<5 tg 'De dingen moeten op mijn weg komen', woorden die regelmatig vallen in het gesprek met Chris Hinze. Eenmaal binnen, proef je de oosterse sfeer die eerder Japans dan Indisch aandoet. In een alkoof een bed met hagelwit te kussens en in een nis een foto van Hinze met de Dalai Lama. Geen muziek, geen geluiden, midden in Amsterdam. de fluitist "a door Inge Dümpel Hij won de persprijs voor de beste solist in Montreux, de Beethoven Award in Bonn, de Prix d'Italie, en drie Edisons. Over zijn privé-leven wil hij niet veel kwijt, maar in zijn vertellingen over muziek komt zijn spirituele en gedreven persoonlijkheid naar voren. Chris Hinze, Poolse moeder en Indische vader, is fluitist. 'Mijn grootvader was een beroemde onderwijzer op Java. Mijn vader was een wonderkind, muzikaal erg begaafd. Er is geld voor hem ingezameld zodat hij in Europa kon studeren. Later werkte hij als dirigent bij de Nirom in Djakarta. Mijn moeder is van adel en komt uit wat nu Polen is; het Indische bloed komt van vaders kant. Mijn vader ont moette haar tijdens een tournee. Als kind woonden we een tijdje in Batavia, totdat we in 1948 teruggingen naar Nederland. We woonden in Den Haag waar ik piano en later dwarsfluit stu deerde aan het Koninklijke Conservatorium. In 1969 won ik een beurs voor het Berklee College of Music in Boston.' 'Ik herinner me weinig van Indonesië maar voel wel een sterke affiniteit met Azië, het mystieke trekt mij, ik voel me er thuis. Ik had in mijn jeugd veel Indische vrienden. In mijn beginjaren trad ik als pianist op in alle tenten en schuren in Nederland en er kwamen veel Molukkers, wat ik erg prettig vond. Ze zijn ook nog zeer muzikaal. Later, toen ik in Duitsland werkte, trok ik op met de leden van de Indische bands die daar in de nachtclubs optra den, dat is een scene die bijna niemand meer kent. In de jaren zestig speelden veel Indische bands in de nachtclubs in Duitsland een ander repertoire dan men gewend was, veel rock 'n roll, muziek die in de jaren vijftig al bekend was in Indonesië. Duitse bandjes kwamen toen haast niet aan bod. Als ik 's nachts klaar was, ging ik meestal naar hen toe, want zij moesten langer werken dan ik. De Tielman Brothers, zeer dui delijk aanwezig, en bijvoorbeeld de Crazy Rockers. Ik voelde me meer bij hen betrokken dan bij de toenmalige 11

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2003 | | pagina 11