Aquarel als communicatiemi Tijdens de rijstoogst, 1996. Ferdinand van Bindsbergen omschrijft zichzelf als een einzelganger. De in Didam geboren kunstenaar gaat z'n eigen gang. Zijn hele leven draait om zijn grote passie: schilderen. In zijn werk geeft Van Bindsbergen sfeerbeelden van Indonesië. De schilderijen ademen een nostalgische sfeer. Een interview met de maker van deze aquarellen. door Sjors Bos In 1985 ging Ferdinand van Bindsbergen voor het eerst naar Indonesië. Samen met een vriend vertrok hij naar het land waar hij zo verliefd op was geworden tijdens het zien van de film Max Havelaar 'Toen ik samen met een vriend de film zag, dacht ik wat een machtig mooi land is dat. De prachtige land schappen. De mooie mensen. Na het zien van de film hebben we elkaar beloofd een keer samen naar Indonesië te gaan. In 1985 zijn we toen, samen met zijn vrouw, naar Indonesië gegaan.' De eerste reis naar Indonesië bracht Ferdinand van Bindsbergen niet helemaal wat hij ervan verwachtte. 'De eerste keer in Indonesië vond ik eigenlijk helemaal niet leuk. Het land voldeed niet aan mijn verwachtingen. De rust en nostalgie die ik kende uit de boeken van Multatuli en Louis Couperus vond ik niet terug.' Alleen Deze tegenvaller weerhield hem er niet van het land nog eens te bezoe ken. 'Hoewel mijn eerste kennisma king met Indonesië tegenviel had ik Tijdens de tempelceremonie, 1995. moess©n

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2002 | | pagina 22