Rob Madna (1931 -2003)
II
verbonden was. Het is zeker
ook aan Rob Madna te danken
dat Nederland een bloeiende
jazzcultuur kent. Op school,
maar ook thuis in Berkel en
Roodenrijs, was hij de geduldi
ge en bevlogen docent voor een
groot aantal Nederlandse muzi
kanten. Een van zijn bekendste
leerlingen is Michiel Borstlap
wiens compositie 'Memory of
Enchantment' de duet-cd 1+1
van Herbie Hancock en Wayne
Shorter siert.
Rob Madna maakte moderne,
progressieve jazz waarin invloe
den van Miles Davis, Thad
Jones en Wayne Shorter waren
te horen. Rob Madna was een
integere muzikant die nooit een
buiging maakte voor de com
mercie. Hij heeft altijd een
open oor gehad voor nieuwe
invloeden in de muziek. Reeds
vroeg in de jaren tachtig ruim
de hij een plek in voor de syn
thesizer in zijn Big Band. Ook
in latere jaren speelde dit
instrument een prominente rol.
Op de cd Update laat Madna
horen hoe een muzikant de
techniek kan gebruiken zonder
dat het resultaat aan warmte
verliest. Ondanks zijn voorlief
de voor het progressieve en het
nieuwe bleef Rob Madna ook
binding houden met het erf
goed van de jazzmuziek; de
standards. Zijn solo piano
project getiteld Jazz at the
Pinehïll is van een zeldzame
schoonheid.
Het is aan de ene kant jammer
dat Rob Madna nooit wereld
beroemd is geworden, hij was
daar te bescheiden en eigenzin
nig voor. Daar tegenover staat
dat hij jaren lang zijn kennis
gedeeld heeft met andere muzi
kanten en dat hij - ongebonden
als hij was - de vrijheid had om
de muziek te maken die hij
wilde horen.
J
47 ste jaargang - nummer 11 - mei 2003
11