Grenzen van de zeden digheden geïnterpreteerd kunnen worden', aldus Sorgdrager. We rede neren verder over de verhouding overheid en samenleving. Maken mensen hun eigen regels en loopt de overheid achter de feiten aan met haar wetten? Of is het juist de overheid die de kaders schept? 'De overheid is de representant van de samenleving en dienaar van de gemeenschap. De stem van het volk is vertegenwoordigd in de Tweede Kamer, die de wetten maakt. Enerzijds leeft de overheid op de waan van de dag, anderzijds is er toch ook wel enige bezinking voor dat wetten tot stand komen of gewijzigd worden. Nu wordt veel gereageerd op wat er in de maat schappij gebeurt. Terrorisme bijvoorbeeld moet meteen aangepakt worden. Dat vind ik goed.' Soms lijkt het of we wetten van Meden en Perzen hebben. Zo beschrijft Sorgdrager in haar boek de zaak van een vrouw die in haar slaap verkracht werd. De wet bepaalt dat er van verkrachting sprake is bij onmacht of bewusteloosheid. De vrouw in kwestie verkeerde in een halfslaap met als gevolg dat de dader niet vervolgd werd. Hoe denkt Sorgdrager hier nu over? 'Oh ja, die zaak van die halfslaap. Het zou je maar gebeuren wanneer je goed van vertrouwen bent en denkt dat je te maken hebt met je eigen man. Blijkt het iemand anders te zijn.' In dit geval bleek het inderdaad een wet van Meden en Perzen. Sorgdrager: 'Het gaat om de inter pretatie van de rechter en in deze zaak was de rechter heel juridisch bezig. Dan ontdek je gaten in de wet, die het parlement vervolgens moet repareren.' Een heel ander punt, de DNA- databank. Misdadigers kunnen binnen no time getraceerd worden met behulp van dit systeem. Waarom zouden we niet de DNA- gegevens van alle Nederlanders in een databank verzamelen? Sorgdrager is er bepaald niet enthousiast over: 'Oh, die databank gaat er wel komen hoor. Eén terro ristische aanslag is genoeg.' Het recht van de privacy komt in de verdrukking, omdat DNA vergaande informatie kan verschaffen. DNA kan bijvoorbeeld uitwijzen of iemand een criminele geaardheid heeft, of aanleg voor andere stoor nissen en ziektes. Het gevaar is dat men bepaalde voorzorgsmaatregelen wil nemen op grond van wat iemand in zijn DNA meedraagt. Wie zegt dat iemand werkelijk tot criminele daden overgaat? Sorgdrager: 'Je kunt natuurlijk afspraken maken hierover, maar de grens wordt steeds verlegd. Ik hou daar niet van. Je persoonlijke gegevens zijn al in allerlei databanken opgeslagen. Een bonuskaart van Albert Heijn heb ik, want ik wil natuurlijk wel graag die korting. Maar mijn adresgegevens hebben ze niet. Met sommige dingen hebben ze niets te maken.' Overigens heeft ze geen moeite met een databank van criminelen, want die hebben daad werkelijk wat op hun kerfstok. Emotie Sorgdrager is fel tegen emotie in het strafproces. Op een gegeven moment ging het geluid op dat de stem van het slachtoffer in het strafproces betrokken moest worden. 'Waanzin', vindt Sorgdrager: 'ik was bij het Hof van Assisen in België en vond het mensonterend wat ik daar zag. Het ging om de moord op een vrouw. Alles en iedereen werd opgevoerd, het was een heel theater dat nergens toe leidde. Als samen leving hebben we besloten dat alleen het OM in de rechtszaal optreedt, want de stem van het slachtoffer is te veel een emotionele factor. Dit kan van invloed zijn op de positie van de verdachte of op het slachtoffer zelf, als die zich niet kan uiten.' Ook bij het verwerken van een trauma geeft ze de voorkeur aan verstand in plaats van emotie. Sorgdrager, in haar boek: 'Ik geloof eerder in een specifiek op de verwerking gerichte hulpverlening, en vooral in verstandige ouders, die in het bijzijn van hun kind in staat zijn hun eigen emoties onder controle te houden.' Wij vinden dat ze tamelijk rationeel, Nederlands, ingesteld is en vragen ons af wat er Indisch is aan haar. Sorgdrager: 'Door het gedrag van ouders kunnen kinderen, die al getraumatiseerd zijn, nog meer schade ondervinden. Het beste wat een kind kan hebben, zijn heel lieve, warme ouders.' En emotie-tv? 'Nee, doe 't in eigen kring. Je mag je emotie wel tonen, maar niet exploiteren. Het verdriet van de een is amusement voor de ander. Programmamakers realiseren zich niet wat ze mensen aandoen. Zo wordt iemand full-time slachtoffer. Dat is pas schadelijk. Je hoeft ver driet niet te vergeten, maar het moet deel gaan uitmaken van je wezen.' Indisch Hmm. Interessant wat u vertelt, maar eigenlijk bedoelden we met deze vraag iets anders. Sorgdrager lacht: 'Oh, wat was de vraag dan?' We vinden u zo'n nuchtere Hollander, wat is typisch Indisch aan u? Sorgdrager: 'Indische mensen lopen niet te koop met hun emoties. Maar van binnen zit er veel. Ze laten bijvoorbeeld niet merken dat ze een hekel hebben aan iemand. Dat merk ik soms ook bij mezelf. Op sommige punten ben ik vrij gereser- 10 moessQn

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2003 | | pagina 10