Javaanse romanticus geliefder dan ooit Veilingmeester Jan Pieter Glerum schrijft om de maand een artikel over koloniale en Indonesische schilderkunst. Dit is het derde deel uit de serie van zes. door Jan Pieter Glerum Enige jaren geleden veilde Christie's in Singapore het grote (183 x 291 cm) schilderij Hertenjacht door de 19de eeuwse Indonesische schilder Raden Saleh. Het bracht het ongelo felijke bedrag van 2,8 miljoen Singapore dollars op. Met opgeld toen bijna 4 miljoen gulden. Met deze opbrengst verwierf Raden Saleh zich meteen een plaats in de finan ciële top van de grote schilders uit de 19de eeuw. Verdient Raden Saleh deze plaats? Of liever gezegd zijn de schilder en zijn werk dusdanig belangrijk dat die een miljoenenopbrengst rechtvaardi gen? Zoals vaak is de vraag makkelij ker dan het antwoord. Raden Saleh is een verdienstelijk schilder, maar geen vernieuwer. Hij past naadloos in de Europese romantische traditie van de eerste helft van de 19de eeuw. De pathos, het indrukwekkende land schap, Saleh's exotische voorstellin gen, en zeker ook zijn oriëntaals uiterlijk vormden de ingrediënten voor het succes dat hij al bij zijn leven in Europa kende. Bovenstaande factoren rechtvaardi gen een hoge marktprijs, maar zijn nauwelijks voldoende voor de huidige recordprijzen voor Raden Saleh's werken. Er moet dus meer zijn. De reden is dat Raden Saleh de eerste Indonesische schilder in de korte kunstgeschiedenis van het schilderen in Indonesië is. Iedere Indonesische verzamelaar die een overzicht van de schilderkunst in Indonesië wil geven, moet dus een Raden Saleh bezitten. Gezien de kapitaalkracht van deze verzamelaars, brengt dus automa tisch het werk van de belangrijkste 19de eeuwse Indonesisch schilder zeer hoge prijzen op. Antoine Payen Raden Saleh (voluit Raden Saleh Syarif Bustaman) werd rond 1811 geboren in een oud Javaans adellijk geslacht op Java. Al jong kwam hij in huis bij de resident van Cianjur, R. baron van der Capellen, om opgeleid te worden tot ambtenaar. De reden om Raden Saleh in een Europese omgeving te vormen was vermoede lijk een politieke: de Java-oorlog (1825 - 1830) woedde in volle hevig heid en Raden Saleh's oom bij wie hij in huis woonde, sympathiseerde met de opstandige Diponegoro. Gedurende zijn verblijf bij de resi dent ontving Raden Saleh tekenles sen van de belangrijke Belgische schilder Antoine Payen, die zijn talenten onderkende en er bij de Nederlandse gouverneur-generaal op aandrong zijn jonge Indonesische leerling in Nederland verder te laten opleiden. In 1829 begeleidde Raden Saleh dan ook de inspecteur van financiën De Linge op een dienstreis naar Nederland om hem onderweg Maleis en Javaans te onderwijzen en zelf in Nederland verder te leren. Het was de bedoeling dat Raden Saleh binnen moessQn Raden Saleh if 22

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2003 | | pagina 22