houding, een soort gewilligheid. Na een bepaalde scène leken mensen te denken: Ja leuk, en wat nu? Nu krij gen we een heel ander applaus; heel enthousiast. We doen ook nog een soort toegift op het eind. Mensen willen echt een leuke avond hebben.' Ad renaline Om helemaal open het toneel op te gaan, is het belangrijk alle gebeurte nissen van de dag van je af te schud den. Daar heeft Widdershoven haar trucjes voor. Lachend windt ze een speelgoednon op die over tafel schui felt en met giftige ogen blauwe blik semflitsen spuwt. 'Als ik boos ben op iemand, gebruik ik die non. Het was een grappig cadeautje van Annemieke (V/d Veer, zij speelt zus ter Margaretha, SvR.).' Dan laat ze een bamboe don't worry doosje zien met anderhalve centimeter kleine poppetjes van gekleurde wol erin, ook een cadeautje. 'Als ik wil dat de voorstelling heel goed verloopt omdat er een producer in de zaal zit, dan vraag ik dat aan zo'n popje.' Met opgetrokken schouders houdt ze een strooien popje vast, brengt het naar haar gezicht en fluistert hardop haar wens. 'Of als ik wil dat iemand die ziek is snel beter wordt, of dat mijn auto het nog steeds doet als ik na een voorstelling naar huis wil rijden. Ik haal echt kracht uit die poppetjes.' Als een voorstelling eenmaal is afge lopen duurt het ongeveer een uur voordat de adrenaline, de kick van de voorstelling, weg is. 'Ik kan in dat uur heel goed autorijden, vind het ook fijn om even bij te komen. Op het podium heb je constant mensen

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2003 | | pagina 27