De weg van de fluitist
Tiket
moessQn
Duitse scene. De verbondenheid met de
Indische Nederlanders, de Molukkers
en de Indonesiërs, is voor mij altijd een
gegeven geweest.
Op mijn nieuwe cd A kar A kar hebben
we een Molukse zangeres, Monica
Akihary en de gitarist is een Indische
jongen, Erwin van Ligten. Dat voelt
prettig, dat is inderdaad terug naar de
roots.'
Muziekstijl
In Hinze's beginjaren richt hij zich
vooral op jazz, en in de loop van zijn
muzikale carrière zal die affiniteit
alleen maar duidelijker worden. De
grote doorbraak komt begin jaren
zeventig met een jazzy interpretatie
van de barokcomponisten Telemann,
Vivaldi en Bach. In dezelfde tijd start
hij The Chris Hinze Combination
(CHC), een jazz-fusion band met
overwegend Amerikaanse musici.
'Succes is een samenloop van omstan
digheden en wat geluk, en dat heb ik
dus gehad. Je moet goed zijn, maar je
moet ook iets bijzonders hebben om op
te vallen. Dat succes heb ik gebruikt
om mijn platenmaatschappij onder
druk te zetten om naast de succesvolle
barok interpretaties, toch platen op te
nemen met de CHC. Ik wilde nieuwe
wegen en vormen zoeken in de muziek.'
Op mijn voorzichtige vraag of dit
onder de noemer wereldmuziek valt,
geeft Hinze een uitvoerige verhande
ling.
'Wereldmuziek is voor mij de combina
tie van minstens twee culturen. Als er
bijvoorbeeld een Indiase muziekgroep
speelt, kun je voor mijn gevoel niet ver
kondigen dat zij wereldmuziek maken;
dat is etnische muziek. In de jaren
zeventig zocht ik naar die combinatie
van culturen, heel pril nog, want ik zat
toen in de jazzhoek. Ik ging naar India
en Japan om les te nemen bij fluitspelers
die daar een grote naam hadden. In
Japan heb ik in één week tijd drie Ip's
opgenomen en als je er nu een compila
tie van zou maken, merk je dat sommi
ge gedeeltes zeer meditatief zijn, en
andere delen zeker in de categorie
wereldmuziek vallen. Een term die toen
nog lang niet bestond. Ik maakte de
muziek die ik wilde maken, alleen heeft
dat nu een naampje gekregen, zodat het
publiek je beter weet te vinden in de cd-
bakken.
Mijn hele muzikale loopbaan ben ik
blijven zoeken en experimenteren. Ik
bleef niet hetzelfde genre spelen omwille
van het succes. Dat is me niet altijd in
dank afgenomen. Het grote publiek
gaat voor het feest der herkenning en
koopt liefst blindelings de nieuwe cd van
zijn favoriete artiest. Dat kun je bij
mij beter niet doen.'
Onderscheiclingfen
'Onderscheidingen, ach, het zegt mij
niets. Ze zijn alleen fijn voor de ver
koopcijfers. Ik heb daardoor een bepaal
de status gekregen en die is belangrijk
om bepaalde dingen te verwezenlijken
die je graag wilt doen. Optredens met
Bansuri-fluitist Raghunath Seth uit
India bijvoorbeeld, of
Shakuhachispelers als Hozan
Yamamoto of Ichiro Seki uit Tokyo of
Peter Tosh uit Jamaica hebben mij uit
eindelijk veel meer voldoening geschon
ken.'
'Ik heb veel reizen gemaakt. Naar
Bhutan, Thailand, China, Japan en
Tibet. In 1994 maakte ik een concert
tournee door India en werd uitgenodigd
door de Dalai Lama in Dharamsala.
Dat is op mijn weg gekomen. Een deel
van onze gesprekken heb ik muzikaal
verwerkt in de cd Tibet Impressions.
Het was best een succesvolle cd, maar
het had worldwide meer kunnen doen
als deze cd door een grote platenfirma
zou zijn opgepikt en goed gepromoot,
maar dat kwam deze keer dus niet op
mijn weg.'
'In mijn onbevangenheid tijdens mijn
reizen in Tibet realiseerde ik me hoe
weinig ik op de hoogte ivas van het
onrecht dat de Tibetanen was aange
daan. Om hen te helpen heb ik die cd
gemaakt. Voornamelijk om de mensen
attent te maken op de Tibet Case.
En toch, wat wist ik aanvankelijk
over dat land? Ik bereid me nooit voor
op een reis, ik lees in het vliegtuig
alleen een reisgids. En dan ontwikke
len zich vaak de mooiste dingen.'
'De meest wijze les van de Dalai
Lama is dat hij mededogen predikt.
Veel punten in zijn leer komen overeen
met het Christendom; 'Gij zult niet
dodenbijvoorbeeld, maar de boed
dhisten trekken dat verder door dan
alleen maar de mens. Dat probeer ik
dagelijks toe te passen en ik ga redelijk
ver met het niet doden van levende
wezens. Ik dood bijvoorbeeld geen mug
als dat niet strikt noodzakelijk is. Ik
heb altijd respect gehad voor beestjes,
maar sinds ik met het boeddhisme in
aanraking ben gekomen, ga ik hier
nog bewuster mee om.'
Senang
Chris Hinze heeft ruim zestig cd's
gemaakt, maar nog niets gedaan
met Indonesische muziek, wat toch
voor de hand kan liggen met een
Indische achtergrond.
12