Toekomst column Volgens Vilan van de Loo Intiem met Daniël Sahuleka Xander op nummer i Het is me een raadsel, waarom iedereen deze weken zo vrolijk is. Almaar nieuwjaarskussen met goede wensen uitdelen; mij gaat dat slecht af. Zo geruisloos mogelijk zet ik een stapje achteruit. Laat mij maar met rust in januari, want ik moet nadenken over het jaar dat voorbij ging. Waarschijnlijk deed ik er beter aan om blij vooruit te kijken naar de twaalf nieuwe maanden die het jaar heeft, om te vullen met wensen, verlangens en verwachtingen. Precies dat deprimeert me. Vooruit kijken is onzeker heid, alle helderzienden ten spijt. In januari denk ik daarom terug. Aan het verleden, waarbij zich nu 2003 heeft gevoegd. Liever leef ik temidden van mijn herinneringen, denkend aan wat was en voorbij ging. Soms kijk ik naar baby's in een kinderwagen. Ongevormde gezichten, zon der uitdrukking, zonder eigenheid. Dat ligt onder een dekentje een baby te zijn. Een enkele keer kijkt zo'n baby terug. Dan schrik ik. Hoe kan 't, dat een klein mens van een paar maanden zo wetend kijkt, ik begrijp dat niet. Zo peinzend, mij doorgrondend haast. De moeder houdt de kinderwagen stil en wacht. Alsof het een plicht is, die er wel bij kan, naast al het voeden en luiers verschonen en 's nachts wakker worden omdat de baby huilt. Ze is uitgeput, de baby eist haar op. Ook een baby met de ogen van een oud mens dat veel gezien heeft. Dat verwart me. Hoe kan het verleden terugke ren in zo'n jong leven? Daar denk ik over na, zeker in januari. Het is de maand waarin ik voor mijn gemoedsrust Maria Dermoüt herlees. De wereld die ze toont, wat zou ik er graag in willen wonen. Alles wat er gebeurt, is onafwendbaar en aan vaardbaar. Daar is het verleden tenminste nooit voorbij gegaan. In De tienduizend dingen ontmoet ik mevrouw van Kleyntjes. Ze heeft een tuin en zij leeft met wat voorbij ging en bestaat. Er zijn drie meisjes, doch tertjes van haar betovergrootvader, begraven maar niet weg. Maria Dermoüt schrijft: 'De koeien van mevrouw van Kleyntjes werden in de heu vels geweid, en de wilde hertjes kwamen er stilletjes grazen. De drie kleine meisjes speelden daar wel, 's middags in de zon, als er niemand was; de afgevallen rozebladen hadden weer overal in het rond gelegen! zei de koe herder. "Laat ze maar," zei mevrouw van Kleyntjes. En soms, niet dikwijls, zaten zij alle drie naast elkaar gehurkt op het strandje aan de binnenbaai onder de plataan bomen, een eind van het huis af, om te kijken wat voor horentjes aangespoeld waren. Zij krabbelden het zand wat weg (dat was later duidelijk te zien), horentjes verstoppen zich wel - sst. Alle mensen daar kende de drie meisjes, en keken uit of zij er waren. Zij wilden de kinderen niet verjagen; zolang zij maar een andere kant opkeken en deden alsof zij er niet waren, bleven zij rustig doorspelen, zeiden zij altijd. Mevrouw van Kleyntjes had de drie meisjes nooit gezien, dat speet haar wel. Was zien nodig? Zolang zij zich herinneren kon, had zij over hen horen pra ten; zij hoorden erbij, zij hadden een vaste plaats op haar tuin op het eiland in de Molukken en ook in haar eigen leven.' Precies dat is januari voor mij. Niet naar de toekomst hollen, maar weten dat er een verleden is. Met een oudjaar erbij is mijn leven rijker geworden. Ik tel de doden die erbij kwamen: die weg, een ander omdat hij het wilde, iemand wiens tijd het opeens was. De herinneringen stapelen zich op en eisen hun plaats, net zoals de meisjes van mevrouw van Kleyntjes een vaste plaats op de tuin hadden. Ze blijven rustig doorspelen. Omdat ze er thuis horen. Eindelijk is het dan zover, Edisonwinnaar Daniël Sahuleka gaat met de billen bloot. Na lang aandringen van zijn fans brengt Sahuleka een akoestisch album uit. Op zijn tiende album gebruikt de Molukse zanger geen band en geen ingewikkelde arrangementen. Eerlijk is eerlijk, de combinatie van Sahuleka en akoestische gitaar werkt erg goed. De nummers klinken door de combinatie van stem en gitaar erg kwetsbaar. De jazzy stem van Sahuleka maakt deze cd tot de ideale zondagmiddag cd. Lekker op de bank met een warme kop chocolademelk in je hand en het intieme Colorfool op de achtergrond. Veertien van de zestien nummers schreef Sahuleka zelf. Verder bevat het album twee covers. De Carol King klassiekers 'Tapestry' en 'Home again' brengen het beste in Sahuleka's soulvolle stem naar boven. Colorfool is warm, puur en kwetsbaar. Daniël Sahuleka zoals we hem het liefste horen. 1 Colorfool van Daniël Sahuleka is nu verkrijgbaar bij de platenzaak en te bestellen op de website van Daniël Sahuleka. Meer informatie: www.sahuleka.com of tel.: 035 - 526 83 76. Xander de Buisonjé staat op nummer 1 van de Belgische album top 50, alleen niet met zijn eigen cd. Hij heeft voor Een nieuw begin, het debuutal bum van Wim Soutaer, de winnaar van het Belgische programma Idool (de Belgische Idols), tien van de dertien nummers gecomponeerd. Het album kwam vanuit het niets op nummer één binnen van de Ultratop en was binnen een week goud. Als bonustrack staat 'Afscheid' op de cd. Met dit nummer scoorde Xander de Buisonjé met zijn band Volumia! al een top 3 hit in de Benelux. Er worden nu plannen gemaakt om een tour op te zetten waarin zowel Wim als Xander optreden. Tot en met eind maart touren Xander en band nog langs de Nederlandse theaters. O Meer informatie: www.xanderdebuisonje.nl 'De tienduizend dingen' door Maria Dermoüt. in Verzameld werk. Amsterdam: Ouerido 2001.

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2004 | | pagina 8