u 'De muziek zat mijn maatschap pelijke carrière in de weg.' Heeft je moeder invloed op je pianospel gehad Het klinkt een beetje gek, maar ik heb niet echt piano leren spelen van mijn moeder. Ze had het zo druk met al die lessen dat ik'pianistisch gezien'verwaarloosd werd. Mijn moeder was een erg goede lerares. Ze Je hebt in de loop van de tijd met talloze beroemde musici gespeeld. Zo begeleidde je de tenorsaxofonisten Don Byas, Hank Mobley, Ben Webster en Dexter Cordon. Is er één muzikant in het bijzonder waar 48 moesson Werd je thuis gestimuleerd in je muzikale interesse? Door mijn moeder zeer zeker. Mijn vader werkte bij de Koninklijke Paketvaart Maatschappij als werktuigkundige op de m.s. Ophir. In de oorlog was mijn vader op zee. Het schip was door de geallieerden gecharterd als rode kruisschip. Zo heeft hij de slag om Sicilië mee gemaakt. Mijn moeder was pianolerares. Om mij en mijn zus tijdens de oorlog te onderhouden, had ze veertig leerlingen per week. Later hebben mijn ouders nog twee kinderen gekregen; een jongen en een meisje. Mijn vader wilde - in latere jaren, we woonden al in Nederland - niets weten van een muziekcarrière. Alle ooms en tantes werden geraadpleegd, maar niemand vond het wat. Ze herinnerden zich de pianoleraren die in de jaren dertig in Nederland langs de deuren moes ten om geld te verdienen. Zekerheid was belangrijk. Als ik bijvoorbeeld mijn tante Mea op lijn drie tegenkwam vroeg ze gelijk: 'Robbie, heb je al een betrekking op het departement? Zal ik een sollicitatiebrief voor je schrijven?' Ik dacht altijd dat ik fout bezig was. Mijn vader was bang dat ik mijn schoonouders niets te bieden had zonder degelijke baan. Pas toen ik Ip's ging maken en prijzen ging winnen, veranderde de houding van mijn familie. Dan vroegen mijn tantes apentrots of'ie dan ook in de winkel zou komen'. kon geduld opbrengen voor al haar leerlingen, behalve voor mij! Na twee lessen zei ze:'Hou er maar mee op, je leert het toch niet'. Zo kwam het dat ik zelf altijd wat zat te priegelen op de zwarte toetsen van de piano. Ik heb mezelf boogie-woogie leren spelen op de zwarte toetsen - dat was makkelijker. Achteraf is het heel handig geweest dat ik puur op gehoor heb leren spelen. Ik heb er bijvoorbeeld totaal geen moeite mee om zangeressen in vreemde toonsoorten te begeleiden. Dat heb ik toch maar mooi te danken aan dat gepingel op die zwarte toetsen in mijn jeugd. Heeft het hele gezin de oorlog overleefd? Ja, ik kan me nauwelijks iets naars van de oorlog herinne ren, hoe gek't ook mag klinken. Ik was daar te klein voor. Ik weet nog wel dat ik het hoogst irritant vond dat ik moest stoppen met spelen om mijn moeder te troosten. Zij huilde vaak in die tijd. Later begreep ik pas wat een moeilijke tijd het voor haar geweest moet zijn, zonder mijn vader. De dreiging van het interneringskamp hing bovendien boven ons hoofd. Op een dag stond er een groep Japanse militairen in ons huis. Mijn moeder liep zenuwachtig met de bijbel in haar hand heen en weer. Pas toen de militairen mijn zieke grootvader hoorden kuchen, gingen ze weg. Ze wilden waar schijnlijk geen zieke mensen in het kamp hebben. Bij de deur werd nog gezegd dat ze ons zouden komen ophalen. Ik wacht nog steeds op ze! Vrij vlot na je entree in de Nederlandse muziekwereld ben je je ook gaan interesseren voor andere muziek, heb ik begrepen. Dat klopt. Ik wilde niet aan de boogie-woogie blijven hangen. Jazz met zijn harmonieën en complexiteit interesseerde mij meer. Ik ging al vrij snel luisteren naar pianisten als Oscar Peterson, Nat King Cole, Horace Silver en George Shearing. Mijn eigen quintet stond vooral onder in vloed van Horace Silver. Ik wilde alleen wel mijn eigen stukken spelen. Je bent een zeer veelzijdig muzikant. Je speelt zowel oude stijl als moderne jazz. Wordt de ene stijl door de andere beïnvloed? De pianist en componist Frans Eisen heeft ooit eens tegen mij gezegd dat de boogie-woogie wel een goede invloed had op mijn 'blues-fee- ling'. Dat was - zeker uit de mond van Frans Eisen - een groot compli ment. Door die verschillende stijlen zit er meer'feeling'en spontaniteit in mijn spel dan in dat van andere pianisten. Ik benader de muziek wat minder intellectueel dan bijvoorbeeld Frans Eisen dat doet. Frans Eisen is een echte jazz-purist.

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2005 | | pagina 48