De coureurs De auto Le Mans Lammers rijdt Le Mans voor het eerst in 1983, hij wint in 1988 en hoopt dit jaar de overwinning te her halen met een nieuw team Racing for Holland; Andy Wallace (GB), Beppe Gabbiani (I), Felipe Ortiz (CH), Tristan Gommendy (F) en John Bosch (NL). Bosch, van Indische afkomst, is een betrekkelij ke nieuwkomer op Le Mans; het is de eerste keer dat hij hem rijdt. Rob Petersen, freelance commentator voor Eurosport, schat Bosch echter erg hoog in. Petersen: 'Bosch kan snel rijden en is betrouwbaar. Hij heeft nauwelijks zwakke punten.' Bosch (38) reed internationaal met karts, voordat hij het Brits Formule Ford kampioenschap won. Hij pres teerde sterk in het Europese F3 kampioenschap, maar moest na een ernstige crash overstappen naar de rallysport. Bosch behoorde daar al snel tot de besten van Europa en won een WK ronde in Indonesië. Terug als autocoureur won hij vorig jaar het Europese Ferrari 360 kam pioenschap. Op 28 april van dit jaar won Bosch de eerste ronde van de Ferrari Challenge Trofeo Pirelli Europa 2003. 'Om met Jan voor Racing for Holland uit te komen is voor mij een unieke gelegenheid', zegt Bosch op de website. 'Racen op Le Mans is een ambitie van elke autocoureur. Na het behalen van het Europese kampioenschap, is dit een logische en belangrijke stap om verder te groeien.' John Bosch. 47 ste jaargang - nummer 12 - juni 2003 Kansen In de aanloop naar Le Mans is het team van Lammers, dat uit vijftig personen bestaat, veertien uur per dag bezig om de wagen technisch klaar te maken en de pit-equipment op orde te brengen. 'Teamwork is verschrikkelijk belangrijk', zegt Lammers. 'Je kunt de race niet alleen winnen, maar je kunt hem wel alleen verliezen. Je lichaam moet gezond zijn, je moet goed eten en je psychische en emotionele gesteldheid moeten in orde zijn. Alleen dan kun je optimaal functioneren.' Zoals te zien is, draagt John Bosch Moesson een warm hart toe. Onze naam staat maar liefst vier keer belan geloos op zijn Ferrari 360. Rob Petersen schat de kansen voor het team van Jan Lammers hoog in: 'Het is een mooie equipe met enthousiaste cou reurs, ze zijn goede kanshebbers voor de top vijf, misschien wel een podium plaats. Het blijft natuurlijk een gok, er spelen zoveel elementen mee. Het is afhankelijk van de techniek, de coureurs en de combinatie daarvan. De Dome is een goeie wagen, maar blijft ie vieren twintig uur heel, dat is de vraag. Het is een hele slijtageslag.' Lammers: 'Ik heb Le Mans al vijftien keer gereden, en als we met dit team op het podium staan verbaast het me niet. Maar als we er niet opstaan kan ik het alleen maar accepteren. Dan hebben we pech. Het belangrijkste is dat je alles geeft wat je in je hebt.' Jan Lammers Carrière in vogelvlucht 1978 Winnaar Europese Formule 3. 1979 Formule 1-debuut Jan Lammers. 1983 Zesde plaats Le Mans 24h. 1984 Europees Kampioen Groep C Sportwagens. 1987 Tweede plaats FIA Sportscar Championship. 1988 Winnaar Daytona 24h. Winnaar Le Mans 24 h. 1989 Vierde plaats Le Mans 24h. Tweede plaats Daytona 24h. 1990 Winnaar Daytona 24h. 2002 Winnaar FIA Sportscar Championship. Achtste plaats Le Mans 24h. 2003 Eerste in de tussenstand FIA Sportscar Championship. John Bosch 1989 International Dutch Rally Championship. 2002 Winnaar Ferrari Challenge Pirelli Europa. 2003 Winnaar eerste race Ferrari Challenge in België. 2003 Eerste in de tussenstand FIA Sportscar Championship. Dome S101 Ontwerper: Akiyoshi Oku Motor: Judd V10 - GV4 Vermogen: 600+ pk Inhoud: 3994 cc Brandstof: Standaard ongelood Versnellingsbak: 6 versnellingen, semi-automatisch Banden: Michelin Gewicht: 900 kg Tank inhoud: 90 liter 51

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2003 | | pagina 51