Een bruiloft
Iedere maand bespreekt
Frans Leidelmeijer
een kunstobject
dat ontstaan is uit de
Europese en Indische
kruisbestuiving.
Nieuwe afleveringen van
Tussen Kunst Kitsch
worden elke maandagavond
om 21.00 uur uitgezonden
op Nederland 1
Dit glas-in-loodraam met
twee bruidsmeisjes maakt
deel uit van een groter
geheel, bestaande uit vijf grote
gebrandschilderde glas-in-lood-
ramen. Deze ramen bevinden zich
in de trouwzaal van het voormalige
stadhuis in Amsterdam op de
Oudezij ds Voorburgwal, waar nu
hotel The Grand gevestigd is.
Op het middenraam is een bruid
spaar en face afgebeeld, met aan
weerszijden een stoet van bruids
meisjes en profile die geschenken
aandragen. De bloemen, vruchten,
een boek, een kruis en een vogel
zijn symbolen voor een rijk en
gelukkig huwelijksleven. Het bruid
spaar en de bruidsmeisjes zijn
gekleed en gekapt volgens de mode
van de jaren twintig. Het glas-in-
lood en de wand- en plafondschil
deringen werden in 1925-1926
ontworpen door de multi-getalen-
teerde kunstenaar en ontwerper
Chris Lebeau (1878-1945).
Het glas-in-lood werd uitgevoerd
door de Haagse firma H. Liefkes.
Naast glazenier was Lebeau schilder,
batikker, graficus en ontwerper van
modern glas- en aardewerk. Hij ont
wierp ook toneeldecors voor de
bekende toneelregisseur en toneel
speler Eduard Verkade en zijn toneel
gezelschap Die Haghe spelers. Met
hem en een deel van het gezelschap
was Lebeau in 1914 op tournee in
Nederlands-Indië. Verkade wilde
Lebeau de tropische kleurenpracht
van Java laten zien. Ze reisden dwars
door Java, van Batavia naar Soerabaja
en weer terug. Onderweg
deden ze onder andere de ste
den Semarang en Djokjakarta
aan. In Djokjakarta woonde
Lebeau een vorstelijke huwe
lijksplechtigheid bij in de kra
ton. De kleuren van de kleding,
de bloemen bij deze bruiloft
en de gratie van de vrouwen
die in een stoet geschenken
aan het bruidspaar aanboden,
maakten diepe indruk op hem.
Deze indrukken heeft hij in
het glas-in-loodraam in de
trouwzaal verwerkt. De trouw
zaal is als een Gesamtkunst-
werlc ingericht, dat wil zeggen
dat de verschillende onderde
len van het interieur harmo
nisch op elkaar zijn afgestemd,
zowel in kleur als vormgeving.
De term Gesamtkunstwerk
werd voor het eerst in de
negentiende eeuw door de
componist Richard Wagner
gebruikt voor zijn opera's.
Hierin waren beeld, woord en
muziek op elkaar afgestemd,
zodat ze bij de toeschouwer
een bepaalde stemming opriepen.
Er wordt nog steeds getrouwd in
deze prachtige entourage, dus als u
trouwplannen heeft, wat let u om
elkaar hier het ja-woord te geven!
Foto: Erik en Petra Hesmerg
48ste jaargang - nummer 6 - december 2003
17