of hoe Canisianen zich een plek veroverden in het Decapark theater Soekarno had flink op z'n donder gekregen, volgens het Polygoon Journaal. En zelfs Sinterklaas kwam weer zwetend langs in december. En zo zou het altijd wel blijven, dachten wij. Soms stond er in rood ook nog bodoh [dom] of malas [lui] door je werk. Sommige paters werden door pelopor-bendes die op school kwamen zwaar mishandeld, als die er achter kwamen dat zij ons 's middags in de kapel stiekem wiskun deles gaven. het huidige Indonesië. Mensen zijn niet gewend om hun eigen geschiedenis vanuit een net iets andere invalshoek te bekijken. Ze kennen, zeker in Indonesië, vaak alleen de "officiële" versie. Ik merk dat ook aan de reacties op mijn gedichten en essays.' Wat voor reacties krijg je dan 'Veel mensen zijn verbaasd, hebben de koloniale geschiede nis nog nooit op deze manier bekeken. Ie moet, volgens mij, niet alleen naar de negatieve kanten van een vreemde overheersing kijken. Natuurlijk, er waren negatieve kanten aan de Nederlandse tijd, dat wil ik ook niet bagatelliseren. Maar de positieve kanten - en die waren er wel degelijk - zijn minstens zo belangrijk. Nederland was en is een welva rend en ontwikkeld land. Daar hebben we in Nederlands- Indië natuurlijk ook de vruchten van geplukt. Ik zeg niet dat het allemaal koek en ei was toen. Maar het is belangrijk om een evenwichtig beeld van die tijd te hebben. Niet alleen maar het slechte of alleen het goede benadrukken.' En dat evenwichtige beeld schets je in je poëzie? 'Ik zie mijn bundels als een archief om verhalen in op te slaan. Een archief dat voor iedereen toegankelijk is. In Indonesië lezen veel mensen poëzie. Door die verhalen in gedichten te verpakken, maak ik ze toegankelijk voor een grote groep mensen. Ie bent bovendien veel vrijer in poëzie. Als dichter bepaal je zelf in welke vorm je iets vertelt. Ik ben ook bang dat veel kennis over vroeger verloren gaat wanneer ik sommige dingen niet opschrijf. En dat is zonde. Ie moet het verleden kennen om het heden te begrijpen. In die zin zijn mijn gedichten een spiegel waarin je kunt zien wie je vroeger was. Het heden staat in direct contact met het verleden. Dat wil ik ook laten zien met de column die ik voor Moesson schrijf. In mijn gedichten, en in de column, vel ik geen oordeel over wat ik beschrijf. Ik laat alleen zien wat er in lakarta veranderd is. Hoe je de inhoud van die gedich ten interpreteert, welk waardeoordeel je daarover velt, is aan jezelf. Ik blijf neutraal, ben niet boos over de Nederlandse tijd of cynisch over Indonesië nu. Dat heeft geen zin. Ie verandert er niets mee. Wat dat betreft is mijn benaderingswijze vrij journalistiek. Ie mag mijn poëzie journalistiek, historisch of wat dan ook noemen. Dat maakt mij niets uit zolang je mijn werk op de inhoud beoordeelt en niet op de vorm.' o Seggelum Urbis Bataviae: 30 mei 1619, uit; Dari Batavia Sampai Jakarta 1616 -1999. Deze bundel is helaas niet in Nederland verkrijgbaar. Bolossen Bolossen betekent spijbelen, of ongezien ergens naar binnenglip pen. Maar bolossen is meer dan alleen maar spijbelen uit school. Bolossen is een kunstvorm die te maken heeft met het vrije leven. Bolossen geeft een gevoel van vrijheid dat niet met geld te koop is. Het Decapark theater in lakarta was toen zo'n plaats die uitnodig de tot bolossen. Het was een mooie bios, waar nette Indo's en uit gaande militairen met hun meisjes naar toe gingen. Zij bolosten nooit. De beste films draaiden in het Decapark theater. Laurel 8z Hardy, Sahara met Humphry Bogart, Errol Flynn als Captain Blood, Zorro en meer van die geweldige films, die vlak na de lapanse tijd en Bersiap, iedereen een tijdelijke vlucht uit de doorstane ellende boden. Ofschoon lan Soldaat uit Holland nog druk bezig was elders in het land die pelopors op hun sodemieter te geven, deed men in lakarta net of alles weer normaal was. Indië was weer van Nederland. Bodoh Wij, jongens van de derde klas Canisius College hbs, bolosten vaak om naar het Decapark theater te gaan. Het was op school echt niet meer leuk. Van de ene op de andere dag werden onze paters jezuïe ten vervangen door Indonesische leraren die alle Indische jongens discrimineerden. Door alle proefwerken ging een rode streep en er kwam een 1 onder te staan, zonder dat ze het lazen. Chaos Voor het loket van de Decapark bios stond het zwart van de ka- tjongs. Er draaide een nieuwe film met Laurel Hardy. De halve klas had die dag gebolost en we stonden voor de bioscoop. We beke ken de situatie altijd eerst. Waar het hardst geduwd werd, ontstond de 'bolos-ingang'. Daar concentreerde je je acties op. Als je met een grote groep veel chaos en rotzooi maakte, kwam je met z'n allen gratis binnen. Het lukte altijd. Het loket was meestal een hokje van bamboe en gedek en het stond elke keer op een andere plaats, soms zelfs achter de bios in de modder. Waarom dit zo was, wist niemand en er was ook geen mens die er zich druk over maakte. Deze keer stond het hok voor de zaalingang. Iedereen keek oplet tend naar de kleine opening in het bamboehuisje. Zodra het plank je voor die opening weggehaald werd, begon iedereen te duwen. 16 moesson

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2004 | | pagina 16