een gevoelige plaat' 'Dat begon heel voorzichtig met een eetrubriek in het NRC, waar ik voor werkte. Die rubriek, "Vork en mes" heette die, zou later uitgroeien tot Nathan Sid. Ik vertelde een verhaaltje over een jongetje dat een strijd leverde tussen aardappel en rijstkorrel. Terwijl ik eraan werkte, kwamen er ontzettend veel herinneringen boven waar ik me door liet meevoeren. Maar na tien, twaalf afleveringen hield ik het voor gezien; het wereldje dat ik beschreef, was me veel te rooskleurig. Daarachter kwam een boosaardige wereld te voor schijn. Het heeft meer dan hen jaar geduurd voordat ik die boosheid kwijt kon in Indisch duinen In 1992 wordt Adriaan van Dis beschul digd van plagiaat een zwaar woordhij is gewoon slordig geweest. Belangrijker is echter dat de affaire een breekpunt in zijn leven en loopbaan zal vormen. De tegen slag heeft hem uiteindelijk sterker gemaakt. Hij trekt zich terug om te schrijven aan de roman zvaarmee hij een geweldige comeback zal maken: Indische duinen. Indisch duinen gaat over een jongen die aan het eind van het boek moet erken nen wat hij altijd ontleend heeft: zonder dat hij het met zoveel woorden zegt, moet hij toegeven dat hij aangeraakt is door de oorlog van zijn ouders. Dat hij wel degelijk hoort bij die tweede gene ratie. Er zijn twee manieren waarop je om kunt gaan met het verleden van je ouders. Je kunt ermee leren leven of je kunt besluiten dat je hele toekomst erdoor overschaduwd is. Maar ik heb altijd gevonden dat slachtofferschap geen identiteit is. Je bestaat niet alleen bij het verleden van je ouders. Tegelijkertijd moet ik erkennen dat het verleden van mijn ouders en zusters veel invloed op mij heeft gehad en daarom zit hun oorlog ook in mij. Maar de rancune tegen mijn vader zorgde ervoor dat ik lange tijd niet openstond voor mijn Indische kant. Ik wilde niets weten van tempo-doeloe- romantiek en pasar-malamverlangen, laat staan dat ik op wilde komen voor het onrecht de Indische gemeenschap aangedaan. Mijn verhouding tot de Indische gemeenschap is niet zozeer problema tisch geweest, maar eerder verward. Ik ben eens gevraagd door die alleraar digste generaal buiten dienst - kom hoe heet hij ook al weer?' Boekholt} 'Boekholt! - om een toespraak te hou den bij het Indisch monument. Maar ik vond toen niet dat ik dat doen moest, want dan vertel ik het verhaal van mijn zusters en niet van mijzelf. Ik heb hun oorlog niet meegemaakt. Nu ik ouder ben, besef ik dat hun verleden mijn heden toch heeft gekleurd, en daar probeer ik met mijn verbeelding uiting aan te geven.' Familieziek bestaat uit allemaal korte, met zorg gestileerde hoofdstukjes. In ver gelijking met Indische duinen gaat er van Familieziek veel rust uit; in de vorm, de inhoud en de stijl. 'In Indische duinen openbaart een kwaadaardige man van middelbare leeftijd de familiegeheimen. In Familieziek heb ik op een lichte, lyri sche toon het verhaal willen vertellen van de vader. De invalshoek is eenvou dig anders. Het idee dat de vader gek wordt, is in de loop van het schrijfpro ces ontstaan. Omdat we in de familie inmiddels moeten toegeven dat hij gewoon stapelgek was. Ja, hij was zo vreemd dat ik hem als kind eigenlijk al ontgroeide. Vooral mijn middelste zus keek met een zeker spot en neerbui gendheid naar mijn dwaze vader. Daar bewonderde ik haar wel om. Ik vond hem natuurlijk ook dwaas, maar ik was te jong om dat te beseffen. Ik keek tegen hem op en hield toch van hem. Maar Familieziek, zeg ik met nadruk, is de waarheid in het alge meen en de leugen in het bijzonder, zoals Multatuli geloof ik al zei. Autobiofictie. Ik herinner me de wonderlijkste details. Mijn geheugen kun je vergelijken met een oude foto grafische plaat die alle gebeurtenissen als het ware heel stil heeft opgezogen en vastgelegd. Alles tot in detail. Maar wanneer ik schrijf, gaat mijn fantasie met mijn herinneringen op de loop. Het resultaat komt op een vreemde manier toch weer dichtbij de waarheid uit. Ik schrijf een nieuw soort geschiedenis, waarin ik mijn eigen geschiedenis kwijt kan. Eigenlijk is het niet leuk het allemaal uit te leggen, want ik wil dat de lezer alles gelooft!' Als we de boulevard weer onder de voe ten voelen, is het tijd om afscheid te nemen. Het begint donker te worden. 'Waarom heb ik me toch zo afgezon derd om te gaan schrijven?', vraagt Adriaan zich nog hardop af. 'Waarschijnlijk omdat ik eenzaam was. Maar ik denk ook wel eens dat eenzaamheid een karaktertrek van me is. Het gaat er niet alleen om dat ik me bij ons thuis op verschillende manieren buitengesloten voelde. Ik heb de eenzaamheid ook altijd zelf opgezocht. Als ik schrijf, ben ik gelukkig. In de wereld van de litera tuur voel ik me meer thuis dan daar buiten.' Familieziek Een roman in taferelen Door Adriaan van Dis Augustus: 208 pag. (gebonden) ISBN 90 457 0041 7 Prijs: 18,50 De Indische boeken Nathan Sid, Indische duinen en Op oorlogspad in Japan Door Adriaan van Dis Meulenhoff: 443 pag. (gebonden) ISBN 90 290 7231 8 Prijs: 25,00 47 ste jaargang - nummer 6 - december 2002 29

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2002 | | pagina 29