Een stormachtige reis op de Sibajak Op Koninginnedag vertrok de Sibajak uit Tandjong Priok en voer via Makassar naar Australië. Er waren slechts enkele passagiers aan boord, zodat er alle gelegenheid was om van de zeereis te genieten. Corveeër Kerstens had zijn accordeon bij zich en wekte iedere morgen zijn collega's met het liedje In the mood. De reis verliep voorspoedig, maar in de haven van Fremantle sloeg het onheil toe. De lampenist raakte bij het stijfzetten van de voorspring met zijn vingers beklemd in de winch. Even later hief hij zijn hand omhoog waar nog een paar flarden van de wijsvinger aan zaten. Elet voorval liep nog redelijk goed af. Dat was anders toen een reep met een te grote kracht werd stijf gezet, waardoor de kettinghanger van de boom brak en de boom naar beneden viel. Het gevaarte kwam bovenop een reepgast [iemand die de lieren bedient, red.] terecht, die kwam te overlijden. Storm Bij het vertrek van Fremantle kwamen zeventig evacués aan boord. Daarna vertrok het schip naar Melbourne. Buiten stond een wild aanschietende zee met hoge deining. Een paar vlotten en een luchtkoker werden weggesla gen. Omstreeks middernacht kwam kwartiermeester W. van Vessem tijdens werkzaamheden te vallen. Hij liep zware kneuzingen op. Om 2u55 maak te de Sibajak twee hevige slingeringen, naar beide zijden ongeveer 40 graden. Door het zware overhalen schepte het schip aan lijzijde water, waardoor er een overstroming plaatsvond in de ver blijven van het civiel personeel. Mevrouw Bennink en haar kinderen maakten deze storm mee. Roel Bennink schreef later over deze gebeurtenis: 'Onze reis met de Sibajak werd geteisterd door een zware storm en de verhalen daarover van mijn moeder, die nu 93 jaar is, zijn zeer levendig. Het water stroomde naar binnen, laden vlogen open, de piano slingerde heen en weer door de salon, en passagiers moesten in hun hut blij ven. Het schip maakte slagzij tot 43 graden naar bakboord, bleef even zo hangen omdat de ballast mee schoof en ging toen weer terug naar stuur boord, waar hetzelfde gebeurde. Mijn moeder herinnert zich dat ze haar hut uitkwam en een man zag die zich aan een paal vastklampte met doodsangst op zijn gezicht. Ze vroeg hem: 'Het is toch niet ernstig, meneer?' De man vermande zich onmiddellijk en zei met een strak gezicht: 'Nee hoor, mevrouw.' Corveeër Piet Leis schreef over die dag naar huis: 's Nachts om twaalf uur werd de eerste poging gedaan om Kaap Leeuwin te ronden, waarbij het schip even dwars op de zee kwam te liggen. Gevolg: de boel ging een beet je aan het schuiven en rollen. Dit her haalde zich om twee uur, en als ergste om drie uur, toen de kwartiermeester bekneld raakte tussen vlaggenkist en stuurwiel, zodat hij dit moest loslaten; toen de kist verschoven was, na drie ribben van de man gebroken te heb ben, kon het roer zijn gang gaan, zodat we op een ongunstig moment dwars op zee draaiden. We maakten eventjes 39 graden slagzij, terwijl 42/2 graad het maximum is. Op de brug hadden ze het vrijwel opgege ven. De kapitein was allang zeeziek. De vierde stuurman is op handen en voeten naar het wiel gekropen en heeft hem weer terug gekregen. Een zeetje meer en we waren er geweest. Het water liep al over de rai ling van de gangway. Hutten liepen vol, trappen naar keukens en stores leken watervallen. Twee waterdichte deuren schoven los en rammeiden alles wat ze tegen kwamen.' De volgende dag ging Leis de boel bekijken. Bij de matrozen, de kapper, in de apotheek en in vele hutten was grote schade. Tot overmaat van ramp was een van de stewardessen uit haar kooi gevallen, bovenop de chefste wardess, die niet bepaald haar vriendin was. Terugkeer Op 16 september kwam de Sibajak met zware schade in Melbourne aan en meerde op eigen kracht af aan de Outer West Station Pier. Nadat 180 passagiers aan boord waren geko men, vertrok de Sibajak via Sydney en Brisbane naar Colombo met in totaal 966 passagiers aan boord. Daar werd water ingenomen en olie gebunkerd. De administrateur meld de aan het kantoor van de RL in Rotterdam: 'Gezien het niet groote aantal passagiers kunnen de maaltij den in de le ld. eetsalon en recreatie zaal geserveerd worden. De bediening in de eetsalon geschiedt door Chineezen, terwijl corveeërs en corveesters onder leiding van de scheepshofmeesters het kelnerbedrijf in de recreatiezaal beoefenen. De stemming in de recreatiezaal is dan ook uitstekend en mogen wij dikwijls van de passagiers hooren, dat zij zich in het geheel geen evacué voelen. Voor vermaak en afleiding wordt gezorgd door verschillende medewerkers onder leiding van de heer Nooij. Het strijkje Rijf oogst wederom successen aan boord van het schip. Gedurende morgen en middag worden vele kinderen bezig gehouden met lessen. Voorbereidend, lager - en middelbaar onderwijs wordt gegeven door de verschillende leerkrachten onder de passagiers.' De terugreis verliep voorspoedig en na door het Suezkanaal te zijn geva ren werd Port Said bereikt. De Sibajak kwam kort voor middernacht op 27 oktober onder een 'buiig ver stopte lucht met regen' in Rotterdam aan. De Sibajak zou tot en met 1959 in de vaart blijven en vond haar einde bij slopers in Hongkong. Met dank aan: R. Bennink, WH. Dudok van Heel, mevrouw J. v.d. Kemt, P. Leis, W Nolst Trenité, G. Struwe, FA. Vorst. 21 47 ste jaargang - nummer 10 - april 2003

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2003 | | pagina 21