Barbie: big boobs, slank, blank en blond. Maar Barbie is er ook in hele andere kleuren. Speelgoedfabrikant Mattel produceerde Barbies met Aziatische gelaatstrekken om de markt in Azië te veroveren. Het is wachten op de eerste Indische Barbie. DOOR LEN WINKELMAN O FOTOGRAFIE LOUIS N. ZANDSTRA B 3. rbi 6: van blond naar bruin Big boobs, slank, blank en blond zijn associaties van volwassenen. Kinderen denken aan een pop die je zo fijn kunt aan- en uitkleden, die woont in een droomhuis, een eigen auto heeft en tegenwoordig piloot van beroep kan zijn of, meer traditioneel, stewardess, ledereen zal onmiddellijk denken aan het roze meisjesspeelgoed. Barbie is hét handelsmerk van de Amerikaanse firma Mattel. Barbie is al ruim vier decennia goed voor een omzet van miljarden per jaar. De pop wordt anno 2004 succesvol verkocht in meer dan 170 landen. Die verspreiding over alle continenten maakt dat het product herkenbaar en dus verkoopbaar moet zijn in cultureel zeer verschillende gebieden. Wereldburger Oorspronkelijk toonde de pop de Parijse mode van begin jaren zestig, die ze met haar Peter Stuyvesant-leventje van glitter,glamour en veel reizen gemakkelijk kon bemachtigen. Welk pakje Jackie Kennedy ook droeg, Barbie droeg het ook. Barbie was wereldburger en werd vriendin met vrouwen van alle continenten. Haar vriendinnen Dana en Kira heb ben Aziatische gelaatstrekken die in de tweede helft van de jaren tachtig bewust ter identificatie voor Zuidoost-Aziatische landen op de markt werden gebracht. De koopkracht van het merendeel van bijvoor beeld de Filippijnse bevolking was immers dusdanig ontwikkeld dat de marketingafdeling van Mattel voor die wereldstreek eigen concepten ontwikkelde. Zo is er een moderne Aziatische zakenvrouw Barbie, die zich laat vergezellen door eep hippe Ken in mode van nu. moesson

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2004 | | pagina 18