Wisma Ulah Budaya is een dansgroep en school voor Javaanse dans. Een workshop van Wisma Ulah Budaya gaat niet over dansen alleen, want Javaanse dans is meer dan entertainment. door Klara Smeets Wisma Ulah Budaya bestaat vooral uit jonge dansers. Ze hebben met elkaar gemeen dat ze zich allemaal op een of andere manier verbonden voelen met hun Indische en Indonesische voorouders. 'Bij elkaar en in de dans vinden we herkenning', vertelt Robin Schuttevaer (27). Hij is sinds 1989 lid van de groep en het dansen is voor hem een manier van leven geworden. Datzelfde gevoel van her kenning speelde bij de oprichting, nu bijna achttien jaar geleden, ook een rol. In 1985 wilden Henny Breton van Groll (55) en Romanita Santoso (42) hun ervaringen met Javaanse dans delen en de dans bekend maken bij een groter publiek. Ook de kennis over en het begrip voor Indonesische culturele tradities wil den ze vergroten. Dus werd Wisma Ulah Budaya opgericht. 'Javaanse en Balinese dans blijft in Nederland vaak steken bij puur entertainment. En dat terwijl ze oor spronkelijk een omvangrijkere rol hebben. Het is zoveel meer dan entertainment,' zegt Romanita. Henny: 'Javaanse dans heeft een spi ritueel aspect dat op amusements avonden niet aan bod komt.' Die spiritualiteit zit volgens Henny in het bespiegelen, het streven naar innerlij ke harmonie en het samenwerken met andere mensen. Hierdoor wordt duidelijk hoe belangrijk wederzijds respect, omgangsvormen, en zeden en gewoonten zijn. Allemaal elemen ten die verweven zijn met de dansen. De spirituele achtergrond van de Javaanse dans is niet religiegebonden. In de dansen zijn elementen van Javaans syncretisme, hindoe-boed- dhisme, islam en christendom opge nomen. Verboekt Toen haar vader in 1975 ging werken bij de Indonesische ambassade in Den Haag, kwam Romanita naar Nederland. Ze kreeg een westerse opvoeding, leerde pianospelen. Op een dag mocht ze mee naar de ambassade. Daar werd een workshop Javaans dans gegeven en Romanita was verkocht. Ook Henny danste toen bij de ambassade. Hij was negen, toen hij in Klaten (Surakarta) vanaf de veranda van zijn ouderlijk huis dansers zag aan de andere kant van de weg. Hij rende naar het hek om hen beter te zien en was daar de hele avond blijven kijken als zijn moeder hem niet naar binnen had gehaald. Z'n moeder vond dat hij niet bij die Indonesiërs hoorde te blij ven. Pas toen hij in Nederland was, herinnerde hij zich dit verhaal. Henny en Romanita leerden elkaar kennen op de ambassade. Ze trouw den in 1981. Dat de dansen Indonesisch zijn, neemt niet weg dat de Indische Robin en Henny zich er bij thuisvoelen. Robin: 'Al ben ik Indisch, er zijn toch veel elementen die bekend voor me zijn.' Herkenning speelt ook bij Henny een grote rol: 'Mijn eigen gedrag dat soms op onbegrip stuit, zoals bij voorbeeld licht buigen wanneer je iemand tegenkomt, blijkt meer te passen bij Indonesische culturele tra dities,' geeft hij toe. 'Maar we hebben moeten ontdekken bij welke elemen ten uit de Indonesische cultuur we ons thuis voelen, omdat onze ouders zo'n nadruk legden op westerse waarden en een westerse cultuur. Onze zoon is eigenlijk de enige die met de Indonesische culturele tradi ties opgegroeid is. Hij krijgt nu les van Robin.' Zoektockt Via het dansen kwamen Henny en Romanita erachter dat ze een wester se én een oosterse achtergrond heb ben. Met dat gegeven wilden ze iets doen. 'Het zoeken naar je eigen ritme bijvoorbeeld,' zegt Henny. Dat is een typisch Aziatisch element. Iets dat in onze huidige maatschappij niet altijd even makkelijk is. Robin: 'Het lukt niet altijd om de omschakeling van de drukte naar de rust te maken.' 'Wisma Ulah Budaya is een plek om tot jezelf te komen. Het geeft tijd voor bezinning.' Romanita: 'De kloof tussen de wereld buiten en binnen is soms frustrerend maar dansles helpt ook om je geest te versterken. Je wordt je bewuster van jezelf, alerter en rustig.' Henny noemt het zelfbewustwor ding, iets wat Indische mensen in zijn ogen vaak harder nodig hebben dan anderen in onze samenleving. 'Binnen de Javaanse dans neemt zelf bespiegeling een belangrijke plaats in', stelt Robin. 'Die zoektocht naar jezelf hoeft niet altijd een Indisch antwoord op te leveren. Wanneer je danst gaat het er niet om of je Indisch, Indonesisch of Nederlands bent. Je komt in contact met veel meer aspecten van jezelf. Het dansen brengt je in contact met je eigen idealen.' Henny: 'Hier in Nederland heb ik van mijn ouders en anderen altijd gehoord dat je je aan moet pas sen. Daardoor kan je nooit helemaal jezelf zijn. Maar in Indonesië pas je ook niet perfect. Ik heb me lange tijd eigenlijk twee mensen gevoeld. Je bent noch het één, noch het ander. Sinds ik dans ben ik mezelf.' Wisma Ulah Budaya geeft een keet per jaar een grote voorstel ling en geeft vijf keer per jaar dansdemonstraties in het Museon in Den Haag. De eerstvolgende demonstratie is op zondag 16 februari. De danslessen worden op vrijdagavond gegeven. Info: Henny Breton van Groll en Romanjta Santoso, tel: 070-323 82 94, email wub@bvgnet.nl of www.bvgnet.nl Universele waarden 47 ste jaargang - nummer 8 - februari 2003 31

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2003 | | pagina 31