(Topeng Cirebon, Ketuk-Tiïu en later Jaipongan) of Bali (Legong, Joged, Baris en Kebyar). De klassieke stijl uit Yogya is iets robuuster en mannelijk vergeleken met die uit Solo. Solose dans is vloeiend, zacht en geraffineerd vrouwelijk. Maar in een eerste oogop slag lijken alle kratonstijlen op elkaar. Ze maken natuurlijk deel uit van dezelfde traditie. Europa en Amerika Miroto behoort tot een nieuwe genera tie choreografen die zich het eeuwenou de theater hebben eigengemaakt, het repertoire kennen en er iets nieuws mee proberen te doen. Daarmee volgt hij de lijn van zijn veel oudere stadgenoot en leraar Bagong Kussudiardja. Kratondanser en choreograaf Kussudiardja studeerde bij Martha Graham, godmother van de Amerikaanse moderne dans. Al in de jaren zeventig integreerde hij deze erva ringen in het klassieke Javaanse dansma- teriaal. Dankzij een beurs kreeg Miroto de gelegenheid om aan de Duitse Folkwang Schule in Essen te studeren en Pina Bausch te leren kennen. In 1987 was hij op het Holland Dans Festival te zien in haar productie Victor Door zijn studiebeurs aan de UCLA in Los Angeles kwam Miroto in contact met docent Peter Sellars, de nog steeds internationaal spraakmakende regisseur. Ze werkten samen in de producties De Perzen en Bijbelse stukken. Laatstgenoemde voorstelling is ook te zien geweest bij de Nederlandse Opera in Amsterdam. De ontmoetingen met eigentijdse wes terse theatermakers zijn vanzelfspre kend van invloed op Miroto's eigen aanpak. Dit komt bijvoorbeeld tot uiting in het fragmentarisch invoegen van eigenzinnig, expressief dansmateriaal. Naast het lesgeven en maken van nieu we voorstellingen leidt Miroto work shops voor lichamelijk gehandicapte kinderen. In 1996 ontving Miroto de Sultan Hamengkubuwono X-trofee als beste danser van verfijnd karakter in de koninklijke hofdansstijl tijdens de Wajang Wong competitie in Yogyakarta. In '98 werd hem een erecertificaat overhandigd van het Indonesische ministerie van Onderwijs en Wetenschappen. Diverse internationale dansstudie- beurzen vielen hem ten deel naast prijzen voor zijn choreografieën. Batliara Kala Terug naar Miroto's pendopo in Banyuraden. Over mijn vraag waarom het stuk Dancing Shadows (Wajang Wajang Menari) heet, denkt hij even na en zegt dan met fronsende wenk brauwen: 'In de Javaanse wereldbe schouwing is elite mens een schaduw en achter die schaduw gaat altijd een of andere dalang schuil. Of je nu onbe langrijk bent of Bush, Bin Laden of Megawati heet, je kunt niet om de poppenspeler heen. We zijn tenslotte allemaal onderdeel van één of meerde re verhalen. Dansende Schaduwen heeft betrekking op mijn voorliefde om het medium dans op het toneel te gebrui ken. Ilt ben uiteindelijk een klassieke Javaanse danser.' Tijdens ons laatste gesprek zit Aliroto in kleermakcrz.it. We drinken hete teh manis, terwijl iedereen zich klaar maakt voor de volgende repetitie. Aliroto wil graag wat kwijt over de ltrismon, de monetaire crisis in Indonesië. Niemand kan de indringen de gevolgen van de crisis ontkennen. Het dagelijkse leven is voor de door snee Indonesiër een vaak onbetaalbare aangelegenheid. Aliroto: 'De situatie is in Jakarta zeer gespannen en op de rand van explosief. Iedereen is snel geïrriteerd en angstig. Niet hier, ver van de hoofdstad. Vooral op het platte land en bij ons in Banyuraden blijven de mensen zeer kalm en is er een gevoel van solidaire, morele steun voor elkaar om deze moeilijke tijd te door staan. Soms is er alleen rijst met sam bal te eten en gaat men 's avonds hier achter tot aan de hals in het riviertje zitten om via urenlange meditatie de harde realiteit weg te denken. Misdaad en geweld zijn in de grote stad bedui dend toegenomen. Juist in deze tijden vreet Bathara Kala zich vol.' DANCING SHADOWS: 29 maart Groningen, Stadsschouwburg, 20:15 (wereldpremière) 30 maart Amsterdam, KIT-Tropentheater, 20:30 31 maart Amsterdam, KITTropentheater, 14:00 2 april Utrecht, Vredenburg, 20:15 3 april Antwerpen, Zuiderpershuis, 20:30 4 april Maastricht, Theater aan het Vrijthof, 20:15 5 april Den Haag, Lucent Danstheater, 20:15 6 april Rotterdam, Theater Zuidplein, 20:00 7 april Middelburg, Stadsschouwburg, 20:00 Meer informatie: tel. 020 - 60 60 950 of surf naar www.wnitf.nl 46 ste jaargang - nummer 9 - maart 2002 Gerard Mosterd is choreograaf, docent en publicist van Nederlands-Indische komaf, met een internationale loopbaan als beroepsdanser achter zich. In april speelt zijn eigen nieuwe voorstelling, geïnspireerd door zijn twee culturen achtergrond, door het land. Daar binnenkort meer over in Moesson.

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2002 | | pagina 29