'Jan Toorop was tijdens zijn leven al een legende' daar aan de Academie te studeren. Jan voelde zich in Brussel als een vis in het water. Brussel was in die tijd het internationale, bruisende centrum van vernieuwingen in de architectuur, beel dende kunst en toegepaste kunst. Hij ontmoet er kunstenaars die nu tot de top van de klassiek modernen behoren. Hij wordt, als enige Nederlander, uitgenodigd lid te worden van de avantgar- distische kunstenaarsvereniging Les Vingt (de twintig). Dit getal duidt het aantal leden van deze groepering aan. Hij zou er jaarlijks zijn werk exposeren, dat daar op juiste waarde werd geschat. Toorop was zeer ontvankelijk voor nieuwe stromingen in de schil derkunst. In zijn beginjaren werkte hij impressionistisch. Later, toen hij het werk van de Franse schilder Seurat zag, ontwikkelde hij een eigen variant van dit pointillisme (stippeltechniek). Als eerste in Nederland introduceerde hij deze techniek. De Schipbreuk Heel kenmerkend voor hem zijn zijn symbolistische werken. Met behulp van symbolen wordt een bepaald idee, een gedachte en ook diepe zielenroerselen tot uitdrukking gebracht. Ook daarin was Toorop de eerste in Nederland. In 1890 ontstond zijn symbolistische schilderij De Venus van de Zee. De grondtoon van zijn symbolistische werken is somber. De strijd tussen goed en kwaad komt er veel in voor. Toorop vermengde in zijn symbolistische werken invloeden van het westen in combinatie met die van het oosten (wajangachtige figuren) Dit is goed te zien op de poster voor De Schipbreuk, een parodistische cantate van Johannes de Meester. De woeste zee wordt door de fatale vrouwen met hun wajangachtige lijven gesymboliseerd. Zij zullen de schipbreuk veroorzaken. Het haar van de vrouwen verbeeldt huizenhoge golven en het fatale van de vrou wen wordt benadrukt door de valse blik in de ogen. Links in de hoek kruipen de opvarenden angstig weg. De lier die de vrouw met haar lange vingers beroert, is symbool voor verdriet. Piano In Brussel ontmoette hij ook zijn toekomstige vrouw. De Britse Annie Hall, geboren in Ierland uit Schotse ouders. Hij ging met haar naar Engeland om haar ouders te bezoeken, die vreemd opke ken toen hun lelieblanke dochter met deze donkergekleurde kun stenaar bij hen kwam. In Londen ontmoette hij William Morris, de voorman van de Arts and Crafts movement, en de Amerikaanse schilder James McNeill Whistler. Jan voelde zich in Engeland niet thuis, werd er afstandelijk bejegend. Wat een verschil met Brussel! Hij zou er een levenslange aversie tegen de Engelsen aan over houden. Daarna woonde het echtpaar nog in Brussel, Den Haag, Katwijk aan Zee, Domburg, Amsterdam en Nijmegen. Tijdens zijn leven was Toorop al een legende. Hij was beroemd in binnen- en buitenland. Hij exposeerde onder meer in Oostenrijk en Duitsland. In Nederland werd hij niet altijd begrepen. Hij kon ook geen uitleg geven over zijn symbolistische schilderijen. Zijn breed uitgemeten bespreking gaf het publiek geen duidelijk inzicht. Liever kroop hij achter de piano, want piano spelen kon hij als de beste. Hij was beminnelijk, goedlachs en zachtaardig, ieder een mocht hem graag. maart 2004 17

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2004 | | pagina 17