uit de kunst o door Frans Leidelmeijer De Pisangboom; zo noemde de schilderes Mies Callenfels-Carsten (1893-1982) dit schilderij, dat in 1936 in Nederlands-lndië door haar is gemaakt. De Pisangboom eenvoudigde vormen. En prominent op de voorgrond een pisangboom. De padi groeit in het water, waar zich ook de blauwe lucht met wolken in spiegelen. De schilderes zal op een berg of heuvel hebben gestaan toen ze dit uitzicht had. Dit soort vergezichten heb je ook als je met de trein van Bandung naar Yogyakarta gaat. Ik heb dit schilderij gekocht omdat ik getroffen werd door de voorstelling van een Indisch landschap, in een door mij zo gewaardeerde modernisti sche stijl. Dus zowel mijn nostalgisch, als mijn esthetisch gevoel werden bevredigd. Was het nostalgie of heimwee die me bewogen dit werk aan te schaffen? De betekenis van deze twee termen liggen dicht bij elkaar. Heimwee Heimwehkomt uit het Zwitsers dialect en betekent een ziekelijk verlangen naar huis. Nostalgie komt van de Griekse woorden nostos (terugkeer) en algie (pijn). Ik ben me er ook pijnlijk van bewust dat ik langzamerhand tot die gene ratie ga behoren die dit soort landschappen nog tijdens Tempo Doeloe heeft gezien. We woonden aan de rand van de stad en mijn twee oudere broers gingen vaak met vriendjes naar de sawah's. Zomaar om te spelen en op zoek naar avontuur. Dan liepen ze over de paden en sprongen weg voor de oelers (kleine slangetjes). De toen nog vele glatiks (rijstvogeltjes) die daar rondvlogen, werden door de mensen die de sawah's bewaakten, verjaagd. Helaas ken ik dit beeld alleen van verhalen, zelf heb ik, jammer genoeg, toen niet door de sawah's gelopen. Dit schilderij van een landschap is geen zogenaamd 'Mooi Indië-schil- derij'. Deze wat zoete, in naturalistische stijl geschilderde werken, met bijna altijd een berg aan de horizon, komen veel voor. De schilder Eland is de schilder bij uitstek van dit genre. Zijn werk doet mij weinig, maar het afgebeelde schilderij des te meer. Het onderwerp is weliswaar het natuurschoon van Indië, maar dan in een moderne stijl uitgevoerd. De stijl van de jaren twintig en dertig. Dat maakt het schilderij interessant. Wat opvalt is het perspectief en de ver- Frans Leidelmeijer bespreekt iedere maand een kunst object dat ontstaan is uit Europese en Indische kruisbestuiving. Mies Callenfels-Carsten werd geboren in Roermond, maar verhuisde naar Den Haag, waar zij van 1913 tot 1917 de Academie voor Beeldende Kunsten volgde. Ze kreeg er onder andere les van Albert Roelofs. Nader hand werd zij in de hofstad lid van de kunstenaarsverenigingen Pulchri en van de Haagse Kunstkring. Ze was een reislustig type; reisde naar alle landen rond de Middellandse Zee en Nederlands-lndië.Tijdens haar verblijf in Indië woonde ze in Batavia. Het is dus aannemelijk dat dit landschap in West-Java geschilderd is. Na vele omzwervingen vestigde de schilderes Mies Carsten, weduwe van Callenfels, zich in 1956 in het Zeeuwse plaatsje waar ze tot haar dood heeft gewoond en gewerkt. Ze ligt er ook begraven, naast de bekende Zeeuwse schilder Reimond Kimpe. Zou ze op haar ouwe dag, al mijmerend over de schilderijen, die ze tijdens haar leven heeft gemaakt, nog wel eens hebben teruggedacht aan dit schilderij met het sawahlandschap en de pisangboom? oktober 2004 15

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2004 | | pagina 15