Zwangerschap en geboorte op z'n Indisch Recept voor boeboer katjang hidjau gezegd ook wel. Wat bent u een sterke vrouw,' zei de dokter tegen mijn moeder na haar bevalling. Lieke: Ik denk niet dat er zoiets is als een Indische bevalling. Als je wilt gillen en schreeuwen, moetje dat vooral doen. Ik herinner me mijn eerste bevalling. Iemand had me vertelt datje moest schreeuwen, want als je dat in zou houden, zou je krop krijgen! Dus zodra ik besefte dat die pijn weeën waren, begon ik te schreeuwen. De dokter zei: 'Waarom schreeuwt u toch zo?' En ik riep: 'Ik wil geen krop!' Onzin natuurlijk. Na de bevalling' De placenta na een thuisbevalling in een vuilniszak aan de straat zetten of de moederkoek in het ziekenhuis achterla ten? Nee, natuurlijk niet. Met het huisje van de baby, of het kleine broertje of zusje, zoals de placenta ook wel wordt genoemd, moet je zorgvuldig omgaan en in de aarde bij je huis begraven. En als je het afgevallen stompje navelstreng bewaart, zal de band tussen moeder en kind nooit verbreken. Céline: Ik weet wel dat ze in Indonesië de afgevallen, opgedroogde navelstreng bewaarden, maar dat dat in Nederland nog gebeurde, wist ik niet. Ria (44)Ik herinner me nog goed de katoenen sluitlakens die altijd in de kast lagen bij mijn moeder, om de buik in te snoeren na de bevalling. De navelstreng heb ik niet bewaard, gaat dat niet rotten? Ook heb ik niet de placenta in de tuin begraven. Op dit moment in mijn leven ben ik pas zover dat ik dat soort dingen wil weten, maar in de tijd dat ik mijn kinderen kreeg, had ik zoiets van: doe alles maar gewoon westers. Toch, als ik nu zwanger zou zijn, zou ik me zeker in alle Indische gewoonten verdiepen. Annemarie: Wij hebben de placenta in de tuin begraven. Omdat het het 'huisje' van je kind is geweest, moetje daar ook de band mee bewaren. Zoiets persoonlijks moetje dichtbij je houden, zodat boze krachten het niet te pakken kunnen krijgen. Na de geboorte van mijn dochter moest ik van mijn schoonmoeder het afgevallen stukje navelstreng zorgvuldig bewaren, want dan zal de band tussen moeder en kind nooit verbreken. En ook al is mijn dochter inmid dels dertig, ik beivaar het nog steeds. Mijn dochter en ik hebben een hechte band. Josselien: Nee, de placenta heb ik niet begraven; we hebben geen tuin. Anders had ik het zeker gedaan. Mijn vriend Paul stel de voor om de placenta in een grote pot met aarde te doen, en er een boompje in te laten groeien, maar dat vond ik te onhygiënisch. Lieke: De placenta moetje met zeven soor ten bloemen begraven, voor het geluk van het kindje. De veertigste dag' De veertigste dag is een belangrijk moment in het leven van de pasgebore ne. In Indonesië worden wel meer sela- matans gegeven rond de geboorte van een kind, maar bij de Indische gemeen schap hier in Nederland is het vooral de selamatan van de veertigste dag die in gebruik is gebleven. Het is van oor sprong een Javaanse traditie. De Javaanse week telt vijf dagen. Vermenigvuldigd met het magische getal acht, kom je dan op veertig dagen uit. Na die veertig dagen is het kindje vol doende beschermd tegen de kwade invloeden die het hadden kunnen tref fen die eerste tijd. Vanaf dat moment mag je er dan ook met je baby op uit gaan. De veertigste dag wordt gevierd met nasi koening en het juiste aantal bij gerechten. Lieke: Na de bevalling kreeg ik elke tien dagen een andere jamu; een kruidenmeng sel waarmee je werd ingesmeerd. Je krijgt vier verschillende jamu's, tot de veertigste dag. Je voelt je daardoor heerlijk fris en je bink krimpt ook heel snel. Na mijn vierde kind was ik nog zo slank als een den! Pas na die veertigste dag mag je aan de volgen de beginnen. De viering van de veertigste dag zelf was meer een initiatief van de bedienden. We hielden een grote selamatan, met een oneven aantal gasten. Mijn zoon tje zou eigenlijk kaalgeschoren moeten wor den, maar dat wilde ik niet. Toen hebben we symbolisch een klein plukje haar afge knipt. Ook moetje onder meer zeven soor ten bloemen offeren en zeven munten. Josselien: Natuurlijk hebben we de veer tigste dag gevierd, met nasi koening en bij gerechten. En als alles allemaal goed is gegaan, dan krijg je in sommige families een gouden sieraad, borstel je de haartjes naar har telust in rondjes, zodat de baby krulle tjes krijgt. Hoop je dat het kraambezoek ongelijk heeft wanneer het commentaar heeft op de kruinen van je baby: 'Veel kruinen, dus ondeugend.' Kijk je zorg vuldig naar moedervlekjes: bij de mond, dan wordt het een kletskous en op het voorhoofd dan is het koppig. En hoop je dat je kind snel zonder dotje kan. Misschien hebben alle gebruiken die je in ere hebt gehouden wel geholpen voor de goede afloop. En wat je dan moet doen volgens mijn oma is, zo schreef ze mijn vader dertig jaar geleden: 'Ruud, ben je al een keertje naar de kerk gegaan om te bedanken dat alles goed afgelopen is?' Met dank aan: Josselien Verhoeve, Kirsten Pijl, Annemarie van Asdonck, Bonnie Simon, Claudia van den Broek, Lieke van Asdonck, Noor van Rhoon-Pedro, Martina Sinay-Saija, Ria van Dijk- van Asdonck, Cisca Malawau, Juul Mensinga en Céline Thoden van Velzen. Ingrediënten: 250 g katjang hidjau, 6 dl water, 150 g goela djawa, 1 bolletje vers geschilde gemberwortel ter grootte van een halve duim, zout. Bereiding: was de katjang hidjau en zet ze met het water, de suiker, de gember en het zout op het vuur. Kook ze onder regelmatig roeren op een zacht vuur tot pap. Deze boeboer moet de dikte hebben van een gevulde soep. Voeg eventueel nog water en suiker toe, verwijder vóór serveren de gember. Uit: De zoete Indische keuken door Margriet Kemper en Souw Han Nio. Utrecht: Het Spectrum, 2001, ISBN 90 274 7387 0. Tel. 030 - 2 650 650. 47 ste jaargang - nummer 12 - juni 2003 39

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2003 | | pagina 39