Ik wil mezelf niet te grabbel gooien met elkaar uitwisselt?' Hüpscher praat het hele interview makke lijk door. Het zal laat in de avond worden als we Amsterdam uit rijden. Hüpscher speelde in vier films van Eddy Terstall. Hierdoor hoorde ze al snel bij de zogenoemde Terstall-meisjes; de vaste actrices van de regisseur. Ook Hüpschers volgende film, Simon, welke uitkomt in september 2004, is er weer een van Terstall. Waarom weer een film van Terstall? 'Eddy's films komen recht uit zijn hart. Hij vindt dat hij iets te ver tellen heeft, schrijft het op en verfilmt het. Wat een lef en doorzet tingsvermogen heb je dan. Hij is maatschappijkritisch en verpakt het in grappige dialogen. En doordat we steeds met dezelfde groep werken, is er een bijzondere sfeer ontstaan.' En dan ineens zit je in Costal Een commerciële film zonder veel diepgang. 'Ja Costa!, dat was het begin van mijn commerciëlere werk. En ik ben blij dat ik het heb gedaan, het geeft je naamsbekendheid. Aan de andere kant is het wel jammer dat mensen mijn naam soms alleen linken aan die film. Hoewel het een goeie film was, voor tie ners.' Maar een commerciële tienerfilm, dat staat zo haaks op wat je tot nu toe gedaan hebt. Wat deed je daar eigenlijk?' 'In Nederland is het zo dat je bekend bent omdat je overal te zien bent, niet omdat je goed bent. Dat is zo frustrerend. Dat is nergens zo, in Engeland niet, in Frankrijk niet, in Duitsland niet. In die lan den werk je jarenlang keihard voor een beetje erkenning. Kijk, films worden gesubsidieerd door de overheid en gemeentelijke instellingen en die steken alleen geld in projecten waarvan ze denken dat het zal slagen. Wanneer er onbekende acteurs in zit ten, nemen ze geen risico. Daarom krijgen bekende acteurs de grote rollen. En om bekend te worden, moet je dus commerciële dingen doen. Er is zoveel media, je moet in tien tijdschriften tege lijk staan wil je opgemerkt worden. Soms is het gewoon goed dat je met een jurkje en een big smile op de foto komt. Jezelf presente ren moét! Natuurlijk kan ik me idealistisch opstellen en zeggen: ik kies alleen voor films die mij aanspreken. Dan ga ik zwaar praten over toneel en moeilijk en interessant doen, maar dan zit ik dus thuis. Ik pak alles aan wat ik kan, doe óveral auditie voor maar wordt alleen niet overal aangenomen. Zoals voor Floris en Phileine zegt sorry. Dat had ik graag gewild, ja.' Zit je daarom ook in de reclame van Crystal Clear? 'Ja, maar ook omdat ik de regisseuse ken en haar heel goed vind. Ik krijg best wat aanbiedingen, maar ik doe lang niet alles. Ik kan ook wel in Playboy gaan staan - niet dat ik gevraagd ben - of in het panel van Waku Waku zitten, maar dat wil ik niet. Ik wil mezelf niet te grabbel gooien. In bepaalde programma's, zoals Kopspijkers, wil ik graag gast zijn, maar dan wel om mijn werk te promoten. Ik speel nu in het toneelstuk De naam van Jon Vosse. Daarvoor moesten we in twee weken tijd de Nederlandse, Engelse en Duitse vertalingen naast elkaar leggen en elke optie bekijken om een mooie zin te formuleren. Dat is echt voeding voor je her sens. Als je mensen daar een mooie avond mee kan bezorgen, vind ik dat bijzonder. Ik ben geen wereldverbeteraar maar als je als acteur het volk kan vermaken, vind ik dat een zinnige bezigheid. Zolang het cultuurgoed in Nederland maar gewaarborgd blijft.' Hoe ziet jouw leven er op dit moment uit? 'Ik zou graag wat rustiger willen zijn. Ik ben altijd rusteloos en ongeduldig en kan slecht tegen alleen zijn. Ik heb het wel eens geprobeerd, maar toen werd ik gek. Als ik alleen thuis ben moet ik iemand bellen, een boek lezen of een film kijken. Mensen om me heen geven mij rust. Sommigen vinden dat ik daar aan moet wer ken. Zelf heb ik geaccepteerd dat ik mensen om me heen nodig heb, is dat zo erg? Wat ook onrustig is, is dat ik in de afgelopen elf jaar elf keer verhuisd ben. Ik woon telkens in onderhuur, en elke keer schilder ik alles en richt het helemaal mooi in, en dan kan ik weer weg. Het is gewoon moeilijk om in Amsterdam een mooi huisje te huren.' Komt die onrust misschien ook door je leeftijd, je bent dertig geweest? 'Ik denk het wel. Ik zie mensen van achtentwintig jaar die al een boek hebben geschreven, en dan denk ik: shit! Zij zijn jonger dan ik. Dat is vreselijk frustrerend. Wat ik ook heb is dat ik over kinde ren nadenk. Ik vind ze zo ontzettend leuk om vast te houden. Twee vriendinnen van me zijn zwanger, en dat is zo heftig. Het is zo mooi om te zien dat de hele wereld letterlijk om hun buik draait. Het leven lijkt daardoor versimpeld: je gaat voor de baby zorgen, je moet dat kindje opvoeden. Alles wordt weer relatief en je ziet dat er meer is dan jezelf en je eigen carrière. Het lijkt me zo rustig.' 'Het voordeel van ouder worden is dat ik me meer bewust ben van de wereld om me heen. Ik maak me minder druk en weet dat ik gelukkig moet zijn met wat ik heb. Ik ben zo rijk. Wat acteren betreft zou ik nu wel eens de rol willen spelen van een ouder iemand. Van een vrouw die echt al iets meegemaakt heeft in haar leven. Tot nu toe speel ik altijd van die naïeve meisjes. De rol die ik nu speel in De naam is ook weer die van het vijftienjarige zusje. Vijftien! Dan heb je nog niet eens borsten! Ik zal gewoon altijd dat meisje zijn. Het wordt misschien tijd dat ik in het echte leven opgroei. Ik vroeg eens aan mijn vriendin wat ik moet doen om als rijpe vrouw gecast te worden. Nou, zei zij, begin eens met je kle ding.' Hüpscher wijst op haar jeans, fluffy trainingsjackje en witte januari 2004

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2004 | | pagina 21