Anneke Grönloh kan niet te e'e n onreckt tig, met 'Maar Charley stuurde me bloemen', 'Flamenco Rock' en "t Is weer aan'. Maar als 'Slobbertrui' ver schijnt, is het hek van de dam. De grote doorbraak komt vervolgens met 'Brandend zand', 'Paradiso', 'Soerabaja' en vele andere hits, te veel om op te noemen. Rechtszaal? Begin jaren zestig zijn Anneke's meest succesvolle jaren. In 1964 tróuwt Anneke met Wim-Jaap van der Laan en al spoedig krijgen ze twee zonen. Haar geluk kan niet op, zou je zeggen. Maar terugblikkend is die periode waarin zij zo razend po pulair was, tegelijkertijd de periode die haar nu het meest verdriet doet. Anneke: 'Ik ben bewust opgelicht door mijn voormalige platenmaat schappij Philips. Daar ben ik ander half jaar geleden achtergekomen. Ze hebben een schuld gecreëerd en met dat excuus nooit mijn royalties uitbe taald. Dat zijn toch maffiapraktijken? Misschien is het naïef dat ik er pas na bijna veertig jaar achter ben geko men, maar daarmee heb je nog altijd het recht niet om mij op te lichten. Ik heb miljoenen platen verkocht en krijg pas royalties sinds 1992, 1993. Ik heb tegen Philips een proces aan gespannen en het enige wat als verde diging wordt aangevoerd, is dat mijn aanklacht verjaard kan zijn, omdat ik er pas zo laat achter ben gekomen. Zo'n affaire kan je knakken. Dat vreet je helemaal op. Gelukkig wordt bin nenkort uitspraak gedaan. Het gaat om veel geld, toch is het mij daar niet zozeer om te doen. Het is het onrecht dat mijn moeder en mijzelf toen ik nog zo jong was, is aangedaan. Daar vecht ik voor.' n ree lil Maar genoeg hierover. Het is duide lijk dat Anneke een sterk ontwikkeld rechtvaardigheidsgevoel heeft. Anneke: 'Ja, dat is zo. Mijn moeder heeft haar laatste dagen in een ver pleegtehuis moeten doorbrengen. Wat ik daar heb gezien, heeft mij niet onberoerd gelaten. Zij had gelukkig nog haar twee dochters, mijn zus en ik, die haar regelmatig kwamen opzoeken. Maar dat heeft lang niet iedereen. Daar lig je dan eenzaam en alleen op een zaaltje met vijf ande ren, en een gordijntje is de enige vorm van privacy die je hebt. Je kunt geen stoel uit je huis meenemen, want daar is geen ruimte voor. Ik overdrijf toch niet als ik dan zeg dat een crimineel hier beter wordt behandeld? Nee, die mogen beslist niet met anderen in een cel. Stel je voor! Zoveel geld wordt in Nederland uitgegeven aan de meest onzinnige kunstobjecten. Van die abstracte kunst langs de snelweg, van die rare bollen die vier ton gekost hebben. Had je dat geld niet beter in de gezondheidszorg kunnen steken, denk ik dan.' Veelzijdig Terug naar de muziek. Anneke's car rière heeft zich vanaf het begin gekenmerkt door haar veelzijdigheid. Ze kan alle muziekstijlen aan. Waar komt die veelzijdigheid vandaan? Anneke: 'Ik heb altijd van veel ver schillende soorten muziek gehouden: rock and roll, klassiek, noem maar op, zelfs van het zogenoemde levens lied. Ik houd gewoon veel van muziek!' In de jaren zeventig legt Anneke zich meer toe op lichte jazz; meer ingeto gen muziek en minder commercieel, maar wel een van haar favoriete gen res. Toch blijft ze ook in die jaren gewoon hits produceren, bijvoor beeld met 'Santo Domingo'. In de jaren tachtig maakt ze veel indruk met haar optreden in Hennie Huisman's Sterrenplaybackshow als Tina Turner. In 1992 verschijnt tot Anneke's grote voldoening eindelijk een cd met blues, ballads en jazzy nummers, My one and only love. Daarmee laat ze nog eens zien wat haar muzikale bereik is. Discriminatie Als Indische weet Anneke wat het is om er niet helemaal bij te horen en om gediscrimineerd te worden. Vandaar haar behoefte om als spreekbuis op te treden voor mensen die niet voor zichzelf op kunnen komen. Zo maakt zij zich als een van de eersten in de jaren negentig sterk tegen discriminatie van aids-patiën- ten. Ze geeft een groot aantal bene fiet-optredens en brengt een tweetal singles uit: 'The Rose' en 'That's what friends are for'. Anneke: 'Enkele jaren geleden begon ik me in te zetten voor taboedoorbre king rondom aids. Van alle kanten werd ik toen nog gewaarschuwd: Doe dat nou niet, dat kan je je naam kosten... Veel mensen namen toen aan dat er wel iemand uit mijn fami lie- of vriendenkring aids had, anders zou ik me er toch niet mee associë ren? Later werd aids beter geaccep teerd en wierp iedereen zich ineens op als activist. Bij wijze van spreken dezelfde mensen die mij eerst nog waarschuwden. Maar in het begin wilden sommigen me zelfs geen hand geven. Zo tolerant waren we dus ook weer niet in Nederland. Maar in Indonesië is het veel en veel erger. Daar wordt de ziekte ontkend: in Indonesië heb je geen aids.' Als iemand onrecht aangedaan wordt, kan niemand haar tegenhou den, dat blijkt wel. Hoe zit dat dan met de Indische gemeenschap? Hoe kijkt Anneke terug op de 'kille ont vangst'? Anneke: 'De Nederlandse regering begint nu pas een beetje te beseffen hoeveel ze met ons geboft heeft. Als je dat vergelijkt met hoe andere mensen nu in Nederland opgevan gen worden, dan zie je hoe ver draagzaam de Indische repatrianten destijds geweest zijn. Terwijl wij nota bene Nederlandse onderdanen waren! Ik ben er hartstikke trots op hoe de Indische gemeenschap hier een nieuw leven heeft opgebouwd. Daar kunnen anderen een voorbeeld aan nemen.' We praten er nog wat verder over en moessQn 28

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2002 | | pagina 28