Twee jongetjes met bootje Een tijdje geleden kwam ik in het bezit van een gouache van Toorop, met de voorstelling van twee jongetjes die met een papieren bootje in zee spe len, waarschijnlijk in Katwijk of Domburg; plaat sen waar Toorop gewoond heeft. Dit werkje was vroeger in Indië in het bezit van een van de zusters van Toorop, die het waarschijnlijk van haar broer uit Nederland heeft gekregen. Het kwam in het bezit van Hortence d'Adelhart Toorop, een ver familielid van haar. Die stuurde het in de jaren vijftig per post weer naar haar broer in Amsterdam, die met een zuster van mijn vader getrouwd was. De tekening had de tand des tijds niet goed doorstaan en moest nodig gerestaureerd worden. Een restauratie die mijn achterneef, die de tekening had geërfd, zich niet kon veroorloven. Hij vroeg of ik het van hem wilde kopen en ervoor zorgdragen. Dat heb ik gedaan en het in de oude glorie laten herstellen door de papierrestaurateur van het Stedelijk Museum in Amsterdam. Zo is het werk toch in zekere zin in de familie gebleven. Katholieke periode In Nederland wordt Jan vaak verweten dat hij in zoveel verschil lende stijlen heeft gewerkt. Misschien is dat wel het gevolg van de psyche van een gemengdbloedige. Vloeiende aanpassing is een eigenschap die veel Indische mensen hebben. Toorop heeft in zijn werk veel invloeden ondergaan, maar is zelf ook invloedrijk geweest. Bijvoorbeeld op het werk van de Weense schilder Gustav Klimt, niet een van de minste, heeft zijn symbolistisch werk invloed gehad, wat te zien is aan de beroemde Beethovenfries in Wenen. Ook in het werk van de Schotse Charles Rennie Mackintosh en zijn vrouw Margaret zijn invloeden van Toorop te bespeuren. Nadat hij in 1905 door invloed van zijn vrouw katholiek werd, maakte hij symbolistische tekeningen met een katholieke inhoud in een strenge lineaire stijl, heel anders dan de gebogen lijnen uit zijn beginperiode. De katholieke periode is in artistiek opzicht de minst interessante. Daarnaast heeft hij zijn leven lang portretten gemaakt. Dat deed hij om zich een vast inkomen te garanderen. Ook dit genre beoefende hij met veel verve. Nasi goreng Jan Toorop was een kosmopoliet in hart en nieren, toch bleef hij zijn Indische achtergrond trouw. Hoewel hij zijn ouders niet meer terug heeft gezien, was er een levendige briefwisseling met hen. Ook met zijn zusters had hij een goed contact. Eén zus, Elize Beets- Toorop, die weduwe was geworden doordat haar man in de Atjehoorlog was omgekomen, kwam met haar vier zoontjes naar Holland. Jan werd hun toeziend voogd. Hij zocht hen vaak in Haarlem op en dan was het feest. Oom Jan speelde op de piano, terwijl zijn neefjes met hem dolden. En zijn zus was in de keuken bezig om zijn lievelingsgerecht, nasi goreng met hete sambal, voor hem klaar te maken. De Indo Jan Toorop heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan de kunst rond 1900, zowel in nationaal en internationaal verband. Verder is hij de stamvader geworden van een geslacht van schil ders in Nederland. Zijn dochter Charly Toorop werd een bekende schilder, haar zoon Edgar Fernhout werd dat ook en de nieuwe loot aan de stam is Richard Fernhout, Edgar's zoon die zijn faam nog moet waarmaken, o Met dank aan mijn neef Rudy d'Adelhart Toorop en zijn zoon Timo. Gerard van Wezel, een kunsthistoricus die een catalogue raisonné, een overzichtscatalogus waar bijna alle werken van Toorop in voor komen, in voorbereiding heeft. Volgende maand schrijft Frans Leidelmeijer weer zijn column Uit de kunst. 18 moesson

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2004 | | pagina 18