De coureurs
De auto
Le Mans
Lammers rijdt Le Mans voor het
eerst in 1983, hij wint in 1988 en
hoopt dit jaar de overwinning te her
halen met een nieuw team Racing
for Holland; Andy Wallace (GB),
Beppe Gabbiani (I), Felipe Ortiz
(CH), Tristan Gommendy (F) en
John Bosch (NL). Bosch, van
Indische afkomst, is een betrekkelij
ke nieuwkomer op Le Mans; het is
de eerste keer dat hij hem rijdt. Rob
Petersen, freelance commentator
voor Eurosport, schat Bosch echter
erg hoog in. Petersen: 'Bosch kan
snel rijden en is betrouwbaar. Hij
heeft nauwelijks zwakke punten.'
Bosch (38) reed internationaal met
karts, voordat hij het Brits Formule
Ford kampioenschap won. Hij pres
teerde sterk in het Europese F3
kampioenschap, maar moest na een
ernstige crash overstappen naar de
rallysport. Bosch behoorde daar al
snel tot de besten van Europa en
won een WK ronde in Indonesië.
Terug als autocoureur won hij vorig
jaar het Europese Ferrari 360 kam
pioenschap. Op 28 april van dit jaar
won Bosch de eerste ronde van de
Ferrari Challenge Trofeo Pirelli
Europa 2003.
'Om met Jan voor Racing for
Holland uit te komen is voor mij een
unieke gelegenheid', zegt Bosch op
de website. 'Racen op Le Mans is
een ambitie van elke autocoureur.
Na het behalen van het Europese
kampioenschap, is dit een logische
en belangrijke stap om verder te
groeien.'
John Bosch.
47 ste jaargang - nummer 12 - juni 2003
Kansen
In de aanloop naar Le Mans is het team
van Lammers, dat uit vijftig personen
bestaat, veertien uur per dag bezig om
de wagen technisch klaar te maken en de
pit-equipment op orde te brengen.
'Teamwork is verschrikkelijk belangrijk',
zegt Lammers. 'Je kunt de race niet
alleen winnen, maar je kunt hem wel
alleen verliezen. Je lichaam moet gezond
zijn, je moet goed eten en je psychische
en emotionele gesteldheid moeten in
orde zijn. Alleen dan kun je optimaal
functioneren.'
Zoals te zien is, draagt John Bosch
Moesson een warm hart toe. Onze
naam staat maar liefst vier keer belan
geloos op zijn Ferrari 360.
Rob Petersen schat de kansen voor het
team van Jan Lammers hoog in: 'Het is
een mooie equipe met enthousiaste cou
reurs, ze zijn goede kanshebbers voor de
top vijf, misschien wel een podium
plaats. Het blijft natuurlijk een gok, er
spelen zoveel elementen mee. Het is
afhankelijk van de techniek, de coureurs
en de combinatie daarvan. De Dome is
een goeie wagen, maar blijft ie vieren
twintig uur heel, dat is de vraag. Het is
een hele slijtageslag.'
Lammers: 'Ik heb Le Mans al vijftien
keer gereden, en als we met dit team op
het podium staan verbaast het me niet.
Maar als we er niet opstaan kan ik het
alleen maar accepteren. Dan hebben we
pech. Het belangrijkste is dat je alles
geeft wat je in je hebt.'
Jan Lammers
Carrière in vogelvlucht
1978 Winnaar Europese Formule 3.
1979 Formule 1-debuut Jan Lammers.
1983 Zesde plaats Le Mans 24h.
1984 Europees Kampioen Groep C Sportwagens.
1987 Tweede plaats FIA Sportscar Championship.
1988 Winnaar Daytona 24h.
Winnaar Le Mans 24 h.
1989 Vierde plaats Le Mans 24h.
Tweede plaats Daytona 24h.
1990 Winnaar Daytona 24h.
2002 Winnaar FIA Sportscar Championship.
Achtste plaats Le Mans 24h.
2003 Eerste in de tussenstand FIA Sportscar Championship.
John Bosch
1989 International Dutch Rally Championship.
2002 Winnaar Ferrari Challenge Pirelli Europa.
2003 Winnaar eerste race Ferrari Challenge in België.
2003 Eerste in de tussenstand FIA Sportscar Championship.
Dome S101
Ontwerper: Akiyoshi Oku
Motor: Judd V10 - GV4
Vermogen: 600+ pk
Inhoud: 3994 cc
Brandstof: Standaard ongelood
Versnellingsbak: 6 versnellingen, semi-automatisch
Banden: Michelin
Gewicht: 900 kg
Tank inhoud: 90 liter
51