SEGGELUM URBIS BATAVIAE:
30 MEI 1619
Palmwijn
Chinese rijstwijn
Kietelt de keel
En verwarmt het bloed
Van zij die aanleggen
In de haven van Sunda Calapa
SEGGELUM URBIS BATAVIAE:
30 MEI 1619
Tuak nira
Arak Cina
Menggeletik tenggorokan
Dan memanaskan urat darah
Para pesinggah
Di pelabuhan Sunda Calapa
Resten van de zure dampen van
wrange azijn
Bliezen in het gezicht van de leeuwen Majoor
Uit Hoorn
Als een hongerige leeuw,
Verbergt hij zich
Ligt op de loer
Telt
Zet een val
En gaat op rooftocht
Slachtoffers in zijn gebogen vingers.
Iedere dag, centimeter voor centimeter
Stap voor stap
Met vertrouwen
De lange Majoor
Sluit en bezweert de moerassen van Jacatra
Tot Kasteel Batavia.
Als een verlegen leeuw
Maakt hij gasten, soldaten en slaven het hof
Om te laten voelen hoe scherp zijn hoektanden
zijn
Scherp als een lans.
Hun bloed spettert
De stenen muur van de forten Mauritius en
Nassau.
Een deel stolt.
Gestuurd en door de Majoor opgedragen
Aan de voorouders van de Batavieren
In Hollandia.
Vertaling: Sjors Bos
Sisa uap getir asam cuka
Menerpa wajay Mayor singa
Dari kota Hoorn
Seperti singa lapar,
Ia mengendap
Mengintai
Menghitung
Menjerat
Dan memangsa
Kurban dalam jemarinya yang lentik.
Tiap hari, sesenti demi sesenti
Sehasta demi sehasta
Dengan rasa pasti
Sang Mayor jangkung
Menutup dan menyulap rawa
Jacatra
Menjadi Kastil Batavia.
Seperti singa pemalu
Ia merayu para pesinggah, tentara dan
budak
Untuk merasakan runcing taringnya
Setajam tumbak.
Darah mercka menciprati
Tem bok menara benteng Mauritius dan
Nassau.
Sebagian yang mengental
Dikirim dan dipersembahkan oleh sang
Mayor
Kepada leluhur orang-orang Batavier
Di Hollandia.
mijn gedichten probeer ik die verhalen te
vertellen. Omdat veel van haar verhalen tij
dens de Nederlandse tijd plaatsvinden raakte
ik geïnteresseerd in de invloed die Nederland
heeft gehad op Indonesië. Welke elementen
van de Nederlandse of Europese cultuur zijn
nog te traceren? Dat wil ik weten.'
Zijn die invloeden er dan nog
'Hoewel het al lang geleden is zijn er nog
steeds dingen uit die tijd terug te vinden. Zo
is dat met alle grote buitenlandse invloeden
in Indonesië gegaan. In de moderne cultuur
zijn, zeker op Java en Bali, nog veel elemen
ten aanwezig uit de boeddhistische en hin
doeïstische cultuur. Ik wil weten welke
invloed de Nederlandse cultuur, zowel kwali
tatief als kwantitatief, heeft achtergelaten.
De Nederlandse tijd heeft niet alleen maar
negatieve kanten. Ik weet wel dat het 't alge
mene beeld is in Indonesië, en dat het poli
tiek correct is te vinden dat Nederland alleen
maar fout was tijdens de koloniale tijd. Ik wil
verder kijken. Het is allemaal niet zo zwart
wit.'
ben. Het is wel completer geworden, je voelt toch hoe een land en
zijn volk is. Het valt me op dat Nederland een handelsland is. Een
goed ontwikkelde infrastructuur. Iedereen is hier erg mobiel. Veel
meer dan in Indonesië. Ik vind het leuk om hier te zijn.'
Waar komt je interesse voor Nederland vandaan?
'Mijn interesse voor Nederland heb ik van mijn moeder. Tijdens de
koloniale tijd ging ze naar een Nederlandse school. Daar heeft ze
Nederlands geleerd. Ze spreekt het nog steeds vloeiend. Mijn moe
der vertelde vaak over de Nederlandse tijd en de Japanse bezet
ting. Ze had het dan over 'de Jap'. Ik geloof dat sommige mensen in
Nederland de Japanners nog steeds zo noemen. Ik vond het zonde
om niets met haar verhalen te doen en ben ze gaan verzamelen. In
Wat ben je meer, historicus of dichter?
'Ik ben een historicus én een dichter. Ik hou
me bezig met mensen, culturen en de ver
banden daartussen. De dingen die ik vind,
wil ik graag met mensen delen. Of dat nu via
een gedicht, essay of column is maakt me
niet zoveel uit. Ik werk graag over de grenzen
van verschillende disciplines en onderwer
pen heen. Je moet je, vind ik, zo min mogelijk beperken. Alles
heeft met elkaar te maken. De verbanden tussen de verschillende
disciplines zijn heel interessant. Economie, literatuur, geschiede
nis... in het echte leven loopt het allemaal door elkaar heen. In
mijn werk ook. Ik ben van alles een beetje. Ik zie mezelf dan ook
als een generalist. Ik ben geïnteresseerd in het grotere geheel en
bestudeer als het ware het ecosysteem van volken. Alles beïn
vloedt elkaar.'
Onderscheidt die manier van denken je van dichters en historici?
'In Indonesië zijn er weinig mensen die verder kijken dan de gren
zen van hun discipline. Er zijn sowieso weinig mensen die geke
ken hebben naar wat de invloeden van Nederland zijn geweest op
moesson