De smetteloos witte kebaja is een icoon van een vervlogen tijd. Het is dan ook verrassend om te zien dat diezelfde kebaja's van rond 1900 nog steeds in het modebeeld passen. In de tentoon stelling Van Kebaja Senang tot nu' poseren zeven jonge Indische vrouwen in jeans en kebaja. DOOR ESTHER CAPTAIN O FOTOGRAFIE NICKY BOOT Foto's van Indische vrouwen in sarong en kebaja uit het Indië van rond 1900 roepen bij velen nostalgische gevoelens op. Het zijn bekende beelden: de vrouwen gaan gekleed in een mooie, kleurrij ke sarong van batik en een rijk versierde, smetteloos witte kebaja. Een kebaja is een aan de voorzijde openvallende blouse van zeer dun geweven katoen of batist. Alle randen zijn afgezet met kant; de eenvoudige met smalle, de meer deftige met brede stroken. Sarong en kebaja, de wikkelrok en blouse, vormden een typisch Indische manier van kleden. Meer dan een eeuw lang golden sarong en kebaja als de algemene dracht voor Europese vrouwen in Indië, van hoog tot laag. Sarongs hebben door hun weelderigheid en aantrekkelijke kleuren meer belangstelling getrokken dan de kebaja's. Maar in de ten toonstelling 'Van Kebaja Senang naar nu' vormt de collectie keba ja's van meesterkleermaker en kostuumdeskundige Daan Wieman - in het dagelijks leven werkzaam als hoofd kledingatelier van het Nationale Toneel te Den Haag - het hart van de expositie. Doorschijnend Kenmerkend voor kebaja's is hun transparantie: het gebruik van kant en broderie maken de blouse tot een luchtig en soms zelfs doorschijnend kledingstuk - niet onaangenaam in een tropisch klimaat! Kebaja's werden door alle Europese dames in Indië gedra gen: zowel vrouwen van Nederlandse als Indo-Europese afkomst. Zonder uitzondering gingen zij allemaal gekleed in witte kebaja's. Hiermee verschilden zij van Chinese en Indonesische vrouwen, die gekleurde kebaja's droegen: roze, groen, rood en geel waren gebruikelijke kleuren. Soms waren hun kebaja's bedrukt met figu ren, zoals bloemen. Daarnaast bezaten zij witte kebaja's met ge borduurde patronen in kleur. Wit, of preciezer: ongekleurd, is voor veel Aziaten de kleur van het hiernamaals, van het immateriële. Witte kleding wordt dan ook als uiting van rouw gedragen. Witte kebaja's zijn voor Chinese en Indonesische vrouwen daarom een 'te zware' kleur voor dagelijkse kleding. Voor Europese vrouwen was het dragen van een witte kebaja een manier om zich van de Aziatische bevolking te onderscheiden. Accessoires zijn een belangrijk onderdeel van de kebaja-dracht. De twee voorpanden van de kebaja werden door middel van drie sier spelden met kettinkjes met elkaar verbonden. Deze kebajaspelden waren soms van kostbaar materiaal gemaakt, zoals goud en zilver. Onder de kebaja werd een koetang gedragen: een korsetvormig onderlijfje van witte katoen met kant- of broderieversiering. In de negentiende eeuw was het in de hogere kringen gebruikelijk om korset, zijden kousen en slofjes van leer of met kraaltjes bewerkt fluweel onder sarong en kebaja te dragen. Stoere kebaja Lara van Leeuwen (27) is een van de modellen uit de expositie die laat zien hoe een kebaja gecombineerd kan worden met kle dingstukken uit de garderobe van nu. Als ze een feestje heeft of uitgaat, kiest ze regelmatig voor een kebaja met jeans. 'De kebaja van mijn oma hangt nu bij mijn moeder in de kast. Ik zou 'm best graag willen dragen, maar omdat-ie minstens zo oud is als de kebaja's van Daan Wieman, is ie te kwetsbaar', aldus Lara. 'Afgelopen winter was ik op vakantie in Bali en daar heb ik een moderne kebaja gekocht. Toen dacht ik: wow, het is leuk om die op een spijkerbroek te dragen! De kebaja wordt dan extra stoer. Als je 'm op een zwarte broek draagt, wordt de combinatie te klassiek. Als je 'm op een rokje draagt, wordt het te tuttig, omdat het dan weer teveel naar de traditionele sarong en kebaja neigt.' Door de combinatie van een witte top met blauwe spijkerbroek is de associatie met James Dean als symbool van eeuwige jeugd en rebellie niet ver weg. Eigentijdse accessoires die met de kebaja samengaan, waarin navelpiercing en tattoo niet ontbreken, com pleteren de 'urban lifestyle' van nu. En zeg nou zelf: eeuwige jeugd en rebelsheid is een bekend Indisch thema, toch? o 'Van Kebaja Senang tot nu. Indische vrouwenblouses doorgelicht'. Van 2 mei t/m 3 oktober 2004 in Het Indisch Huis, Javastraat 2-b in Den Haag, tel. 070-346 26 16 mei 2004

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2004 | | pagina 21