'Ik benin tegenstelling tot de meeste andere Indis 'Hawaii is gfeweldigf, maar we zijn liever in Indonesië' door Bettina van de Kar 'Mu ziek, zang en Jans zijn op Hawaii en Tahiti net zo belangrijk als lekker eten en ademhalen. Misschien voelen veel Indische mensen zich daarom zo aangetrokken tot de cultuur van deze eilandenaldus Priscilla Scipio en I ides I amaëla. /oj zijn de oprichters van dansgroep Maeva. Deze groep bestaat vrijwel helemaal uit Indische danseressen. Maeva voert Hawaiiaanse en l ahitiaanse dansen op. 'Mijn vader zat in een bandje dat Hawaiiaanse muziek speelde. Zo kwam ik op het idee me in deze muziek te gaan verdiepen', herin nert Vides Tamaëla (36) zich. 'De Hawaiiaanse sound is bij veel Molukse mensen, zoals mijn vader, erg populair. Ook in Indonesië en bij de Indische gemeenschap in Nederland is muziek uit Hawaii zeer geliefd. Door de lieflijke, rus tige klanken en een steeds weer terugkerende melodie heeft Hawaiiaanse muziek veel overeen komsten met muziek uit Indonesië.' Priscilla Scipio (34) kwam, evenals Vides, al vroeg in aanraking met muziek en dans van Hawaii. Een tante gaf haar vanaf haar vierde jaar les in Hawaiiaanse en Tahitiaanse dansen. 'De sierlijke bewegingen en de vrolijke muziek spreken mij aan' vertelt Priscilla. 'Ik houd vooral van de Tahitiaanse muziek. Het ritme is snel en enorm opzwepend. Heel anders dan de rustige Hawaiiaanse muziek. De dansen van Tahiti worden geken merkt door felle bewegingen. Een goed uithoudingsvermogen is abso luut nodig. In Tahitiaanse dansen kan ik mij helemaal uitleven.' Elvis Presley De gezamenlijk eilandengroepen in de Grote Oceaan, met name de oostelijke eilanden, worden Polynesië genoemd. Hawaii en Tahiti maken hier deel van uit. Toen Priscilla achttien was, wilde zij meer over de Polynesische cul tuur te weten komen. Ze ging met vakantie naar Hawaii. Daar leerde een kuma hula, een Hawaiiaanse dansleraar, haar de basistechnieken van de Hawaiiaanse hula. De hula is niet alleen een dans. Het werd vroeger gebruikt om verhalen te vertellen over liefde, oorlog, religie of de paradijselijke schoonheid van de Hawaiiaanse eilanden. De dan sers werden begeleid door poëzie die op muziek was gezet. Tijdens hun dans maakten zij allerlei geba ren om het verhaal te verduidelij ken. Zo ontstonden honderden van deze gebaren. Naast de traditionele hula, die alleen wordt begeleid door zang en slaginstrumenten, is er ook de moderne hula. Deze ont stond in de tijd dat Elvis Presley de film Blue Hawaii maakte. De moderne hula is beïnvloed door westerse muziek. Bij de traditionele hula dragen de danseressen rokjes van bladeren, bij de moderne hula dragen de danseressen pareo's (een soort sarongs) of jurken. Uitstraling In 1990 richtten Priscilla en Vides Maeva op. Maeva is het Tahitiaanse woord voor 'welkom'. Het is ook de naam van het dorpje dat op Tahiti het culturele (dans)centrum vormt. In het begin voerde Maeva oude bekende dan sen uit. Daarna is Priscilla zelf de choreografie van de voorstellingen gaan bedenken. Wanneer Maeva optreedt, danst ze zelf mee. Ook moessQn Aloli a en hula met cb 26

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2002 | | pagina 26