ken met Indische herinneringen spre ken en zijn bijzonder. Misschien omdat ze gebaseerd zijn op de dag boeken die ze tussen haar elfde en zeventiende bijhield. Op haar vijfenze ventigste begon ze die te herlezen. Met als resultaat de beroemde romans, en enige twijfel. 'Mijn bestaan hier is gekleurd door die dagboeken,' vindt de schrijfster. Maar ook zegt ze: 'Het is een enorme belasting om verlan gens te koesteren naar iets dat er niet meer is. Ik verlang niet terug naar mijn jeugd op Sumatra, maar toch wil ik er weer over schrijven. Ik kom zoveel in die dagboeken tegen wat ilc totaal vergeten was.' Misschien zijn dat de 'echte din gen' die nooit veranderen: 'Geur, smaak, emoties verbonden met mijn jeugd.' Bruine luiitl In een artikel als dit valt Aya Zikken slechts globaal te beschrij ven. Wie haar romans leest en haar wereld betreedt, begrijpt dat. Haar heldere stijl, de levendige beelden die zij schetst, verhalen die in elkaar weerspiegeld worden. Soms de droomverlangens: 'Ik heb lang het idee gehad dat ik een bruine huid kon krijgen, ander haar en bruine ogen, als ik maar graag wilde.' Dan de nuchtere realiteits zin over de Indisch-Nederlandse maatschappij: 'We leefden daar in een heel racistische maatschappij.' Een ding is zeker, Aya Zikken schrijft bijzondere boeken. Mooie boeken waarin een echo van Indië doorklinkt. Damescompartiment Online Meer lezen over Nederlandse, Indische en Indonesische schrijfsters over Indië? Bezoek dan het Dames compartiment Online op www. damescompartiment, nl Wilt u Vilan schrijven, dan kan dat ook: postbus 11082, 2301 EB Leiden. 47 ste jaargang - nummer 8 - februari 2003 35

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2003 | | pagina 35