Sinshe f Dirk de Vos Wilhelm Breuer J.J.Rizal Inge G. van Esch-Frieser Ze was zo mooi, sterk en positief. 8 mei 2004 overleed mijn man, onze vader en opa Utrecht, 19 oktober 1931 f Vlissingen, 8 mei 2004 G.M. de Vos-van Endt kinderen en kleinkinderen Correspondentie-adres: Boulevard de Ruyter 224 4381 KH Vlissingen column Sterven in vrede dat is: met een gerust hart je ogen kunnen sluiten. Na een moeilijke periode van afnemende gezondheid ging, in zijn eigen vertrouwde omgeving, in alle rust van ons heen mijn lieve man, onze vader, schoonvader en opa echtgenoot van Eva Breuer-Galnian Matzen Tegal, 12 april 1927 f Utrecht, 26 april 2004 Rally en Yvonne Reuhen, Colin, Dide Renée en André Victor Rita en Ben Millie, Clemens, Nick Randy en Astrid Meivin, Melanie, Kelly Correspondentie-adres: Johan Brouwerlaan 25 3526 XJ Utrecht Batavia, 21 juli 1937 t Hoofddorp, 11 mei 2004 De sinshe of singse (xiangsheng),de Chinese dokter gespecialiseerd in kruiden en planten, wordt in Jakarta vaak om hulp gevraagd. Iedere dag is het bij de Chinese apotheken in Glodok een drukte van jewelste. Ze worden bevolkt door mensen op zoek naar allerlei soorten wortels, bladeren en korrels. De heropleving van de sinshe is onlosmakelijk verbonden met Hembing, een peranakan Chinees die als sinshe een praktijk opende in West-Jakarta. De boeken die Hembing schreef en zijn vaste televisieprogramma over sinshe maakte dat, zeker na de crisis van 1998 de alternatieve geneeswijzen een enorme vlucht namen. Traditionele geneeswijzen zijn, in verhouding tot de moderne medische weten schap, een stuk goedkoper. In Jakarta is sinshe al sinds lang een medisch alternatief. In 1640 had de Chinese gemeen schap in Batavia zijn eigen ziekenhuizen. Dit heeft tot het einde van de 18e eeuw ge duurd. Het was niet zo dat er in Batavia geen Europese doktoren waren. Maar hoe zij ook hun best deden, soms stonden zij machteloos tegen tropische ziekten. In die tijd waren er enkele kundige sinshe's die functionarissen van de compagnie moch ten verzorgen. Chien Bi Tia alias Zhaou Mertie bijvoorbeeld. Het was hem toevertrouwd was om gouverneur-generaal Rijcklof van Goen (1678-1681) te behandelen. Deze was zo op zijn sinshe gesteld dat hij hem zelfs uitnodig de met hem mee te gaan naar Nederland. Geschiedschrijver Onghokham verhaalt van een beroemde sinshe uit Batavia, Han Hien Siong. Hij is waarschijnlijk de eerste sinshe die geen volbloed Chinees was maar een peranakan Chinees. Omdat hij betrokken was bij de Chinezenopstand van 1740 vluchtte hij naar Rajawesi (Bojonegoro) en bekeerde zich daar tot de islam. Op het moment dat Han Hien Siong aankwam in Rajawesi, was de dochter van sultan Tumenggung ziek en niemand kon haar genezen. Daarom schreef Tumenggung een wedstrijd uit: degene die zijn dochter beter kon maken werd zijn schoonzoon. Han Hien Siong genas haar en mocht vervolgens met haar trouwen. Hoewel de Europese medische wetenschap aan het begin van de 20ste eeuw veel vor deringen had gemaakt, werd de positie van de sinshe hierdoor niet aan het wankelen gebracht.Dagblad Pemberita Betawi bericht in april 1903 dat het volk er bij de resident van Betawi op aandringt om, net als de Resident van Surabaya, een sinshe te gebruiken om malaria, cholera maar bovenal om de lepra epidemie in Batavia het hoofd te kunnen bieden. Het volk wees sinshe Tjiong Kian Beng aan die inwoonde bij apotheek The AngTong op Pasar Senen. Volgens getuigenissen van men sen die door hem behandeld werden waren zijn medicijnen probaat tegen allerlei ziekten. Sinshe's werden geaccepteerd maar ze moes ten wel bereid zijn gekeurd te worden. Deze keuring werd gehouden omdat er in die tijd veel nep-sinshe's waren. In de Japanse tijd, toen geneesmiddelen duur en schaars waren, kwamen er steeds meer nep- sinshe praktijken. Het volk had zijn hoop zo op de sinshe's gevestigd, dat de Japanse regering in april 1944 tachtig sinshe's in het stadhuis van Jakarta bijeen riep om iets te doen tegen de malafide sinshe's. Zelfs nadat in 1975 de Indonesische Vereni ging voor Natuurgeneeskunde (INI) werd opgericht, lukte het de sinshe's niet om de neppraktijken tegen te gaan. Nu het eco nomisch slecht gaat en de ziekenhuizen in Jakarta peperduur zijn, vestigen veel mensen hun hoop weer op de sinshe's. Mensen als Dr. Oen Boeng Ing kom je jammer genoeg zeer zelden tegen. Hij is de deskundigste en meest ervaren sinshe. Hij hanteert het principe dat de patiënt zelf moet bepalen of hij betaalt of niet. De Indonesische schrijvers Zeffry Alkatiri en J.J. Rizal schrijven afwisselend een column waarin ze verbanden leggen tussen Batavia en het huidige Jakarta. Vertaling: SB juni 2004 27

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2004 | | pagina 27