y! De gfescmedeni adalah cennA nu gblo!' Z 288,2?* <«5- back in stripvorm. De periode van 1960 tot 1970 wordt dan ook gezien als het Gouden Tijdperk voor het Indonesische stripboek. Iedereen las de stripverhalen van Kosasih en zijn collega tekenaars als Ganes TH, Hans Jaladara en Jan Mintaraga, en wel dankzij een briljante uitvinding van lokale striphandelaars: de strip- verhuur kiosk! Omdat de economi sche middelen vaak ontbraken, maar het lezen van strips enorm populair was en als statussymbool werd gezien, was het verhuren van strip boeken een geniale vondst. Stripver branding Maar de kritiek op de stripboeken hield aan. Zowel president Soekarno als Soeharto hebben zich meerdere malen negaüef uitgelaten over de stripverhalen. Soekarno beschuldigde de striptekenaars van het hebben van staatsondermijnende ideeën en deed hun werk af als zijnde westerse rom mel. Op scholen en bij kiosken wer den invallen gedaan om stripboeken in beslag te nemen en vervolgens massaal te verbranden. Ook presi dent Soeharto had een uitgesproken mening over stripboeken. Ze zouden luiheid in de hand werken en geen enkele educatieve waarde hebben. Een allesbehalve stimulerende omge ving voor de striptekenaars van eigen bodem, en dat betekende het einde van het Gouden Tijdperk voor de Indonesische strip. Opvallend is dat deze negatieve houding van de over heid zelden ter sprake komt in artike len over Indonesische strips. Veel vaker wordt het onvermogen van de Indonesische tekenaars om met hun tijd mee te gaan en nieuwe verhaallij nen en thema's te verzinnen als oor zaak gegeven voor het einde van de bloeiperiode van het Indonesische stripverhaal. Hoewel deze kritiek niet geheel onterecht is, zelfs wordt erkend door enkele grote stripteke naars, is het toch voornamelijk de tegenwerking van de overheid geweest die de Indonesische strip de doodsteek heeft gegeven. Censuurbepalingen, uitgeverijen die onder streng toezicht stonden van de overheid, publicatievergunningen die pas verkregen konden worden na een maandenlange bureaucratische pro cedure, zijn een weinig inspirerende omgeving voor striptekenaars. Poke mon De vraag naar stripverhalen bleef echter ongewijzigd. Het lezen van stripboeken was een populaire bezig heid en daar veranderde niks aan. Het gevolg was een enorme toename van buitenlands materiaal dat ver taald werd in het Indonesisch. Het kopen van de rechten van buiten landse stripboeken was bovendien goedkoper dan het produceren van een strip op eigen bodem. Door de import van buitenlandse strips kwam de Indonesische strip des te meer in de verdrukking. Begin jaren tachtig werd Indonesië overspoeld met ver talingen van Donald Duck, Spiderman, Flash Gordon en andere Amerikaanse en Europese titels. Sinds eind jaren tachtig zijn het voor al Japanse producties als Dragon Ball, Candy, Kung Fu Boy en het alom bekende Pokémon die de schappen van de kiosken vullen. Indonesische initiatieven kunnen niet op tegen het merchandisinggeweld van de Japanse importtitels. Pokémon, ook zeer populair bij de jeugd in Nederland, overspoelt de markt met tekenfilms, Tshirts, sti ckers, petjes, posters, en wat al niet meer. Daar is geen lokale stripteke naar tegen bestand. De meeste Indonesische tekenaars hebben al moeite om tekenspullen, inkt, papier en een drukker te betalen, laat staan dat ze geld hebben voor de promotie van hun strip. Kapten Bandung Sinds de jaren negentig ontstaan er in de grote steden collectieven van lokale striptekenaars die tegenwicht trachten te bieden aan de buitenland se concurrentie. Door professioneler te werk te gaan en te opereren vanuit beter georganiseerde stripstudio's, hopen ze op te kunnen boksen tegen de goed geoliede machines van strip boekproducenten uit industriële grootmachten als Japan en de Verenigde Staten. Maar deze nieuwe Indonesische stripstudio's hebben te maken met een lezersmarkt die al volledig in de ban is van geïmpor teerde strips en maken daarom vaak de fout buitenlandse stripboeken zoveel mogelijk te imiteren. Met als resultaat niets nieuws te bieden. Een moessQn -TAPI ONTUK- MENUNjANG pap-iwisata BCHOhlG W f ITU MAH C0PITA G£t-OJ ANAR.-ANAK SP PI MNPUNGPVN TIPAK PBKCAYA PAN MÊNGANGGAP LE&BNOA ITU DAN /ARENA SUMH TpRLANJVR tANYAK DITUUS Dt BVKU-BUIUJ SÉJARAH PAN GBOGRAPi PAPA &UATV PJAHTV AOJVM /v)«V- ^pATKAN KAP 10 TKA/TSISTOR PARI OH.. akv - AOJUvl SBNftNQ t-RAPIOKl/.-MAAFMH am ya voak Aran mphimsgausanmi/ KAKéNA KAMI/ SeuAU/Me/YeSMHI KAm V APAIAH re MAN SB VA UNTpk ITU KAV AKAfJ Hi/ATAK ^K&MMKv fi&RB! ,K!TA AKW KmSAU ser&AH 40

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2002 | | pagina 40