Massada tijdens de beginjaren.
noemd naar de berg in Israël waar
joodse verzetsstrijders zich tegen de
Romeinen hadden verschanst. De
muziek van Massada is sterk beïn
vloed door latinrock en latinjazz, op
dat moment populaire muziekstro
mingen bij een groot deel van de
Molukse achterban. Ze zoeken
inspiratie in hun Molukse achter
grond. Dat komt onder meer tot
uiting in nummers zoals Sageru
(palmwijn) en Sibu-Sibu (zeewind).
Live
Door de vele spectaculaire optre
dens in het land vestigt de groep
haar reputatie als live-band. Ze zijn
er indirect verantwoordelijk voor
dat er in veel Molukse gezinnen
naast de gitaar, ook exotische
instrumenten als conga's, bongo's
en timbales hun intrede doen. In
april 1978 komt de eerste lp
Astaganaga - te gek - uit. De
plaat wordt goed ontvangen en de
sucMHiuctiK:.
populariteit van Massada groeit
snel, zeker wanneer de groep in
hetzelfde jaar haar televisiedebuut
maakt met een live-concert.
In deze jaren zijn ook de eerste
grote wisselingen in de bezetting
binnen de groep, een verschijnsel
dat zich later meermaals zou voor
doen. De tweede lp Pukul Tifa ver
schijnt in 1979. In dit jaar
vertrekken gitarist Chris Latul,
bassis Usje Sabandar en keyboard
speler Frans Eschauzier uit de
groep. Dit betekent nieuwe invloe
den in de muziek. Met de komst
van oud-Brainbox gitarist Rudy de
Queljoe krijgt rock, naast de per
cussie en latin-invloeden, een dui
delijker plaats. Als op latere platen
funk en soul hun intrede doen, is
19
rap van to/i$ i
MtCKJAGCe* J
aan da ra! 7U
SJfF VA
47 ste jaargang - nummer 8 - februari 2003