Marion Bloem: 'Mijn generatie had weinig c door Geert Onno Prins Vanaf haar literaire debuut in 1983 met Geen gewoon Indisch meisje, is Marion Bloem hét gezicht van de tweede generatie. Uit haar nieuwste boek, Thuis, blijkt dat het Indische haar nog altijd volop bezig houdt. 'Ik probeer het onzichtbare zichtbaar te maken.' moessQn Marion Bloem: Als ik iets denk, voel of belangrijk vind, dan moeten anderen dat ook hebben.' Foto: Roeland de Brnyn. Tante Nonny is alleen thuis. Een dief komt stiekem door het raam naar bin nen. 'Je geld of je leven,' zegt de dief. Hij heeft een pistool. Tante Nonny zegt: Je kunt al mijn geld krijgen! Maar zuil je niet eerst toebroek?' 'Toebroek? Wat is dat?' vraagt de dief. 'Dat is Indische koffie,' legt tante Nonny uit. Daar heeft hij wel zin in. Ze geeft hem een grote mok. De dief brengt de beker rakoes (gulzig) met beide handen naar zijn mond. Tante Nonny vraagt: 'Wil je ompong?' De dief is blij. Wat is die vrouw gastvrij, denkt hij. Ze zal wel zo 'n Indisch hapje bedoelen. 'Ja, graag,' zegt de domme dief. Tante Nonny haalt uit met haar vuist. De dief heeft geen tanden meer in zijn mond en hij ligt knock-out op de grond. Dit verhaaltje schreef Marion Bloem toen ze zes jaar oud was. Het is opgenomen in haar nieuwe boek, Thuis. Thuis, staat vol dag- boek- en andere prozafragmenten, beschouwelijke stukken, gedichten, fotocollages en schilderijen. 'Het verhaaltje over tante Nonny en de dief,' vertelt Marion, 'geeft aan hoe ik me er op jonge leeftijd al van bewust was dat ik tot twee culturen behoor die elkaar niet altijd even goed begrijpen.' 'Nooit eens is er een gedachte stil. I Altijd zijn er stemmen die niets zeg gen' Marion Bloem praat geestdriftig. Ze loopt over van ideeën, en terwijl ze vertelt, komt ze van de ene op de andere gedachte. We zitten bij haar thuis in de tuin, in de bossen bij Bilthoven. Door de regen van de afgelopen dagen ligt de tuin er prachtig bij. Al van jongs af aan is Marion Bloem ondernemend, werk lustig en trots, dat wil zeggen: trots op haar afkomst. Ze studeerde psychologie, schreef kinderboeken, educatieve boeken, gedichten, romans, verhalen, stelde tal van televisiedocumentaires samen en heeft carrière gemaakt als beeldend kunstenares. Haar werk is enerzijds sterk op haarzelf gericht en intuïtief, anderzijds juist sociaal geëngageerd en gebaseerd op uitgebreid onder zoek. 'Ik ben niet uniek,' zegt ze. 'Als ik iets denk, voel of belangrijk vind, dan moeten anderen dat ook hebben. Daar ben ik altijd van over tuigd geweest en het is altijd een belangrijke drijfveer voor me geweest om te schrijven.' 'Op een dag, ik was tien jaar oud, trof ik grote dikke strepen door de dia logen in mijn opstellen aan. De karakters in mijn verhaal, lijkend op mijn moeder en mijn opa, spraken vol gens de onderwijzer niet goed Nederlands.' Precies twintig jaar geleden, in 1983, maakte Marion Bloem haar literaire debuut met Geen gewoon Indisch meisje Marion Bloem: 'Voordat Geen gewoon Indisch meisje verscheen, heb ik er tien jaar aan gewerkt, zonder te beseffen dat ik met een roman bezig was. Ik schreef aanvankelijk alleen herinneringen op waarvan ik wist dat die belangrijk waren, voor mezelf en voor mijn familie. Om verschillende redenen voelde ik me op den duur geroepen het manuscript uit te geven. Toen het af was, heeft het nog twee jaar geduurd voordat ik een uit geverij vond die dit boek aandurfde. Tijdens gesprekken met uitgevers bleek dat ze wel een roman van me wilden uitgeven, maar voor een der gelijk Indisch boek geen markt zagen en dat riep verontwaardiging bij me op. Zó veel dat ik vastbesloten was dit boek en geen ander als eerste op de markt te brengen. Daar zou ik me nu niet meer zo druk over maken. Nu, twintig jaar later, wil ik gewoon kunnen maken wat ik wil.' 'Er waren allerlei stereotiepen zuaarmee ik opgroeide, zozuel clichés van Indo's tegenover Nederlanders als andersom. 8

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2003 | | pagina 8