Sigarettenpeuken, asfalt, auto- en vliegtuigwrakkenHet zijn geliefde onderwerpen om te schilderen, vindt Wieteke van Dort (Soerabaja, 1943). Haar eerste grote doek meet een meter twintig bij een meter vijftig en bestaat alleen maar uit sigarettenpeuken en opgebrande lucifers. 'Ik wilde altijd alles kunnen tekenen wat ik zag', legt Wieteke uit. 'Sigarettenpeuken vond ik interessant omdat het resten van mensen zijn. Zo kwam ik ook op auto- en vlieg tuigwrakken terecht. Een psycholoog zei eens dat een vliegtuigwrak eigen lijk een grote uitgedrukte sigaretten peuk is. Zo had ik het nog nooit gezien.' dig op televisie te zien. Samen met Willem Nijholt in de kinderserie Oebele, als de Deftige Dame in de Stratemakersopzeeshow, en als Titia in J.J. de Bom. Tante Lien uit de gelijknamige show is na vijfentwintig jaar nog steeds een succesnummer. Vrijwel elke week kleedt Van Dort zich ergens in het land om en veran dert in Tante Lien. opleiding gevolgd, ben naar de Vrije Academie geweest. In 1970 werd ik ook toegelaten tot het Schilderkundig Genootschap Pulchri Studio in Den Haag. Daar kom je niet zomaar bin nen, je werk wordt gescreend en er is een ballotage.' Sinds twee jaar is Van Dort nu bezig met porseleinen vazen, theepotten, schalen en kommen. Een kwetsbaar medium, zo zacht als krijt en na bewerking hangt er een fors prijs kaartje aan. Wieteke: 'Rauw porselein moet je erg voorzichtig behandelen. Voordat het gebakken is, knappen handvatten en tuiten van theepotten er makkelijk af.' In het Haagse atelier van Thomas de Roo wordt het porse lein gedraaid. Nadat Van Dort het beschilderd heeft, wordt het gebak ken, geglazuurd en wederom gebak ken zodat de glazuurlaag erin vast Een televisiester die ook schildert. Geen wonder dat ze in de jaren zeventig regelmatig kritiek kreeg op haar schilderambities. Toen ze in 1975 met een schilderij meedeed aan de 4de Internationale Biënnale voor Beeldende Kunst in New York, ver weet men haar broodroof. Het schil deren kon ze maar beter aan échte kunstenaars overlaten. Wieteke: 'Ik schreef terug dat ik een echte schil der ben. Ik héb een driejarige teken- Van Dort's eerste eigen expositie vond plaats in 1977. In datzelfde jaar deed ze ook mee aan de 12de Grand Prix voor Hedendaagse Kunst in Monaco. In die tijd was ze al veelvul- 47 ste jaargang - nummer 5 - november 2002 Fontein Broodroof

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2002 | | pagina 13