Een arena van verhalen 'Alle verhalen hebben recht van bestaan maar ook: 'Een nuance ring is geen ontkenning. Sterker nog, in het boek gaat het voort durend over die pijn en ontken ning'. Een selectie van korte notities van de discussieavond afgelopen maart in het Indisch Iluis te IDen Ilaag, waar tekst schrijver en componist Wouter Muller 'de degens kruiste met historicus Wim Willems naar aanleiding van Willemsboek De uittocht uit Indië. door Victor Joseph Het verhaal is inmiddels bekend. Het door Willems geschreven boek De uittocht uit Indië en het in Moesson (november 2001) geplaatste interview met de schrijver onder de titel 'Een arena van belangen' veroorzaakten emotionele reacties binnen de Indische gemeenschap. Een van die reacties, van muzikant, tekstschrijver en componist Wouter Muller, mondde uit in een artikel met de uitdagende uitnodiging gericht aan Willems om in debat te gaan, omdat er veel is geschreven, maar 'er is nog zoveel niet gezegd'. Muller verwoordde het gemis aan bepaal de verhalen 'zoals het verhaal van de betrokkenen zelf(.Het verhaal van de materiële nood en immateriële ontken- ning(..)maar er is nog meer. Het is ook het verhaal van Indische kinderen, die daarmee moesten omgaan.' Moesson februari 2002) Geen debat De als debat aangekondigde activiteit werd geen debat en was vanaf het begin af aan al geen debat in die zin dat twee opponen ten stellingen innemen en in het openbaar deze verdedigen of elkaar aanvallen in het bijzijn van publiek. Eigenlijk lag het ant woord al in de uitnodigende uitdaging of uitdagende uitnodiging van Muller. Hij stelde vooraf in het artikel om het boek niet te verketteren, maar serieus te nemen, om verder te komen. Apart was wel de vorm van de avond: zang versus het gesproken woord. Muller, bekend van de voorstelling Wat is een Indo?, is sterk in het aandragen van vra gen en constateringen. Muller: 'In mijn liederen zit de geschiedenis zoals ik die heb meegekregen. Ik zing over verhalen die in Indië begonnen zijn, maar daar niet zijn geëindigd.' Muller pleit om samen te kijken 'hoe we verder kunnen gaan met de geschiedenis van de toekomst, de schakels van Smaragd. Alle verhalen hebben recht van bestaan.' Repliek Willems diende eenvoudig en simpel van repliek met citaten uit het boek. 'Dit is geen pleitrede voor het boek, maar ter verduidelijking', merkte hij vooraf op. Citaat op citaat volgde. Klip en Haar. Wellicht is het beste om naar de hoofd- stukkenindeling van De uittocht te verwij zen dan de citaten weer te geven. Wanneer je die indeling doorneemt, kun je toch niet anders concluderen dat de betrokkenen aan bod komen. De pijn, ontkenning en materiële nood, om maar een paar belangrijke elementen te noe men, passeren de revue. Willems: 'Een nuancering is geen ontkenning. Sterker nog, in het boek gaat het voortdurend over die pijn en ontkenning. Ik ben een simpele historicus die met veel betrokken heid en beleving het Indische verhaal pro beert te schrijven en op te nemen in de nationale Nederlandse geschiedenis.' Willems onderstreept het belang van de verhalen van de tweede generatie, van de Hnderen. Dat dit niet in het boek is opge nomen, ligt simpelweg aan de opzet: het accent op de eerste generatie. Dat de aankondi ging van een debat niet werd waarge maakt, wil niet zeg gen dat de ontmoeting geen nut heeft gehad. Integendeel. 'De arena van belangen' versus 'de arena van verlangen' kan het beste een grote 'arena van verhalen' worden. Van weten schappelijke inzichten en kennis tot verha lende emoties, door alle generaties heen. Om zo te komen tot het verhaal van de toekomst, dat we moeten vastleggen op papier, cassetteband, MD's, videocamera en oren en ogen. Vooral de tweede genera tie aanwezig in het Indisch Huis speelde hier op in, door te stellen dat het boek de tweede generatie een raamwerk heeft gege ven, zodat verhalen van ouderen maldcelij- ker geplaatst kunnen worden tegen een specifieke achtergrond. Die informatie in- en ophaalslag is en blijft nodig. Zoals Muller dat ook zingt over zijn vader: 'De wonden zijn groot en de vragen gebleven. Jij gaf mij de toekomst, nu geef ik jou het verleden.' Communicatie tussen generaties; dat is waar bijvoorbeeld de vereniging INOG (Indische NaOorlogse Generatie) mee bezig is. Zij laten ooggetuigen of ouders vertellen, terwijl men tegelijkertijd bang is dat dit te emotioneel is voor de betroldce- nen. INOG-leden in de zaal wijzen op de titel van de in het verleden georganiseerde bijeenkomst: 'Zwijgen is zilver, spreken wordt goud'. Vastlegden Er zijn allerlei gevoelens ontstaan vanwege formulering, woordkeuze en/of nuance ring in De uittocht uit Indië of het artikel 'Arena van belangen'. Die emoties moeten ook de ruimte krijgen om gehoord te wor den. Het punt nu is het vastleggen van die verhalen die allemaal het recht van bestaan hebben, zodat een boek als De uittocht uit Indië die emoties beter begrijpt en zodat mensen een boek als De uittocht uit Indië beter begrijpen. In beide gevallen is de fac tor tijd onverbiddelijk, of zoals iemand dat verwoordde: 'Pas wanneer onze ouders wegvallen, zien we wat we missen'. 46 ste jaargang - nummer 10 - april 2002 9

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2002 | | pagina 9