y Tempo doeloe in winters Den Haag Het was winter. Ik zat in de eerste klas van de middelbare school, in het midden van de rij bij het raam, aan de rechter tafel. De schooldag begon om kwart over acht. Op dinsdag hadden we de eerste twee uur Nederlands. Ik kwam vaak maar net op tijd voor die les. Op weg naar school, dansend op de pedalen, hoopte ik vurig dat ik voor de bel binnen zou zijn. De roodharige lerares Nederlands zou vertellen wat er gebeuren moest en ik zou daar op mijn gemak, genietend van het geluid van de pen op papier, of luisterend naar haar oninteressante stem (ik geloofde niet dat ze ooit zong, maar dat gaf niet, dat deed ik zelf ook nooit) gehoor aan geven. Rust en warmte voor het verkleumde lijf, daar ging het om. In die tijd liep je nog niet op bergschoenen met bijbehorende sokken of sluipers die je voeten warm hielden. Je had een wollen winterjas waar de wind vrijelijk doorheen blies. Je had 's ochtends ijsbloemen op de ruiten van je slaapkamer. Je wist niet beter. 'Een rustige leerling die geconcentreerd doorwerkt.' Zo omschreef de roodharige docente me op de ouderavond. Nou, dat wilden mijn ouders graag horen. Ze hadden me toch maar puik opgevoed. Op zekere ochtend vroeg de roodharige: 'Wie heeft er minstens twintig goede boeken thuis staan?' Er gingen een stuk of zeven vingers omhoog, waaronder de mijne. De rest van de klas was waarschijnlijk nog bij zichzelf aan het nagaan, wat goede boeken waren. Ik dacht het wel te weten, want ik was al een eind op weg met mijn eindexamenlijst Nederlands. Zo had ik Oeroeg van Hella Haasse al gelezen. Het boek was mooi genoeg en dun genoeg. Wat kon er trouwens toch nog veel gebeuren in zo'n slank boek. Een vriendschap tussen een blanke en een bruine jongen. Waarom niet. Vriendschap is een kwestie van chemie. Het kan alle kleuren van de regenboog overstijgen. En liefde kan hetzelfde doen. Zo werden mensen uit verschillende werelden die al gebonden waren aan een andere partner, ondanks dat verliefd op elkaar. Die volwassenen toch! Ze maakten er een potje van. En dan ook nog eens teveel drinken, luidruchtig zijn en midden in de nacht het water op willen, met jonge kinderen erbij. Aan mijn ouders vertelde ik niet dat ik Oeroeg gelezen had. Ze hoefden niet te weten dat ik wist dat volwassenen een masker van onkreukbaarheid voerden tot ze uiteindelijk losbraken. Wat jammer dat die vriendschap van de jongens omsloeg in vijandschap. Was dat nou nodig? Ik vond dat het boek verkeerd eindigde, hoewel ik al geleerd had dat het binnen de literatuur eerder ging om originele oplossingen dan om een goed einde. Nooit kwam het bij me op dat Oeroeg iets met mij te maken zou kunnen hebben. Achteraf gezien is dat vreemd. Ik had op de dinsdagochtend genoeg tijd om na te denken, wanneer ik door de grote ramen van het lokaal Nederlands naar de besneeuwde weilanden staarde. Ik identificeerde me noch met de bruine jongen noch met de blanke jongen. Het bleven twee figuren die hun rol speelden in een bewonderenswaardig decor van mooie woorden. Mijn ouders waren trouwens ook geen mensen die aan tafel zeiden: 'Dat boek Oeroeg, weet je waar dat eigenlijk over gaat?' Als dat gebeurd was had ik een leerzaam onderdeel Indië tot me kunnen nemen. Maar misschien was de stof wel helemaal niet tot me doorgedrongen, want ik leefde nog in tempo doeloe. Indië, dat was voor mij dat andere dunne boekje: 'Nog pas gisteren.' Ik had echt niemand nodig om me duidelijk te maken hoe Indië voelde, leefde en ademde. Daar had Maria Dermoüt al voor gezorgd. door Ciska Cress Weer veel meegemaakt de afgelopen tijd in Indonesië. In november en in december de ramadan en Idul Fitri meegemaakt. Vanaf vijf november begon de ramadan. De mensen vasten, dus niets eten en drinken, vanaf vier uur 's morgens tot zes uur 's avonds. Daarna beginnen ze met een slokje water en mogen ze eten. Om ongeveer half twee 's nachts worden ze gewekt door alle moskeeën, door de luidsprekers wordt keihard geroepen: 'bangun, bangun en sahur, sahur, sahur!' In het begin schrok ik me wezen loos want wie schreeuwde zo hard en zo vroeg in de ochtend. Dus wekte ik Etty en vroeg wat het betekende en waarom er zo hard om 'sajur' werd gevraagd. Krijg je dan sajur en is dat sajur asam of lodeh? Met z'n allen natuurlijk ontzet tend gelachen om zo'n stomme vraag. Heb ik me laten uitleggen dat 'bangun' wakker worden is en 'sahur' is eigenlijk etenstijd, het eten vroeg in de ochtend voor het vasten. Ik heb met mijn Indonesische vrienden veel gepraat over moslims en op een gegeven moment wilde ik het allemaal zelf beleven. Voelen hoe een vrouw zich voelt als ze gekleed is in een moslimge waad, kerudung en mukena, dat is een speciaal wit gebedskleed op een sejadah (een tapijtje om op te knielen en te bid den). Omdat ik zoveel interesse toonde kreeg ik een compleet stel. Ondanks dat het buiten vijfendertig graden was, is zo'n gewaad heerlijk koel en voelde ik me best wel prettig. Ik heb een moskee bezocht waar ik enkele gebeden en Arabisch schrijven heb geleerd. Op zes december was het vasten afgelo pen en begon Idul Fitri. De winkels waren gesloten, de mensen zijn vrij en wie er geld voor over had nam een klei ne vakantie. Voornamelijk om familiele den te bezoeken, die ver weg wonen. Je kunt het vergelijken met Kerstmis in Nederland. Veel drinken en nog veel meer eten. Met Idul Fitri wordt de hele moessQn 14

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2003 | | pagina 14