haar man Henk. Dit keer heeft hij, de man, een ondergeschikte rol in het geheel. Hij is nu het instrument dat door de schrijfster gebruikt wordt om de hoofdpersoon haar doel te laten bereiken en daardoor tot een held te maken. Het gevolg is een toch wel revolutionair vrouwelijk heldenpiot. In De Godin die Wacht wordt eigenlijk van de mannelijke hoofdpersoon ver wacht dat hij de ethische idealen en gedachtegang van de Nederlandse politiek en het Nederlandse rechtssys teem op dat moment tot uitdrukking brengt in zijn daden in Indië. Hij is tenslotte jurist. Het rechtssysteem leent zich toch bij uitstek voor het 'ver heffende' ideaal dat de Nederlander moet uitdragen. Dat dit meestal gedaan wordt door de blanke vrouw, wordt in deze roman in eerste instantie bestreden. Aan het eind van het boek blijkt dat het traditionele beeld van de 'beschavende vrouw' correct is. Ada neemt de fakkel van Van Heemsbergen over als vertegenwoordigster van het Europese, het reine, het nog niet beïn vloedde. Kortom, het ethische ideaal waar iedereen zich door zou moeten laten leiden in de omgang met de loka le bevolking. Alleen de blanke Europese vrouw was in staat de ethi sche idealen van de Europese bescha ving naar behoren over te brengen. Mannen zijn wat dit betreft inferieur aan de vrouw en hebben een sterke vrouwenhand nodig om zich staande te houden in een verloederde koloniale maatschappij. De aanwezigheid van een beschavende en vooral zuiverende vrouw was dan ook geen overbodige luxe, maar bittere noodzaak. Ver lie! I ing' De beschavende taak die de vrouw van romanschrijvers en -schrijfsters mee kreeg nam soms bijna missieachtige vormen aan. Net als de missionarissen betrad de blanke Europese vrouw een compleet andere wereld dan zij gewend was. Zij kwam terecht in een samenleving waarin de aanwezige blanken krampachtig probeerden vast te houden aan de Nederlandse normen en waarden van Hollandse properheid binnen de strikt begrensde Europese gemeenschap. De pas in Nederlands- Indië aangekomen vrouw kreeg vaak heel wat te stellen met de huisbedien den die tot haar komst voor de man hadden gezorgd. Deze bedienden zagen haar als een ongewenste indrin ger die niet begreep hoe het er in de tropen aan toe ging. Vooral op het gebied van hygiëne en de opvoeding van de kinderen ontstonden vaak strubbelingen. Regelmatig ook werd de Europese vrouw geconfronteerd met het Indonesische liefdesleven van haar man. De nyai speelde hierin een pro minente rol. Met de komst van de Europese vrouw verloor de nyai haar positie als minnares en verdween zo door de achterdeur naar de verblijven van de bedienden. Daarnaast waren verveling en heimwee andere bijkom stigheden van het leven in de tropen. Vooral op de afgelegen posten in het binnenland, waar de man de hele dag in touw was en weinig tijd had om zich om zijn echtgenote te bekomme ren. De vrouw moest dus bezigheden zoeken om haar dagen mee te vullen. In Nederland wisten ze wel raad met deze ledige vrouwen en dus kreeg de vrouwelijke hoofdpersoon in Indische romans vaak een 'taak' mee. Aan de ene kant moest zij de blanke man voor misstappen behoeden. Aan de andere kant moest zij zorgen voor de zoge naamde 'verheffing' van de Indonesiër. Eendracht en eenheid De blanke Europese vrouw die het idee opvatte op avontuur te gaan in Nederlands-Indië koos geen eenvou dig reisdoel. Al voordat zij op reis ging, werd ze beïnvloed door de heersende denkbeelden over wat goed en proper was voor de blanke Europese vrouw die op reis ging naar de Oost. Vooral de Indische romans, waarvan er in dit artikel slechts twee behandeld worden, leverden hieraan een belangrijke bijdrage. Deze romans waren erg populair en juist in deze veelgelezen werken kreeg de blanke Europese vrouw, in tegenstelling tot haar mannelijke reisgenoot, een spe ciale missie mee die haar in staat moest stellen zich nuttig te maken in Indië. De verloedering die onder de blanke mannelijke bevolking was inge zet moest gestopt worden. Het was de blanke Europese vrouw die voor deze ommezwaai op het gebied van zeden en moraal moest zorgen. Doel van dit alles was het leggen van een flinterdunne film over de gebar sten glazen bol die de Europese gemeenschap in Indië voor moest stel len. Deze gemeenschap moest een toonbeeld van eenvoud zijn. Anders zou de onrust en anarchie niet te over zien zijn en zouden de Europese kolo niale machten hun invloed in de kolonie langzaam maar zeker verlie zen. De blanke Europese vrouw was de aangewezen persoon om de een heid te waarborgen. Scheurtjes en barstjes in het oppervlak moest zij ver hullen en gladstrijken. Vaak diende de Europese vrouw dan ook als een soort katalysator temidden van de verschil lende, maar vooral botsende, normen en waarden van Oost en West. Dit artikel is gebaseerd op Janneke Janssen's scriptie Blanke Pioniersters in Nederlands-Indië, 1870-1914. Gender en het kolo niale in twee Indische romans van Louise B.B. en Augusta de Wit en al eerder verschenen in Raffia. Bent u nieuwsgierig naar Janneke de Pionierster? U kunt deze roman gratis downloaden uit de bibliotheek van het Damescompartiment Online. Daar vindt u ook andere romans over Indië, geschreven door vrouwelijke auteurs, http ://www. damescomparti ment.nl moessQn .36

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2003 | | pagina 36