DOOR MARJOLEIN VAN ASDONCK O FOTOGRAFIE ROBIN MOYER/ASIAPHOTOS.COM De Straat van Singapore wordt dag en nacht gepatrouilleerd ii Vier piraten bewapend rnet lange messen en gekleed in zwart varen met een speedboot razendsnel op een vrachtschip af. Het lukt één piraat het schip te enteren aan stuurboord. De kapitein slaat alarm en probeert de speedboot af te schudden. De scheepscrew verzamelt zich en doet alle deklichten aan. De piraat springt daarop weer van boord en de speedboot keert terug naar het moederschip. De bemanning komt met de schrik vrij. Dit is één van de vele voorbeelden op de site van het Piracy Reporting Center. Het gebeurde op de Java Zee, 7 november 2004. Nee, er is niks romantisch aan, aan de hedendaagse piraterij. Piraterij meldingen stijgen schrikbarend, en ook het geweld dat ermee gepaard gaat verergert. Zonder scrupules worden hele scheepsbemanningen uitgemoord. De cliché-locatie voor piraterij - de Caraïben - is allang op zijn retour; meer dan één vierde van alle meldingen in de wereld (121 van de 445 gerapporteerde incidenten in 2003) vindt tegenwoordig plaats in Indonesische wateren. Elke drie dagen krijgt een schip in Indonesië met een aanval van piraten te maken. Gouvernement Piraterij in Indonesië is geen verschijnsel van de moderne tijd; ook het Indisch gouvernement in de 19e eeuw had er grote problemen mee. Vooral de piraten uit de Sulu-archipel (tussen Kalimantan en het Filip pijnse Mindanao) baarden het gouvernement grote zorgen. De Sulu-pi- raten trokken op soms wel jaren durende rooftochten langs kuststeden op zoek naar slaven en buit. Gevolg: in sommige gebieden van de archi pel totaal uitgestorven kuststreken. Het geweld van andere zeepiraten was meestal tegen 'inheemse' en Chinese vrachtschepen gericht, bang als ze waren voor represailles van het gouvernement als ze westerse schepen zouden aanvallen. En dat klopt, in die gevallen werd er amper tegen de piraten opgetreden. Pas eind negentiende eeuw werd, door de Nederlandse expansiepolitiek en de rust aan de grenzen tussen Ne derlandse en Engelse koloniën, de piraterij met succes teruggedrongen. Spookschepen Tegenwoordig zijn er grofweg drie soorten piraten te onderscheiden. Ten eerste de'gelegenheidspiraten'die in kleine scheepjes of vissers bootjes schepen overvallen en de bemanning beroven.Ten tweede piraten die hun geld verdienen door de bemanning plus het schip te gijzelen en losgeld te eisen van de scheepseigenaar. Maar de meest schrikbarende vorm van piraterij is die waarbij piraten het op enorme vrachtschepen hebben gemunt. De bemanning wordt overboord gezet of vermoord en de piraten gaan er met schip en lading vandoor. Dit worden spookschepen genoemd. Voorzien van valse papieren en onder een valse naam, wordt het schip zo snel mogelijk verhandeld. Er zijn zelfs sterke vermoedens dat dit op bestelling gebeurd. Volgens informatie van het International Maritime Bureau (1MB) kun je in de Filippijnen al vanaf driehonderd duizend dollar een schip laten kapen. Levertijd? Drie dagen. Het kan niet anders of hier zit een internationaal netwerk van georganiseerde misdaad achter. Het meest gewild zijn olietankers en enorme vrachtschepen gevuld met suiker en staal. De vracht van de schepen is miljoenen waard en aan boord is maar een kleine crew. Door de zware lading liggen ze diep in het water en zijn ze ook nog eens makkelijk te enteren door de piraten. januari 2005 37

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2005 | | pagina 37