SEGGELUM URBIS BATAVIAE: 30 MEI 1619 Palmwijn Chinese rijstwijn Kietelt de keel En verwarmt het bloed Van zij die aanleggen In de haven van Sunda Calapa SEGGELUM URBIS BATAVIAE: 30 MEI 1619 Tuak nira Arak Cina Menggeletik tenggorokan Dan memanaskan urat darah Para pesinggah Di pelabuhan Sunda Calapa Resten van de zure dampen van wrange azijn Bliezen in het gezicht van de leeuwen Majoor Uit Hoorn Als een hongerige leeuw, Verbergt hij zich Ligt op de loer Telt Zet een val En gaat op rooftocht Slachtoffers in zijn gebogen vingers. Iedere dag, centimeter voor centimeter Stap voor stap Met vertrouwen De lange Majoor Sluit en bezweert de moerassen van Jacatra Tot Kasteel Batavia. Als een verlegen leeuw Maakt hij gasten, soldaten en slaven het hof Om te laten voelen hoe scherp zijn hoektanden zijn Scherp als een lans. Hun bloed spettert De stenen muur van de forten Mauritius en Nassau. Een deel stolt. Gestuurd en door de Majoor opgedragen Aan de voorouders van de Batavieren In Hollandia. Vertaling: Sjors Bos Sisa uap getir asam cuka Menerpa wajay Mayor singa Dari kota Hoorn Seperti singa lapar, Ia mengendap Mengintai Menghitung Menjerat Dan memangsa Kurban dalam jemarinya yang lentik. Tiap hari, sesenti demi sesenti Sehasta demi sehasta Dengan rasa pasti Sang Mayor jangkung Menutup dan menyulap rawa Jacatra Menjadi Kastil Batavia. Seperti singa pemalu Ia merayu para pesinggah, tentara dan budak Untuk merasakan runcing taringnya Setajam tumbak. Darah mercka menciprati Tem bok menara benteng Mauritius dan Nassau. Sebagian yang mengental Dikirim dan dipersembahkan oleh sang Mayor Kepada leluhur orang-orang Batavier Di Hollandia. mijn gedichten probeer ik die verhalen te vertellen. Omdat veel van haar verhalen tij dens de Nederlandse tijd plaatsvinden raakte ik geïnteresseerd in de invloed die Nederland heeft gehad op Indonesië. Welke elementen van de Nederlandse of Europese cultuur zijn nog te traceren? Dat wil ik weten.' Zijn die invloeden er dan nog 'Hoewel het al lang geleden is zijn er nog steeds dingen uit die tijd terug te vinden. Zo is dat met alle grote buitenlandse invloeden in Indonesië gegaan. In de moderne cultuur zijn, zeker op Java en Bali, nog veel elemen ten aanwezig uit de boeddhistische en hin doeïstische cultuur. Ik wil weten welke invloed de Nederlandse cultuur, zowel kwali tatief als kwantitatief, heeft achtergelaten. De Nederlandse tijd heeft niet alleen maar negatieve kanten. Ik weet wel dat het 't alge mene beeld is in Indonesië, en dat het poli tiek correct is te vinden dat Nederland alleen maar fout was tijdens de koloniale tijd. Ik wil verder kijken. Het is allemaal niet zo zwart wit.' ben. Het is wel completer geworden, je voelt toch hoe een land en zijn volk is. Het valt me op dat Nederland een handelsland is. Een goed ontwikkelde infrastructuur. Iedereen is hier erg mobiel. Veel meer dan in Indonesië. Ik vind het leuk om hier te zijn.' Waar komt je interesse voor Nederland vandaan? 'Mijn interesse voor Nederland heb ik van mijn moeder. Tijdens de koloniale tijd ging ze naar een Nederlandse school. Daar heeft ze Nederlands geleerd. Ze spreekt het nog steeds vloeiend. Mijn moe der vertelde vaak over de Nederlandse tijd en de Japanse bezet ting. Ze had het dan over 'de Jap'. Ik geloof dat sommige mensen in Nederland de Japanners nog steeds zo noemen. Ik vond het zonde om niets met haar verhalen te doen en ben ze gaan verzamelen. In Wat ben je meer, historicus of dichter? 'Ik ben een historicus én een dichter. Ik hou me bezig met mensen, culturen en de ver banden daartussen. De dingen die ik vind, wil ik graag met mensen delen. Of dat nu via een gedicht, essay of column is maakt me niet zoveel uit. Ik werk graag over de grenzen van verschillende disciplines en onderwer pen heen. Je moet je, vind ik, zo min mogelijk beperken. Alles heeft met elkaar te maken. De verbanden tussen de verschillende disciplines zijn heel interessant. Economie, literatuur, geschiede nis... in het echte leven loopt het allemaal door elkaar heen. In mijn werk ook. Ik ben van alles een beetje. Ik zie mezelf dan ook als een generalist. Ik ben geïnteresseerd in het grotere geheel en bestudeer als het ware het ecosysteem van volken. Alles beïn vloedt elkaar.' Onderscheidt die manier van denken je van dichters en historici? 'In Indonesië zijn er weinig mensen die verder kijken dan de gren zen van hun discipline. Er zijn sowieso weinig mensen die geke ken hebben naar wat de invloeden van Nederland zijn geweest op moesson

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2004 | | pagina 14