Fontein-peinzen Stel je voor. Je staat op een groot plein (ergens in West-Europa), in het midden bij de fontein. Boven je prijkt de gouden vogel met het merkwaardige zeehondenlijf, in iets te fantasievol patroon geknipte vleugels, op schouderhoogte gespreid, een snavel die een pitbull jaloers zou maken en een eenvoudige kroon op het spits toelopende kopje. Onder zijn stevige poten hoort water uit dierenmuiltjes te stromen. Dat is nu niet zo. Er liggen grote ijsblokken in het bekken. Je weet dat je eerder hier hebt gestaan, ongeveer x levens terug, samen met je ouders. Het enige dat ik nu weet is dat de fontein toen stroomde, de zon niet scheen en dat ik het koud kreeg van het geluid van dat water. Ik probeer me te herinneren hoe ik toen was en ik hoef daar niet zoveel moeite voor te doen. Een meisje met een uitgestreken gezicht was ik, met achter het voorhoofd jagende wolkenvelden. Ik probeer uit te vissen wat die twee mensen die mijn ouders heten behelst, maar ik kom er niet uit, ik heb te weinig gegevens. Ik weet niet dat die twee gebukt gaan onder de last van toen. Hoe kan ik weten hoe lasten doorwerken in een bestaan, dag in dag uit. Ik ben op stap met een vrouw die aan het begin van de oorlog weduwe werd. Ik ben op stap met een man die zijn vader en drie broers in de oorlog verloren heeft. Het is dus oorlog achter mijn voorhoofd, want ik heb alle informatie al dubbel en dwars opgeslokt, dat hoort nu eenmaal bij de tweede generatie met aanleg-voor-het-thema. Alleen, ik weet nog van niks, die eerste keer bij de fontein. De dingen hun naam en hun plaats geven is nog niet aan de orde. Daar zijn nog wat ijstijden voor nodig. Nu ik er voor de tweede keer ben weet ik alles. De periode van het therapeutisch schrijven (de dingen 'van je afschrijven', zegt men) is voorbij. Er zal misschien nog een staartje schrijfwerk achteraan komen, maar dat is dan pure schrijflust. De wereld blijkt stampvol aantrekkelijke zaken. Er is altijd wel wat leuks te doen. Neemt niet weg dat ik, nu ik hier toch ben, even stilsta bij mijn ouders en de huidige situatie. Het is weer oorlog en Dirk heeft bedacht dat we niet naar Thailand gaan om mijn vaders as in de River Kwai te verstrooien. Mijn (of zijn) asbus- abonnement is inmiddels verlopen en over een paar maanden moet ik de bus ophalen. Ik heb al gezegd dat we hem dan maar op de schoorsteen zetten tot we weer veilig op Singapore kunnen landen. Mijn moeder is eindelijk aan haar nieuwe weg begonnen. Onze bevriende paranormale genezer vertelde dat zij aan hem verschenen was. Ze vertrouwde Bart toe dat ze zich schuldig voelde, omdat ze mij destijds niet kon beschermen tegen mijn van oorlog overlopende vader. Ze had daar de kracht niet toe, maar ze voelde zich toch schuldig. Of Bart mij over deze kwestie wilde polsen. Ik was niet verbaasd over deze manier van benaderen. Verbaasd was ik over het feit dat deze vraag pas na drie jaar tot mij kwam. Natuurlijk wilde ik graag dat mijn moeder onbelemmerd haar weg zou vervolgen in de volgende wereld. Je gaat je moeder niet in de wacht zetten; anders komt er bovendien nooit een eind aan die oorlog van toen. Het plein met de fontein is deze keer trouwens zonovergoten. Dat is mooi meegenomen, een vrolijk makende factor. En dat er zoveel verleidelijke zijstraten bij dit plein horen heb ik destijds helemaal niet gezien. Jill S t o I k 34 Controversieel In het aprilnummer van Moesson stond een voorpublicatie van Larung. Wie benieuwd is hoe het de hoofdpersoon verder vergaat en of hij er in slaagt zijn oma te doden, kan het boek van Ayu Utami nu in de boekhandel kopen. Utami heeft een indringende schrijfstijl. Ze gaat controversiële onderwerpen niet uit de weg. Ze beschrijft onder andere de bloedige machtsovername van Soeharto in de jaren zestig en de gevol gen ervan voor gewone mensen zoals Larung. Maar Utami doorbreekt meer taboe's; ze schrijft over politieke onderdrukking, euthanasie en seks. Gedurfde thema's en een span nend boek! Feest Kamoro Art. Tradition and innovation in a New Guinea culture 'viert de kunst van de Kamoro'. Het boek is dan ook een feest voor het oog. Prachtige foto's van kunstschatten en uitgebreide infor matie over de cultuur van de Kamoro bieden je een blik op interessante samenlevingen aan de zuid-westkust van West-Papua. Kamoro Art is ver schenen naar aanleiding van de ten toonstelling Papua leeft! Ontmoet de Kamoro (Rijksmuseum voor Volkenkunde; Leiden), maar is veel meer dan alleen een catalogus! Zelfspot Voor de lezers die geen genoeg kun nen krijgen van Holmans zelfspot en scherpe woorden is er goed nieuws. In het boekje Nog steeds alleen zijn een aantal nieuwe columns van hem gebundeld. Korte teksten, die goed te lezen zijn in de trein of de wachtka mer van de tandarts, vol zwarte humor. Ze gaan over het lot van de schrijver. Doet hij het als schrijver bij zonder goed, in zijn privé-leven wil het niet zo vlotten. Holman is, zoals de titel al voorspelt, nog steeds alleen. moessQn

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2003 | | pagina 34