ouders hebben doorgemaakt. Bovendien kun je van niemand ver wachten dat hij of zij perfect is. Verder heb ik überhaupt weinig behoefte om me tegen iemand af te zetten, daarvoor hou ik te veel van mensen. Misschien wel juist door hun tekortkomingen. Ik vind ze inte ressant en ik hoop dat dat vooral blijkt uit mijn boeken: mijn interesse voor verhoudingen tussen mensen, met name van verschillende culturele achtergronden. Zoals in het verhaal tje over tante Nonny en de dief die ompong krijgt! Zogenoemde multi culturele vraagstukken zijn er sinds de jaren zeventig alleen maar actueler op geworden.' Vroeger dacht ik: later wordt het leuk maar later denk ik: vroeger was het leuker 'Of Indisch samen kan gaan met gelukkig zijn? Als je het goed aan pakt, kun je juist heel gelukkig zijn. Je hebt de mogelijkheid te kiezen uit het beste van wat je hebt meegekregen. Ieder mens heeft er recht op te bepa len welke normen en waarden voor hem of haar belangrijk zijn. Als je dat kunt, dan ben je toch de gelukkigste persoon op aarde? Maar er is wel moed voor nodig. Om kritisch te kij ken naar wat je ouders en omgeving je hebben meegegeven, en naar jezelf. Door het koloniale verleden hebben veel Indische mensen van de eerste en tweede generatie tegenstrij dige normen en waarden meegekre gen. Daar zul je toch mee in het reine moeten zien te komen. Aan de andere kant, als je jezelf wilt leren kennen, moet je het belang van een Indische opvoeding ook weer niet overdrijven. Je wilt je natuurlijk bewust worden van waaruit je ouders je hebben opgevoed. Ik hoop dat ik met mijn werk anderen gestimuleerd heb om te proberen - zoals de onder titel van Thuis luidt - het onzichtbare zichtbaar te maken.' Tk had een baby,! hij was mijn zoon! ik heb een zoon! hij was mijn baby ooit' 'Mijn zoon Kaja behoort tot de derde generatie. Hij en zijn hele generatie gaan veel ontspannener met hun achtergrond om. Dat wil overigens niet zeggen dat ze er min der mee bezig zijn. Je ziet namelijk wel dat ze andere gemengdbloedigen opzoeken en zich op hun gemak voe len met elkaar. Het klikt. Dat is toch prachtig? Het gaat niet om het Indisch zijn, het gaat om het besef gemengd te zijn en dat als normaal te ervaren.' 'Mijn hoofd wordt leeg. Straks, als ik tachtig ben! ligt er niets meer in de kamer van mijn vroeger' 'Ik denk dat het helemaal niet het punt is of de Indische cultuur behou den blijft. Stel, dat een cultuur geen recht van bestaan meer heeft, waar om zou die dan behouden moeten blijven? Een cultuur, ook de Indische, is per definitie dynamisch, niet statisch. We moeten leren van het verleden. De Nederlandse cul tuur is onmiskenbaar veranderd onder invloed van de Indische migranten, in positieve zin. Maar er zijn een heleboel onaangename din gen die nog over zijn gebleven uit de koloniale tijd. Wees blij als die er str aks niet meer zijn! Wat ik mooi vind, is dat Indische mensen zich niet meer schamen voor hun achter grond. En koesteren wat ze geleerd hebben van hun geschiedenis.' Op pagina 19 van dit nummer opent Marion Bloem een nieuwe column. Alle geciteerde fragmenten zijn overgenomen uit Thuis door Marion Bloem, een gebonden en rijk geïllus treerde uitgave van De Fontein, ISBN: 90 261 1819 8, prijs: 29,90 47 ste jaargang - nummer 12 - juni 2003

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2003 | | pagina 11