Massada tijdens de beginjaren. noemd naar de berg in Israël waar joodse verzetsstrijders zich tegen de Romeinen hadden verschanst. De muziek van Massada is sterk beïn vloed door latinrock en latinjazz, op dat moment populaire muziekstro mingen bij een groot deel van de Molukse achterban. Ze zoeken inspiratie in hun Molukse achter grond. Dat komt onder meer tot uiting in nummers zoals Sageru (palmwijn) en Sibu-Sibu (zeewind). Live Door de vele spectaculaire optre dens in het land vestigt de groep haar reputatie als live-band. Ze zijn er indirect verantwoordelijk voor dat er in veel Molukse gezinnen naast de gitaar, ook exotische instrumenten als conga's, bongo's en timbales hun intrede doen. In april 1978 komt de eerste lp Astaganaga - te gek - uit. De plaat wordt goed ontvangen en de sucMHiuctiK:. populariteit van Massada groeit snel, zeker wanneer de groep in hetzelfde jaar haar televisiedebuut maakt met een live-concert. In deze jaren zijn ook de eerste grote wisselingen in de bezetting binnen de groep, een verschijnsel dat zich later meermaals zou voor doen. De tweede lp Pukul Tifa ver schijnt in 1979. In dit jaar vertrekken gitarist Chris Latul, bassis Usje Sabandar en keyboard speler Frans Eschauzier uit de groep. Dit betekent nieuwe invloe den in de muziek. Met de komst van oud-Brainbox gitarist Rudy de Queljoe krijgt rock, naast de per cussie en latin-invloeden, een dui delijker plaats. Als op latere platen funk en soul hun intrede doen, is 19 rap van to/i$ i MtCKJAGCe* J aan da ra! 7U SJfF VA 47 ste jaargang - nummer 8 - februari 2003

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2003 | | pagina 19