'Elke mens een seliacluw? I lof danser en ckoreograaf Miroto door Gerard Mosterd komen met de brommer uit Solo, ongeveer zestig kilometer verderop. De rest komt uit de omgeving van Yogya, waaronder de begaafde jonge poppen speler Seno Nugroho, nu al beschouwd als een van de beste dalangs en net als de anderen behorend tot een oud podi umkunstenaargeslacht. Traditie en vernieuwing' Al eeuwen wordt er op Java een onder scheid gemaakt tussen enerzijds muziek speciaal gemaakt voor dans en anderzijds muziek als luisterconcert of speciaal voor een wajangvoorstelling. Miroto koos er in deze productie voor om bestaande muziek te gebruiken voor specifieke wajangvoorstellingen en concertmuziek. Het resultaat is een multimediaproductie met wajang kulit (leren schaduwfiguren), wajang wong (met maskers), gamelan, zang, dans en toneel. Door beproefde, traditionele technieken en concepten te beheersen en toe te passen, creëert hij een nieuwe voorstelling waarin hij zijn eigen visie projecteert op een bestaand thema. tegelijkertijd nog in andere projecten mee, zoals danser Mugiyono in de her opvoering van Sardono's Diponegoro- project over de Java-oorlog. Tussen de repetities door kunnen som migen hun dagelijkse moslimgebeden uitvoeren in de musholla achter in de speelplaats. Daarachter kabbelt een idyllisch riviertje tussen lichtgroene bamboestruiken: het is de noodzakelijke douche voor na de repetitie. Enkelen Gebruikelijk is dat dansers tevens musici, zangers en poppenspelers zijn. Zo ook Miroto. Een bijzonder veelzij dig métier dus, met als leidraad het doorgeven van de rijke, antieke Vedische hindoe-epen, waaronder Ramayana en Mahabharata. De hindoe-epen zijn generatie op generatie als voorstellingen naar het podium blijven komen, vanuit het Sanskriet (oud-Indiaas schrift) via het Yogyakarïa, donderdag 3 januari 2002. Na rustig te hebben ontbeten met toast en thee op het prachtige geluid van een gehooide beo in de lege openlucht eetzaal van hotel Kirana aan de Jalan Prawirotaman, loop ih naar de aangekondigde gast bij de receptie, hen goed uitziende, middelgrote Javaan met een prinselijke uitstraling zit geduldig op een bankje, met gebogen hoofd. Om dat ik zelf danser ben, ontdek ik in hem onmiddellijk een collega-danser. Universele herkenning: de bewuste manier van bewegen of het nu gechoreografeerd is of met; een echte danser beweegt altijd als een danser, lk heb mijn eerste ontmoeting met de Yogyakartaanse hofdanser en choreograaf Martinus Miroto. Festival in verschillende Nederlandse theaters te zien zal zijn. Ik zag de eerste dertig minuten van de voorstelling als unieke preview. idyllisch Dagelijks verblijf ik in Miroto's pendo- po tussen de verkoelende palmbomen, sawah's en de kraaiende hanen, net bui ten de stad in de desa van Banyuraden. Er wordt hard gewerkt. Zwetende lichamen, geconcentreerde muzikanten en acteerprestaties. De dansers en musici repeteren vanaf twee uur 's mid dags en eindigen vaak om elf uur 's avonds. Enkele deelnemers werken Een week lang trek ik met Miroto en zijn dansers op om de repeti ties van zijn nieuwe voorstelling Dancing Shadmvs te volgen die eind maart op het Wereld Muziektheater moessOn 26

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2002 | | pagina 26