van striptoeken in Indonesië in vogelvlucht mms*. mms*. voorbeeld van zo'n strip is Caroq van stripstudio Qomik Nusantara, waarin de hoofdfiguur een Javaanse super held is, genaamd Samrun. Ondanks de nadruk die de makers leggen op de Indonesische elementen in Caroq, de professionele vormgeving van het stripverhaal en de moderne verhaal lijnen, krijgt de strip veel kritiek te verduren van Indonesische striplief- Dor-r hebbers. Ze vinden Caroq een slappe imitatie van importstrips. Aan de andere kant is de kritiek op een loka le sttipserie als Kapten Bandung van stripstudio Qomik Nasional - waarin de held niet over bovennatuurlijke krachten beschikt - juist dat het ver geleken met de Japanse comics ama teuristisch is. De gemiddelde Indonesische striplezer is verwend en kieskeurig. Daar komt bij dat Indonesische stripboeken duurder zijn dan importstrips. Kortom, de Indonesische strip zit in een lastig parket. Kopieerapparaat Naast de professionele stripstudio's zijn in steden als Jakarta, Bandung en Yogyakarta momenteel kleine groe pen striptekenaars actief die met minimale middelen de Indonesische strip nieuw leven proberen in te bla zen. Ze zijn onzichtbaar voor het grote publiek en hun producties zijn niet afkomstig van de drukpers, maar van het kopieerapparaat van de plaatselijke kopieerwinkel. De opla ges van de zwart-wit kopieën zijn zeer beperkt en de verspreiding gebeurt op informele wijze, er komt geen kiosk aan te pas. Een nobel stre ven dat uit artistiek en cultureel oog punt zeker moet worden aangemoedigd, maar wat commer cieel gezien een verloren strijd lijkt. De directeur van Gramedia, de grootste uitgever in Indonesië, ver klaarde in 1998 dat geïmporteerde stripboeken verantwoordelijk waren voor het grootste deel van hun omzet. Maar liefst negentig procent van die stripboeken was afkomstig uit Japan. De houding van de over heid ten opzichte van stripboeken is inmiddels veranderd. Stripboeken worden nu zelfs ingezet om jonge kinderen aan het lezen te krijgen. De omzetcijfers van Gramedia geven aan dat stripboeken in Indonesië zeer populair zijn. Wat dat betreft is er sprake van een nieuw Gouden Tijdperk, een revival van het strip boek, maar helaas niet een die ten goede komt aan de lokale stripverha len. De tentoonstelling Strips in Indonesië is te zien tijdens de Stripdagen Haarlem op zaterdag 1 juni en zondag 2 juni in SBK Kunstcentrum Haarlem, Gedempte Oude Gracht 117-121. Meer inlichtingen: VW Haarlem 0900 - 61 61 600 (0,50 €/pm) 46 ste jaargang - nummer 11 - mei 2002 fianCMil. rfjun tuinen fa UrJopul 54 rnaunltingduinnva dan Ironi 'Inpco p»ng •oninya. <J)an banyafc (ügi prraluran pvrunJang-unJani^in yang tflcipUfcan CW« fB4ni (pn4 "iffaJilrkan Gluniuldn r«ïpj| Irrfcadap UUawumjvi. 'f)l «UI (din «ffdra ij ^oclturio inononjaallmn pulJ joringan Jind« inlfdjfn untiA mfïotvldn propagunJa dan mcnrKir Irror. «^««hario mfnyadflrl pvnutinpi bah vim uror idja lanpa propaganda akam mmgfiaillgn ptrfawandn vang mcn^ubil fcrtlfai ratyat «udah tai, da pal mrnalun p«ndrri(aan llmWul. ^<ba(lfnpi. propaganda Mula hanpa alan mcnghoullun bahdn trrtawoan Inidt r ah pil ping «rWnomva mfmuhami hoi p>ng Kiungguhnpl ■rasa» sraj? WOCJQ BOOT® LmnNUT jaVtrm i Tap ff. flAwqcrj KAM" LAPffi- l Wï«?|\J KAHlVÏ-r '7°. KAHfttT iXo J WAV W l I rriAfi Tiicvf haA I/Jf ritANCKAfl li wrvj ItfetiKAU' fiTvAd [fiAlAbf Beu rtnoii erf'7s fiT'Aii AMAfJ, tdVj/t-A ismes*} \A MglU I Va/1 1 ,-rtueArt TIM IriAp.'t» j - flhf J vxjvK AeseutAKjrfa* VÜXMQ &BuQ<i WOCJQ BOOT® DOOCüS, r ÏÏ0133D1300001320 üDBOBESQao&SS

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2002 | | pagina 41