'Ik heb geen zin om te zien hoe de Nederlanders verheerlijkt worden. sche dichteres. Het irriteert haar wanneer mensen haar in een hokje willen stoppen. 'Wanneer er op een literair festival dichters of schrijvers uitgeno digd worden hou ik er niet van dat ze om hun afkomst mogen komen opdraven. Dat een dich ter alleen maar wordt uitgeno digd omdat hij Marokkaans is. Dat politiek correcte daar hou ik niet zo van. Mensen moeten mijn gedichten beoordelen op de inhoud. Niet op mijn afkomst, daar kan ik niet tegen.' 'Mijn gedichten zijn niet speci fiek Indisch of Indonesisch,' vervolgt ze. 'Het is niet zo dat ik op een bepaalde manier dicht omdat ik een pindaatje ben. Mijn gedichten gaan over maatschappelijke problemen. Serieuze problemen vaak. Het is inderdaad waar dat ik in mijn gedichten verwijzingen maak naar Indonesië. Maar dat doe ik niet met opzet. Dat land is toch een deel van me, dus het is niet meer dan logisch dat je dat ook in mijn gedichten terugziet.' Gemengde gevoelens Hoewel Maramis niet beoor deeld wil worden op haar afkomst, speelt deze wel dege lijk een rol in haar dagelijks leven. Het VOC-jubileum, vorig jaar, riep gemengde gevoe lens bij haar op. Ze is boos over de meer dan driehonderd jaar onder drukking van Indonesië door de Nederlanders. Tegelijkertijd is ze trots op de koopmansgeest van de Nederlanders. 'De VOC was toch de eerste multinational. Daar ben ik wel een beetje trots op.' Deze tegenstrijdige gevoelens maakten dat ze niet zo goed wist wat ze met de viering van vierhonderd jaar VOC moest. Tentoonstellingen over de VOC, zoals in het Rijksmuseum, vermeed ze zorgvul dig. 'Eerst wilde ik helemaal niet naai de tentoonstelling in het Rijksmuseum. Ik had geen zin om te zien hoe de Nederlanders daar verheerlijkt werden. Er zijn twee kanten van die geschiedenis. Ik vind het belangrijk dat die beide kanten aan mensen verteld worden. Daar ontbreekt het in Nederland nog wel eens aan. Maar ja, toen ik voor een discussie over vierhon derd jaar VOC en de relatie tussen Nederland en Indonesië in het tele visieprogramma Propaganda uitge nodigd werd, moest ik natuurlijk wel. Ik had weinig keus.' Indisch Indische mensen zijn goed geïntegreerd in de Nederlandse samenleving Volgens Maramis is dat niet zo verwonderlijk, 'driehonderd jaar Nederland in Indonesië is tenslotte ook driehonderd jaar assimilatie. Daarom zijn Indische en Indonesische mensen zo goed geïntegreerd in de Nederlandse samenle ving.' Maramis zou het goed vinden wanneer er wat meer aandacht aan derde generatie Indischen werd besteed. 'Wat er onder de jongeren speelt, is op het moment erg onderbelicht. Ik denk dat een discussie tussen mensen van de derde generatie erg inte ressant kan zijn. Wat die mensen denken en voelen is heel verschillend. De ene persoon is meer met zijn afkomst bezig dan de ander. Voor sommige mensen is het zelfs hele maal geen issue meer. Voor hen is dat iets van vroeger. Iets van hun ouders. Dat kan ik me heel goed voorstellen. Het is, denk ik, een teken van assimilatie. Hoeveel generaties blijf je Indisch? Hoe lan^ gaat dat door? Dat vraag ik me wel eens af.' Duckstad aan de Amstel door Ramona Maramis Vassallucci: 48 pag. (paperback) ISBN 90 5000 189 0 Prijs: 12,50 (zie ook de kortings bon op pagina 47) We weten je te vinden Neem een bosje of naar believen een fikse struik het geheime buitenverblijf van oompje Suiker Denk groot in termen van de bossen van Brazilië en bergen van Papoea-Nieuw-Guinea Neem in alle opzichten een plek waar het goed schuilen is voor de moesson insecten lavabrokken scherpschutters Voor mij, Verkleed als scherpschutter 47 ste jaargang - nummer 8 - februari 2003

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2003 | | pagina 29