Brieven li m>- s •ÜE 1 Grootmoeder gezocht In Moesson van februari las ik het ver haal 'Thee-uurtje' van Wieke Mutter. De foto erbij, van een Indisch gezin, kwam uit het Moesson-archiefWie zou mij wat meer over de foto kunnen vertel len? Het kleine meisje op schoot lijkt namelijk sprekend op mijn grootmoeder van vaders kant. Ik heb een foto van haar toen ze nog jong was, ongeveer achttien jaar. Haar meisjesnaam is Leonie Gligoor, later getrouwd met mijn grootvader Henry Arthur Loudegent. Mijn grootouders zijn in Soerabaja getrouwd op 10 juli 1895. Norma Borgen-Loudegent, Vlissingen Naschrift redactie: Volgens ons is de foto van het onbeken de gezin in Moesson van een latere datum dan de huwelijksdatum van uw grootmoeder. Het is daarom niet waar schijnlijk dat het meisje op de foto uw grootmoeder is. Verder hebben wij helaas geen gegevens over de foto. Di sguisea in een Japans kamp Het verhaal op de boekenpagina over het boek Disguised van Rita de Clercq Zubli Moesson februari 2002) heb ik enige malen gelezen, maar ik kom er niet uit. Jongens werden toch gescheiden van hun ouders, u weet dat er jongenskam pen bestonden. Hoe kan het gebeuren dat deze zogenaamde jongen zo lang bij de moeder kon blijven, met andere woorden, in het vrouwenkamp? Dan nog zal die stem toch opvallen, zeker als ik lees, dat ze als tolk voor Japan moest werken, dus die hoge stem moest ze toch vaak laten horen? Jongens van vijf tien krijgen al 'de baard in de keel' - mijn zoon in ieder geval wel - en een behaarde bovenlip. Dit laatste kun je natuurlijk scheren. Resumerend kom ik toch tot de conclusie dat iets niet juist is. Is dit een verzonnen verhaal? Dit houdt me bezig! Weet iemand het fijne van dit boek? Ben heeeel benieuwd naar uw mening. J. W Loen-van Beekhoven, Den Haag De uittocht uit Indië (I) Het artikel 'Er is nog zoveel niet gezegd' van Wouter Muller Moesson februari 2002) heeft me aangegrepen. Ook hier treft Wouter Muller, net als op zijn cd en tijdens zijn optreden, de gevoelige snaar van zoveel mensen, onder andere iemand zoals ik: 75 jaar, in Nederlands- Indië geboren uit totok-ouders en die haar familie in Nederland nog nooit gezien had. Ik heb jaren en vele reizen naar mijn geboorteland nodig gehad om de stukjes van mijn leven weer tot een geheel te maken. Uiterlijk ben ik een gewone Nederlandse, maar mijn hart blijft op twee plaatsen tegelijk, evenals dat van Wouter Muller en duizenden Indo's: In Nederland Door Omstandigheden! Zonder iets aan de kwaliteiten van Wim Willems af te doen, weet Wouter Muller precies te formule ren waar het om gaat en daarom zie ik met spanning uit naar een debat tussen deze twee mensen. Zou dat niet uitge zonden kunnen worden op tv, zodat we er allemaal bij kunnen zijn? Bijvoorbeeld op 15 augustus? A. Vollebergh-van Leent, Malden De uittocht uit Indië (II) In het februarinummer van Moesson reageerde Wouter Muller op een artikel over het boek van Wim Willems. Ik kan mij zijn emotie goed voorstellen. Hoe wetenschappelijk dit onderwerp ook benaderd wordt, het zal altijd emoties oproepen. Vooral het stukje over die uit keringen en de benaming dubbele bon nenvreters. Het is jammer, dat enkel dit stukje uit De uittocht uit Indië zo overbe licht wordt. Het boek heeft ook andere, zeer interessante hoofdstukken. Lees bij voorbeeld het hoofdstuk op pagina 229! Ik vond het een uitstekend boek en het werd hoog tijd dat het er kwam. Als de feiten zijn zoals Wim Willems ze noemt, dan mogen die toch wel vermeld wor den? Wij willen ons toch niet schuldig maken aan geschiedvervalsing? De geschiedenis van Indië is vooral ook een geschiedenis van emoties. Dit is niet vast te leggen in nuchtere cijfers van plussen en minnen op een kruidenierslijstje. De emoties kunnen het best beschreven worden door mensen, wiens geest gevormd is door het 'Indië-drama'. Tot deze groep behoren alleen de echte asli Indische auteurs. Zij die Indië in hun genen dragen en dan bedoel ik die grote groep schrijvers van Tjalie Robinson tot Yvonne Keuls. Willems' boek is een zorgvuldig gedocumenteerde studie van feiten. Een boek als dit lezen met emo tie, brengt wel het gevaar met zich mee, dat we de verkeerde partij gaan aanval len. Het waren niet die Belanda's die ons zo lelijk hebben behandeld - wij waren echt wel mans genoeg om dit onder vier ogen recht te zetten - maar het waren hun regeerders! Een van de symp tomen van het Indië-trauma is de mislei dende voorlichting en de bekende doofpot-methode bij het manipuleren van de publieke opinie. Wat betreft het kruidenierslijstje van Willems: een beetje te veel kolengeld gehad? Dubbele bon nenvreter geweest? En nu weer een fooi tje van 1.363,64 de man? Moet ik mij daarvoor schamen? Hierop mijn kort en heel Indisch commentaar: tai koetjing! Want als ik het volle gewicht van het Indië-drama, inclusief al het materieel en immaterieel verlies op die kruideniers weegschaal van Willems leg, zal de balans toch nog doorslaan naar een negatief saldo voor de hele Indische gemeenschap! Ik ben nergens dankbaar moessQn 1j»dlANSV/y//tórt V' j$'' Kt I )e inhoud van dc ingezonden brie ven valt hinten de verantwoordt ik heid van dc redactie. MhLttOUHN» STUOK* '«OUHAftAW -> 'M- ceNSt AN BJLVEHCWl M» iv >VSCit OPAN tb3S 4

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2002 | | pagina 4