strong de muziek zijn zij hun Nederlandse leeftijdgenoten ver uit de baas, ofschoon ze meestal geen noot kunnen lezen. Ze leren alles op het gehoor en spelen van wege geldgebrek op zelfgebouwde instrumenten. Hun integratieproces verloopt via muziek met een repertoire dat in het Nederland van de jaren vijftig nog vrij onbekend is, maar wel erg aanslaat bij de jeugd. In Nederland is er wel Eddy Christiani, die in 1939 de semi- akoestische gitaar introduceert maar een heel ander repertoire heeft. Langzaam maar zeker winnen de Indische bands terrein met opzwepende muziek die in Amerika veel stof heeft doen opwaaien. Het wordt duidelijker wat 'Indisch' is, namelijk van gemengd bloed zijn, met een tem perament dat door twee culturen is beïnvloed. De beruchte vechtpartijen in Den Haag eind jaren vijftig zijn het gevolg van onbegrip voor de gel dende normen en omgangsvor men van de Nederlandse en Indische jeugd. 'Hij kijk mij aan, ik beuk,' wordt een gevleugelde uitdrukking. In Indonesië wordt iemand recht aankijken namelijk gezien als een uitdaging. In Nederland krijgen deze bands aanvankelijk niet de erkenning die zij verdienen. Die komt pas jaren later als zij via Duitsland weer terug komen in Nederland. Duitsland haalt met hoge gages veel Indische bands binnen. Hier ontstaat ook de benaming Indorock. De bands worden aan vankelijk aangekondigd als 'Indonesische Schaukapelle', maar omdat zij niet het repertoire van een Schaukapelle spelen maar stevige rockmuziek, verandert de naam in Indorock. Dan begint een ware triomftocht die zich later uitbreidt naar Oostenrijk, Zwitserland, Spanje, de Scandinavische landen en zelfs Zuid-Afrika. De Indorockers ver dringen de Italiaanse orkesten en Duitse Schaukapellen. Max Tahalele, uiterst rechts. Met de Rocking Ramona Band. Max is allround gitarist, speelt krontjong, hawaïmuziek, lagu Maluku en stevige Indorock. Op zijn laatste cd zingt hij ook, een primeur voor Alax, die als zwijgzaam bekend staat. Hans Bax, tweede van rechts, bandleider van de Javalins, hier op de foto met The Legends. Het gitaarspel van Hans onderscheidt zich van alle andere Indische gitaristen van wege de bijzondere timing. Ook bijzonder is het feit dat in zijn band een piano en orgel zitten. 47 ste jaargang - nummer 8 - februari 2003 39

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2003 | | pagina 39