Campagnefuiven op de si Het begin van de campagne in de suiker wordt ingeluid met een selametan voor het Indonesische personeel. Het personeel in de fabriek heeft nadat het laatste suikerriet vermalen is al de machinerieën en pijpen uit elkaar gehaald voor de schoonmaak en het weer gereed gemaakt voor de komende campagne. door Louis Pauselius Als dat voor elkaar is begint het feest door één lorrie met riet te ontladen en het op de carrier te lossen om het door de molens heen te persen. De dames en heren en de uitgenodigde Indonesische regeringsambtenaren zoals de regent of wedana, nemen elk een rietstengel en gooien die dan op de carrier. Het is een symbolische handeling om het seizoen in te luiden. Binnen de fabriek wordt daarna een uitgebreide selametan gehouden waarbij iedere werker aanzit. Alles wordt opgeluisterd met een gamelan orkest, dat 48 uur aan één stuk wayang kulit voorstellingen geeft buiten op het fabrieksterrein voor de omringende desabewoners. Op suikerfabriek Pesantren in Kediri zaten of stonden de stafemployees en de hoofdmandoers in een lering om een klein gamelan orkest waar een bekoorlijke Javaanse danseres haar dansen uitvoerde. Dit alles ging gepaard met een hoop Papegaai jenever, een soort spiritus die tot drank was gepromoveerd en waarbij de glazen van mond tot mond gingen. Onze chemisch en technisch adviseur meneer Delfgouw die ons had opgeleid tot suiker chemiker, vond het belangrijk dat wij dit mee maakten. Hij wist wat ons groentjes te wachten stond, maar wij niet. De danseres kwam al wiebelende op meneer Delfgouw af, gooide haar slendang om zijn hals en begon geknield in het Javaans te zingen. Toen zij ophield, trok zij hem met de slendang naar de dansvloer, bood hem een glas (niet een glaasje!) van die brandende jenever aan en daarna begonnen zij en nog enkele mandoers te tandakken. Na afloop duwde hij wat geld in haar bh en kwam de danseres op mijn vriend Ben van der Geugten af. Ben luister de naar het gezang, keek wezenloos voor zich uit en toen hij niets deed werd hij naar het midden van de kring getrokken, kreeg een glas van dat bocht te drinken en moest mee tandakken. Nadat de muziek stopte, ging hij terug naar zijn plaats, maar daar begon hetzelfde ritueel opnieuw. Ben zei en deed niets en werd nog een keer naar het midden van de dansvloer getrokken. Daar kreeg hij ook een nieuw glas. Intussen was Ben behoorlijk zat en toen hij voor de derde keer werd bezongen, gooide hij de slendang van zich af en rende naar een muur, waar hij alles uit kotste. Wij hebben hem weg moeten dragen, zo zat was hij Later hoorden wij dat de danseres je al zingende vroeg of je met haar wilde dansen. Reageerde je niet, dan betekende dat, dat je haar verzoek inwilligde. Wilde je er vanaf komen dan moest jij je los kopen door geld in haar bh te stoppen. Gelukkig zijn wij niet teruggegaan naar de selamatan, want in dat geval zouden wij allemaal dronken naar huis zijn gegaan. De campagnefuif voor het stafperso neel werd apart gehouden, meestal in een soos die zich bij de meeste suikerfabrieken op het fabrieksterrein bevond. Op suikerfabriek Meritjan in Kediri hadden we geen sociëteit en de administrateur besloot het gewoon op de overdekte ruimte voor het kantoor te houden. Iedere employé mocht twee gasten uitnodigen. De administrateurs van omliggende fabrieken en de staf van het hoofd kantoor in Soerabaja zouden ook van de partij zijn. De vloer werd moessQn 20

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2003 | | pagina 20