goede vrienden van elkaar. Samen delen ze één grote liefde, muziek. In mei 1996 besluit het vijftal een band op te richten. Aanvankelijk heette de band Sheila Gank. In het begin spe len ze vooral covers van Oasis, U2, Bon Jovi en Guns 'n Roses. Maar de vijf scholieren hebben ook een paar eigen nummers die ze spelen tijdens hun optredens. Later veranderen ze de naam in Sheila on 7. De 7 in de naam staat voor de zeven noten van de toonladder (do re mi fa sol la si). Vanaf het begin proberen de jongens met hun band door te breken. Ze doen mee aan verschillende festivals in Yogyakarta en spelen op scholen, universiteiten en overal waar ze maar spelen kunnen. In 1997 doen ze mee aan het radioprogramma Ajang Musikal op Geronimo FM in Yogyakarta. Een programma waar lokale bands zonder platencontract hun nummers kunnen spelen. Sheila on 7 krijgt veel reacties op hun optreden. Veel luisteraars bellen naar het radiostation om Kita, een van de nummers die ze daar speelden, aan te vragen. De hele lente lang is het nummer het meest aangevraagde liedje van het programma. Miljoenenverkopen Gesterkt door de positieve reacties op Kita nemen ze in 1998 een demo cassette op en sturen deze naar Sony Music Indonesia. De rest is geschie denis. Ze krijgen een platencontract voor maar liefst zes albums en in 1999 verschijnt hun eerste album getiteld Sheila on 7. Het album wordt snel opgepakt door de Indonesische radiostations en de eerste single Dan... wordt dé hit van 1999. Het liedje staat meer dan een jaar lang in de Indonesische top 5. Op een gegeven moment staan ze met drie liedjes tegelijk in de top 10. Een record. Van hun debuutalbum verkopen ze binnen anderhalf jaar tijd meer dan een miljoen exempla ren. Sinds Dan.uitkwam heeft tot nu toe iedere single van Sheila on 7 de eerste plek van de hitparade gehaald. Maar waarom is Sheila on 7 zo populair. Ze verkopen niet miljoenen platen omdat het sympathieke jon gens zijn die goed bij de tienermeis jes liggen. Het is meer dan dat. Iedereen luistert graag naar Sheila on 7. Jong en oud, man en vrouw. De kracht van Sheila on 7 ligt hem in de liedjes. Frisse, goed in het gehoor lig gende popliedjes. De ene keer een ingetogen ballad, de andere keer een energiek popliedje. Wat de nummers gemeen hebben zijn de eenvoudige maar sterke melodielijnen. Al na een paar keer luisteren kan je de liedjes meezingen. En nog een paar keer meer luisteren en je neuriet het liedje de hele dag omdat je het niet meer uit je hoofd krijgt. Sheila on 7 beheerst de kunst van het weglaten als geen ander. Een jaar na de release van Sheila on 7 verschijnt het tweede album Kisah klasik untuk masa depan. Deze cd breekt alle verkooprecords in Indonesië. Hij was niet aan te slepen. Binnen één week tijd verkocht het album meer dan 400.000 exempla ren. Ter vergelijking, in de Verenigde Staten zou dat meer dan genoeg zijn om op nummer één binnen te komen in de Billboard Hot 100. Het album is in totaal meer dan 1,2 miljoen keer over de toonbank gegaan. Twaalf keer platina. Albums 1999 Sheila on 7 2000 Kisah klasik untuk masa depan 2002 07 Des 15 48 ste jaargang - nummer 1 - juli 2003

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2003 | | pagina 15