Al Lways Met? it at ions from Florida door Junl Lentze Je hoort wel eens zeggen Jat Indische mensen elke kans aanpakken om te Jansen. Mijn ouders hielden er ook van. Pa meer Jan ma. Hij sprak over de lancier, de elegante valeta, net een menuet, de energieke polk a; die kon hij allemaal dansen maar het was de Weense wals waarin hij uitklonk, een-twee drie, een-twee-drie, links- rechts, links-rechts, opdat mijn moeder niet duizelig zou worden van het ronddraaien in cirkels. En al zwierend zong hij dan 'Oh Donau zo klauw...' De charleston viel daarbij in het niet, geen wonder dus dan ma geen zin had om die te dansen. 'Neen ach, zo gek dat gespring', wei gerde ze steevast. Maar, het was ongeveer 1941, waren er meer moderne dansen. Pa vond dat ze die beslist moesten leren en dus gingen die twee eens per week naar dansles bij De Fretes (als mijn geheugen me niet in de steek laat) in Malang. Boompsedaisy Na elke les, wanneer de toepasselijke muziek op de radio speelde, boog pa hoffelijk voor mijn moeder en dans ten ze het nieuwste onder de zon, de boompsedaisy of de Lambeth Walk. Gene la Verne en Jean Harlow dan sen de Hollywood Tango, 1933. 46 ste jaargang - nummer 10 - april 2002 Bij de boompsedaisy werden heel onceremonieel de heupen tegen elkaar gestoten zodat ze dansers elk in een andere richting vlogen! Bij een foxtrot werden er kleine, snelle pasjes genomen die hardop werden afge teld: 'quick-quick-slow,' en bij de Engelse wals hoorde de driekwarts maat. Ma's lievelingsdeuntje was 'Always'. Soms werd er zelfs een tango ten beste gegeven, 'Poëma'. Dat deuntje was zo populair dat zelfs de paman saté het zong: 'nana-nan- anananah...', terwijl hij aan het bakar- ren en kipassen was. Boogie woogie Onze eetkamer deed dienst als dans zaal en was er gelukkig groot genoeg voor, want pa met zijn uitgestrekte arm en zijn gezwier had de ruimte nodig. Wij kinderen nontonden in een hoekje, uit de weg, en vonden het hele schouwspel en de muziek prachtig, vooral die van de Lambeth Walk, want die eindigde met een hartgrondig 'hoi'! In de bezettingstijd, nu ouder, leer den wij dansen op de muziek van Glenn Miller en de 'Moonlight Serenade', van Artie Shaw en 'Begin the beguine', natuurlijk van de King of Swing, Benny Goodman met 'Avalon' en van Tommy Dorsey met Tm getting sentimental over you', om er maar een paar te noemen. We dansten in de grote binnengalerij van Pension Banning aan de Voorkampementweg in Malang tot daar een eind aan kwam tegen het aflopen van de oorlog. Na de oorlog waren er de maalfees ten en weekends op de fabriek waar jong en oud dansten op de muziek van de dag, de boogie woogies, voor al Tennessee Ernie Ford's 'Shotgun Boogie', en voor gewoon was er Doris Day met 'Sentimental Journey'. En al die fuifjes in Soerabaja waar 'Goodnight Irene' hoogtij vierde. In Holland gearri veerd leerde mijn broer, die er al eer der zat, ons dansen op Dixieland muziek. Hij nam er altijd zijn gemak bij door gewoon een maat over te slaan. We maakten zodoende kennis met de 'Saints'. Slow dancing In Amerika was het de jive voor de jongelui en veel later de soort dansen waar we niet veel aan vonden zoals de twist. Die was leuk voor de kinde ren. Wij bleven veelal bij onze muziek, de muziek uit de periode van de big bands die langzamerhand verdwenen. Maar als we nu een koempoelan hebben kun je je heel gemakkelijk in het Indië wanen van de jaren vijftig en daarvoor. Er wordt met het grootste enthousiasme geswingd op de muziek van diezelfde Miller, Goodman, Dorsey en Shaw en op nieuwe muziek in die stijl, want de swingbands zijn aan het her leven, geloof het of niet. De manier van dansen van toen wordt nu slow dancing genoemd. Daaronder wordt verstaan dat een dansend paar elkaar in de armen neemt en niet zo ver van elkaar weg huppelt dat het lijkt alsof ze op hun eentje staan te tandakken. We dansen nog even graag en zij die zeggen dat we geen kans voorbij laten gaan om een voetje te lichten, hebben gelijk. Soedah, ik zeg maar, beter dansen dan vervelend doen. Always.

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2002 | | pagina 17