iemand mee bele dig, maar als ik heel in de verte een doerian zie, word ik al bleek om de neus. En als ze op een paar meters afstand zo'n stekelvrucht openkap- pen en de misleidende maagdelijk witte brokken hun reukverpestend werk doen, ga ik zowat van de sok ken. Maar ik liet me niet kennen en liep dapper door de doerianwalm heen. Tot we bij een andere fruit- kraam kwamen met een geweldige sortering. Toen ik al die vruchten uit mijn jeugd netjes in bakken gesorteerd zag liggen, rees bij mij de vraag of ik ze nog wel bij naam kende. Dat voel- moessQn 16

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2002 | | pagina 16